/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
aktivering
Fra : goggeline
Vist : 3770 gange
53 point
Dato : 14-05-05 16:21

Hej...
Er der nogen der ved noget om aktiverings loven ??
Jeg tænker på om man kan undgå at kome i aktivering?? Og hvordan , uden at de stopper kontant hjælpen??
Hilsen Goggeline

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 14-05-05 16:24

du skal i aktivering hvis du får kontanthjælp

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 16:26

Du kan IKKE undgå at komme i aktivering...........hvis du vil på kontanthjælp som ung.

Læs her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19940000829-regl

Kommentar
Fra : goggeline

Dato : 14-05-05 16:31

Hej barselv.
Jeg ved godt at man skal i aktivering.Det er ikke mit spørgsmål. Kan man IKKE undgå det. Og hvordan??

Kommentar
Fra : goggeline

Dato : 14-05-05 16:35

Jer er på kontant hjælp. men jeg vil godt undgå at komme i aktivering, Hvordan gør man det.???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 16:41

Tja, det er sq en svær en, din alder?

Kommentar
Fra : goggeline

Dato : 14-05-05 16:43

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 14-05-05 16:43

du skal i aktivering som ung du kan ik slippe

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 14-05-05 16:46
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 16:46

Ok, så har du en mulighed, men pas nu på:

Du faker psysiske problemer, dårlig ryg, lad dem bruge tid på at bevise det ikke er sandt.

Du bevæger dig på farlig grund, og i din alder ville jeg da tage en uddannelse.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 63 point
Dato : 14-05-05 16:46

Du kan kun undgå aktivering, hvis din læge ud fra helbredsmæssige årsager vil gi' dig en lægeerklæring hvor der står, at du er 100 % uarbejdsdygtig.
Delvis uarbejdsdygtig er endda ikke nok til at undgå aktivering.

Og hvorfor skulle du også det?
Du forventer vel ikke bare at dalre rundt og blive forsørget af det offentlige (=os alle sammen, skatteyderne).

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 16:57

Enig, dova.............

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 14-05-05 17:05

Du kan bar få et job så er der ingen problemer!!

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 14-05-05 17:07

Hej goggeline

jeg vil lige give min mening tilkende " let røven og kom igang "

man kan da ikke bare kræve penge fra det offentlige uden at give noget igen.
jeg har selv en lillesøster på 24 som aldrig har haft et "rigtig" arbejde,
og jeg skammer mig faktisk over hende.
det erv også mange der vælger arbejdsløskassen fra, de synes det er for dyrt
så når de bliver arbejdsløs, ja så kan vi andre squ få lov til at betale.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 17:25

Så, goggeline, her er vist enighed, ud og find dig et job, det giver da også mere end bistandshjælp, der jo er beregnet for de mennesker, der VIRKELIG har brug for det.

VH Maj-Britt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 17:26

Hej goggeline. Hvorfor vil du ikke i aktivering?

Den bedste måde at undgå at komme i aktivering er at finde et job..
Er der ikke et eller andet, der interesserer dig?

---Fra én som selv "dalrer rundt og lader andre betale"!!! Førtidspensionist på 11. år...

Til jer andre: Tror I, det er bar sjov at være i den situation? Tror I, at det er noget at være misundelig på?
Vi har vel på den anden side allesammen ret til at være her, uanset evner.

Og tåbelige bemærkninger om, at det skulle være noget, man burde være FLOV! over, det er da helt ude i hampen!!!
Og når vi ikke kender nærmere til goggelines situation, så ved vi ærligt talt ikke, om det er rimeligt for hende eller ej.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 17:34

Nej, Birgitta, jeg tror slet ikke nogen vil mene DU dalrer rundt, du er på førtidspension og det er der en grund til, jeg søger det samme og det er der en grund til.

