/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gammel skik med mønt i fundament
Fra : pallenoc
Vist : 2821 gange
200 point
Dato : 14-05-05 15:02

Vi er ved at opføre et sommerhus og mener at man i "gamle" dage placerede en mønt i et af hjørnerne på huset. Er der nogen som ved om det er et bestemt hjørne af huset (øst, vest, nord, syd)? Og hvad betyder denne skik egentligt?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-05-05 15:18

Jeg har aldrig hørt om det under fundamenter, - men du tænker ikke på at i træskibe, der gjorde man det under stormasten, og det betød ønsket om en god sejllads.
Jeg har det halve af mit liv, arbejdet med at bygge huse, og desværre aldrig hørt om det. Men et andet fænomen vi har inden for byggeri er, hvis ikke bygherre holder et rejsegilde, som tak for veludført arbejde, har nogen brugt at indmure en flaske i gavltop, der ville hyle når vinden blæste henover tuden.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 210 point
Dato : 14-05-05 15:24

Jeg er ingen steder stødt på noget om, at det skal være et bestemt sted.

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/artikler/jsjronne.htm
Citat
Disse grundstensfund er i virkeligheden en slags bygningsofre. Skikken med at nedlægge mønter på dette sted er kendt fra oldtiden til vore dage.

Her omtales også mønter ved grundstensnedlæggelser.

http://www.vestenskov.dk/bibliotek/1_langoe_100aar.htm
http://www.avedoere-kirke.dk/kirke/historie/75-92.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-05 15:25

Jeg har heller aldrig hørt om det i forbindelse med fundament.
Men man har tidligete brugt at lægge en tom ølflaske eller andet som håndværkere har brugt, under gulvbrædderne.
Dengang isolerede man jo heller ikke så meget, så om man bruger det i dag ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-05-05 15:35

Nogle bruger en syltetøjskrukke eller lignende med nogle
mønter og et stykke brød, ganske vist tørt med tiden.
Men filosofien var at et hus aldrig måtte stå tomt, der skulle
altid findes mad og penge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-05 15:37

Der står om det på denne side

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/artikler/lindofre.htm

Hilsen ans og god pinse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-05-05 19:40

jojo den er god nok med den gamle skik - jakjoe og ans har begge et link der fortæller om det - men der er også andre ting der kan mures med i fundamentet - eller muren for den sags skyld mange steder endda lige under gulvet (sidste oplevede vi i en lejlighed vi boede i kort )

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 22:27

Endnu ældre offergaver....

http://www.odmus.dk/db2/main.asp?kap=902
Citat
Jernalderhuset havde et tydeligt markeret indgangsparti midt på hver langside, og i disse stod der to små hankekopper nedgravet. Kopperne er ikke tilfældigt tabt ned i hullerne, og nogen praktisk funktion kan de ikke have haft.
Da der tidligere er gjort helt identiske fund flere steder på Fyn – ikke mindst i Vends Herred – er vi ret sikre på, at der er tale om små offergaver, måske indvielsesofre, som blev sat ned for at værne om husets folk og fæ. Det er ikke utænkeligt, at kopperne oprindeligt indeholdt korn, øl eller grød, og så minde det jo ikke så lidt om julemånedens beværtning af loftsnissen med risengrød. Er det mon i virkeligheden en 2000-årig skik, vi fører videre?
Læs evt. mere om lerkarofre i artiklen: Guden under gulvet – ofringer under fynske huse fra ældre jernalder. Fynske Minder, årbog for Odense Bys Museer 1998.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 16-05-05 19:27

Tak for svaret jakjoe. Det er åbenbart en meget gammel skik, men det er da meget sjovt/interessant.
Den med flasken som mureren placerede i væggen har jeg også hørt. Det siges at hvis ikke murersvenden fik en "god behandling" af bygherren under byggeriet, så placerede han flasken på en sådan måde at den "hylte/fløjtede" når det blæste, til stor irritation for husets beboere.

Men ellers mange TAK for alle indlæg!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-05-05 19:37

Ja, ingen øl, så hyler det resten af husets levetid.

Jeg siger tak

mvh
jakjoe