Men at være arbejdsduelig og så ikke "gide", det er sørme noget helt andet. I min verden.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 17:34

Birgitta - der er jo forskel på at få førtidspension og så kontanthjælpe fordi man ikke "gider" udføre et stykke arbejde. Jeg går ud fra, at du rent faktisk ikke er i stand til at arbejde selvom du gerne ville, når du modtager en pension. Det er ikke dig nogen er flov over.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 17:42

en anden ting jeg ikke forstår er, at man stiller sig tilfreds med en kontanthjælp eller lign. når man kan tjene flere penge på at arbejde. Man kan jo ikke hverken købe fast ejendom eller leve lidt luksuriøst uden at tjene til eget underhold. Mig bekendt er kontanthjælp ikke ret høj med mindre man har et utal af unger og er alene, men hvor fedt er det?.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 17:43

Jeg har selv prøvet at være arbejdsløs på et tidspunkt, så jeg ved også hvordan DET er!

Og jeg er MEGATRÆT af, at andre mennesker ser ned på eller er flove over de mennesker, der er mindre heldige/dygtige/kloge/raske/eller hvad det nu kan være, der er årsagen til, at man ikke er i gang med drømmejobbet. At andre mennesker forventer, at man skal SKAMME sig!! fordi man ikke har så heldige livsvilkår som dem selv!! DE skulle skamme sig!!!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 17:47

Der er jeg så enig med dig, Birgitta, jeg er også træt af ALTID at blive spurgt: Nå, hvad jobber du så med?

YT til højre med mig, når de hører at jeg da har haft rengøringsjob, da jeg var gift og ellers gik hjemme, og nu venter på førtidspension.

Bryder mig ikke om at blive sat i en kasse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 17:47

Det er jo DET, oberwelt. Der er jo grunde til, at vi er hvor vi er. De grunde kender vi ikke for goggeline. Så det er helt langt ude at dømme hende, bare fordi hun forsøger at undgå aktivering!

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 17:49

Birgitta - du er da helt ude i hampen, mennesker der bevidst ikke gider arbejde men gider at hæve understøttelse eller bistand, som alle vi i arbejde bidrager til burde fandme skamme sig. Det er sgu ikke dem der er arbejdsløse, som af en eller anden grund ikke kan få arbejde selvom de har søgt 100 stillinger, som man skammer sig over, så lad vær at føle dig truffet og lad være med at tage på vej for de som bare dalrer rundt og ikke gider tage ansvar hverken for sig selv eller andre.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 17:51

for helvede birgitta - JEG HAR IKKE FORDØMT andre end dem der ikke GIDER lave noget. Hvis goggeline er for syg til at arbejde kunne jeg ikke drømme om at anfægte det, men hvis hun vil undgå at arbejde eller komme i aktivering fordi hun er doven, så er det en anden sag og så dømmer jeg hende som alle andre der har den holdning.

Kommentar
Fra : goggeline

Dato : 14-05-05 17:53

Jeg vil godt fortælle lidt om mig selv. Jeg er 32 år ,gift og har 5 børn. Ved mit 3 barn fik jeg psoriasis. Og har måske fået psoriasisgigt. Man vil nu sende mig i aktivering , da der har gået lang tid med undersøgelserne, Jeg mener ikke selv at jeg kan klare et job, pga. smerter.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-05-05 17:56

HVIS goggeline er for syg til at arbejde, så kommer hun heller ikke i aktivering.

At det så nu om dage er svært at få en førtidspensoin, det er så en anden sag.

Som 32-årig skal man sq ikke gå på offentlig forsørgelse, ud i livet og job.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 17:56

kære goggeline, jeg forstår til fulde, at du vil undgå aktivering. psoriasis er en ting, men gigt en helt anden. Det forværres faktisk hvis det er forkert arbejde du kommer i, og stress duer slet ikke til psoriasispatienter, og der er stress på, når man er på arbejdsmarkedet, man skal hele tiden være foran. Pøj pøj til dig- håber din læge kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 17:58

Der er bare det ved det, oberwelt, at det er tit de samme mennesker, der er tale om. Der er grunde til, at nogen ikke "gider" lave noget. Måske har man haft for mange nederlag i skolen eller på arbejdsmarkedet. Eller måske har man flere problemer på hjemmefronten end andre mennesker er klar over. Eller måske er der en skjult sygdom, som bare ikke et blevet diagnosticeret endnu. Eller måske er der en helt fjerde grund.
Som du selv siger, oberwelt, så er kontanthjælpen jo ikke så høj, at det ligefrem er noget at stræbe efter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-05 18:01

Hovhov Birgitta

Der er forskel på førtidspensionister, arbejdsløse og så nogen der bare tror de kan sno systemet og få penge uden at ville yde noget til gengæld.
Og du behøver bestemt ikke føle dig ramt fordi du tilfældigvis er førtidspensioneret, for det bliver man bestemt ikke uden grund nu om dage.

Og hvis Goggeline er for syg til at arbejde eller blive aktiveret, er det som jeg skrev en sag for lægen at tag stilling til, og hvis ikke, må vedkommende da affinde sig med vores Lov om aktiv Socialpolitik, som fastholder, at for at få kontanthjælp skal man aktiveres.
Jeg vil da godt erkende, at det især for unge på den lave kontanthjælp, ikke er meget sjov i at blive aktiveret i 37 timer om ugen for ca 2200 kroner, men sådan er loven jo nu en gang.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-05-05 18:04

Så bliver mit indlæg vist også en form for provokation!

Jeg er hamrende træt af, at se folk søge førtidspension p.g.a dårlig ryg, piskesmæld, fibromyalgi osv. osv - for så når pensionen er gået igennem, at se disse mennesker knokle med sort arbejde

Det er til at græde snot over

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 18:04

birgitta - det er IKKE DE SAMME MENNESKER VI TALER OM - dem du taler om er jo syge, enten fysisk eller psykisk og kan ikke passe et job. Har man depressioner er man syg og har man lidt selværd og har haft det hele livet, ja så kan man være blevet syg af det. OG DET ER JO FOR POKKER IKKE DE MENNESKER JEG MENER IKKE GIDER LAVE NOGET.

prøv bare lidt at forstå at jeg mener raske, arbejdsduelige dygtige og velfungerende mennesker, der bare ikke gider lave noget. Forstår du det ?

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 18:05

birgitta - det er IKKE DE SAMME MENNESKER VI TALER OM - dem du taler om er jo syge, enten fysisk eller psykisk og kan ikke passe et job. Har man depressioner er man syg og har man lidt selværd og har haft det hele livet, ja så kan man være blevet syg af det. OG DET ER JO FOR POKKER IKKE DE MENNESKER JEG MENER IKKE GIDER LAVE NOGET.

prøv bare lidt at forstå at jeg mener raske, arbejdsduelige dygtige og velfungerende mennesker, der bare ikke gider lave noget. Forstår du det ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 18:06

Sese, Så VAR der alligevel en god grund til "dovenskaben"..

goggeline, snak med din sagsbehandler om at søge pension.
Det må være svært for dig med 5 børn når du ikke er rigtig rask. Forhåbentlig har du en god mand, der kan støtte dig? For det er ikke bar sjov at gå igennem allemulige undersøgelser med henblik på pension.
Men det er rigtig dejligt!!! når du er kommet igennem det. Og du kan tillade dig at "dalre rundt og lave ingenting" med dine 5 børn...

Måske kan du oven i købet få noget praktisk hjælp også.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 14-05-05 18:10

birgitta - der er INGEN her der ytret sig om, at goggeline skulle være doven, så lad være med din slet skjulte hoveren, den klæder dig ikke.

Sådan som du kan skrive så er jeg lidt i tvivl om du er en af dem som creamygirl hentyder til.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 18:17

Mange af os med førtidspension har jo forinden kæmpet en sej kamp på arbejdsmarkedet, på sygedagpenge, på kontanthjælp eller på ingenting.
Og gået og været flove over ikke at kunne klare det samme som andre mennesker. Og samtidig blevet skammet ud, mobbet og set skævt til INDTIL den dag, hvor man står med det gyldne papir i hånden, der beviser, at der var en grund til at man ikke kunne det, andre mennesker bare forventede!!
Hvordan kan NOGEN tro, at det er lykken at være på overførselsindkomst?

Selvfølgelig må man ikke arbejde sort når man er pensionist eller på kontanthjælp. Og selvfølgelig er der nogen, der gør det alligevel. Men derfra og til at kriminalisere alle, der ikke ønsker/orker at komme i aktivering, der er et kæmpespring!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-05-05 21:41

Kæreste oberwelt, jeg kan da også selv komme i tvivl! For jeg har det rigtig godt med at være på pension!!! På trods af at man jo ikke kan undgå at rende ind i tåbelige menneskers tåbelige kommentarer, når man har et skjult fysisk handicap.

Men jeg har ikke haft en times arbejde, -hverken sort eller hvidt eller nogen som helst andre farver, siden jeg søgte pension for 12 år siden!! Derfor er jeg også ved at søge højeste pension nu. For på mellemste førtidspension er der jo ikke mulighed for at spare op til folkepensionsalderen. Og når den tid kommer, så bliver alle vi førtidspensionister jo pludselig raske, -og så har vi kun en folkepension at leve for. Alle I i arbejde har mulighed for at spare op til den tid. Det har vi ikke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-05-05 22:09

Tingene er da ikke så ligetil, som f.eks Cremygirl gør dem til. Så vidt jeg ved er man først berettiget til pension når man har mistet 50% af sin arbejdsevne. Men man har så også lov til at udnytte den arbejdsevne man har i behold. ganske vist bliver der så trukket i nogle tillæg, men det gør der også. Hvordan kan man vide om det er sort arbejde de udfører, tit er det nok bare en påstand, man slynger ud uden at vide noget

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-05-05 22:44

Godt gået Valde men jeg slynger skam ikke noget ud, der ikke er hold i.

Her blot to eksempler..

Eksempel 1: Mine forældres naboer fik forleden lavet indkørsel, samt en 15 kvadratmeter terasse af en stakkels førtidspensionist, der vidt og bredt beretter om hvor billigt hans sorte arbejde er.
Han har i 1 år gået rundt og lignet en lidende mand med store rygsmerter. mindre en måned efter, at hans pension var gået igennem, rettede ryggen sig på mirakuløs vis - og han lagde sin første sorte terrasse!

Eksempel 2: min venindes storesøster fik for to år siden et piskesmæld ved en påkørsel bagfra. Hun var ligeledes meget lidende indtil for ca 4 mdr. siden, hvor både hendes erstatning og pension gik igennem. Mens ansøgningen om pensionen kørte sin gang, var hun meget påpasselig med ikke at være aktiv i noget som helst. Faktisk forlød det, at hun havde konstant hovedpine - og lå i sengen det meste af tiden.
De seneste to måneder har hun lavet tre sorte stenskulpturer - og deltager nu atter lystigt i byens natteliv.

Så nej Valde!! det er IKKE alle på pension, der holder sig til reglerne - og det kan lyde som misundelse ja!....men som jeg ser det, så er det sjusk og bedrag så det batter - og jeg græmmes virkelig over, at have kendskab til mennesker der så åbenlyst snyder systemet, samtidig med, at der går mennesker rundt med et behov for denne pension, men som ikke er så heldige som de nævnte to..

Er der forøvrigt ikke noget med, at de som føler sig ramt - er de mest højtråbende?!

Godkendelse af svar
Fra : goggeline

Dato : 14-05-05 22:55

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-05-05 23:10

Et 3 eksempel, som fortjener at skal med.

En ung mand på 28 får en pension igennem, ved at påstå han ikke er arbejdsdygtig!
Han bliver sendt i det ene job efter det andet, men passer det ikke - og alle jobs ender med fyringer. Han er dagligt hos lægen og fortæller han han lider af svær angst - og at det er den grundlæggende årsag til, at han ikke kan passe et job.
Svært at modbevise!! - diagnose: angstpsykoser - pensionen går igennem - og den unge mand nærmest griner af, hvor let det er at snyde systemet, og håner samtidig hans venner, der stadig er "nødt" til at tage den "sure" tjans på arbejdsmarkedet . Behøver jeg nævne, at jeg er én af dem?! -
og derfor ved, at manden ikke lider af noget som helst

Systemet misbruges, hvad enten vi er naive nok til at tro det ikke gør. Jeg håber ederrøvme, at den danske stat får sat en stopper for dette misbrug på den ene eller anden måde..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-05-05 23:14

Og så mener jeg forøvrigt, at det forkasteligt, at opfordre et menneske til at søge pension, samt praktisk hjælp, blot fordi man er 32 år, gift og har 5 børn. Og "måske" har psoriasisgigt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-05 01:56

Førtidspension er man ikke automatisk berettiget til fordi man har mindre end 50 % arbejdsevne tilbage, som valde mente.
Det er flere år siden den regel blev lavet om.
Idag tildeles pension ud fra resultatet af en ressourceprofil.

Ressourceprofil
Grundlaget for tilkendelse af førtidspension er ressourceprofilen. Denne skal indeholde 12 punkter:

Uddannelse

Arbejdsmarkedserfaring

Interesser

sociale kompetencer

omstillingsevne

indlæringsevne

arbejdsrelevante ønsker

præstationsforventninger

arbejdsidentitet

bolig og økonomi

socialt netværk

helbred

Der fokuseres hovedsagelig på arbejdsevne og udviklingsmuligheder. De helbredsmæssige problemer har også betydning, men det afgørende er, om De på trods af Deres sygdom har ressourcer, der kan anvendes på arbejdsmarkedet, f.eks. via revalidering eller flexjob.

Deres sagsbehandler i kommunen skal udarbejde ressourceprofilen. De skal inddrages og gøres bekendt med beskrivelsen og vurderingen, og De har mulighed for at tilføje Deres egne bemærkninger.

Inden Deres sag om førtidspension skal afgøres, får De tilbud om et møde, hvor De kan udtale Dem over for pensionsnævnet, der træffer afgørelsen. De har ret til at medtage en bisidder.

De kan selv ansøge om førtidspension, men De skal være opmærksom på, at afgørelsen vil blive truffet på baggrund af det foreliggende grundlag. Er disse oplysninger ikke tilstrækkelige, vil det medføre afslag på førtidspension, da Kommunen ikke har lov til at indhente yderligere oplysninger.

Kommunen kan træffe afgørelse om, at Deres sag overgår til behandling efter regler om førtidspension, når det via ressourceprofilen er dokumenteret, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved f.eks. aktiverings- revalidering- eller behandlingsmæssige foranstaltninger.

I ganske særlige tilfælde kan afprøvning anses for formålsløs, f.eks. ved en alvorlig sindslidelse, udviklingshæmmede, kritisk sygdom eller alvorlig hjerneskade.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-05 11:30

Doba du skrev:

"Du kan kun undgå aktivering, hvis din læge ud fra helbredsmæssige årsager vil gi' dig en lægeerklæring hvor der står, at du er 100 % uarbejdsdygtig".
****************

Jeg ved at kommunens lægefaglige konsulent kan underkende en erklæring om uarbejdsdygtighed. Så denne erklæring er ikke nogen garanti for at slippe for at yde noget for det man får.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-05-05 11:44

Hovsa Dova..... sorry, en tastefejl

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-05 12:20

Og en sag fra det virkelige liv: En mand smågriner af, at han har fået pension "fordi han var doven i skolen". Det er, hvad han siger til alle, inclusiv hans søde kone, der af al magt forsøger at få ham til at tage et job. Hun er selv flittig som en myre og har et job, som hun er glad for. Hun hjælper ham med ansøgninger, sender ham til jobsamtaler og forstår slet ikke, hvorfor han ikke får noget job ud af det...

Sandheden kender kun manden selv, men med det kendskab jeg efterhånden har til familien, så tror jeg han simpelthen er så dårligt begavet (lav IQ) så han knapt kan skrive og læse, og slet ikke passe et job.

Og sandheden er nok langsomt ved at gå op for hans kone nu, hvor deres søn har nået skolealderen og har måttet starte i en specialklasse.....

De mennesker, der siger, at de "narrer systemet" kan til tider være mennesker, der ikke fortæller deres omgivelser den EGENTLIGE årsag til, at de har fået pension.. Utrolig mange siger de har fået pension på grund af "en dårlig ryg" når den egentlige årsag var en eller anden psykose, dårlig begavelse eller alvorlig personlighedsforstyrrelse. Når man har fået pension på grund af et handicap, som man måske altid har forsøgt at skjule for sine omgivelser, så står man ikke bare pludselig frem og siger: Hurrah, så fik jeg endelig pension, fordi jeg er dårligt begavet..

Men der ER folk, der snyder. Og der SKAL føres mere kontrol. Det er bare ikke rimeligt at gøre kampen om pension hårdere for dem, der HAR brug for pensionen.