/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition hvæser
Fra : bentedorrit
Vist : 6662 gange
150 point
Dato : 14-05-05 12:18

På det seneste er min aircondition begyndt at sige en underlig (nærmest hvæsende) lyd når jeg tænder for anlægget. Lyden varer kun kortvarigt og det er kun når bilen kører. Hvis jeg holder stille når jeg trykker A/C-knappen ind, siger det ikke noget, før det øjeblik, hvor jeg træder på speederen og kører. Bilen er Hyundai Accent 1,5 fra 2000.
Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være i vejen?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-05 12:35

Se efter kileremmen til kompressoren ude i motorrummet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-05 16:26

Det lyder som om at kondensatoren (køleren der sidder foran din vandkøler) er beskidt. Det kan også være fordi at din blæser foran eller bag kondensatoren ikke er igang. Der skal slå mindst en blæser igeng når du tænder for ac anlægget.

Grunden er for at blæseren skal fjerne varmen fra kondensatoren og at lyden kun er der når du kører er for at trykket stiger inde i rørsystemet pga de højere omdrejniiger og dermed højere ydelse på kompressoren.

Tjek det og vend tilbage. Hvis blæseren ikke virker skal du ikke bruge anlægget før det er repareret, da du let kan smadre pakdåsen i kompressoret.

fijala (kølemontør)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-05-05 16:48

Hvis det er en sydende småbobler... væsen kan det også være der er mangel på væske i systemet, men det skal du på værkstede for at kontrolere....
På min gamle bil var der en lille Glas vindue ved siden af køleren hvor jeg kunne tjekke væskemangel...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 14-05-05 17:52

Til Emesen,
Jeg kan se to kileremme, de sidder ikke nemt tilgængeligt, men jeg har da trykket på dem og de giver sig en anelse, men ikke mere end jeg tror er korrekt. De ser ud til at være i orden. Muligvis er der en kilerem til, som sidder allernederst. Den ser ny ud og jeg tror, at den har relation til vandpumpen, som jeg fik skiftet i januar måned.

Til Fijala,
Det du skriver har jeg tænkt noget over og jeg må tilstå, at ved nærmere eftertanke er det gået op for mig, at jeg nok af og til har kørt med A/C-knappen trykket ind - men uden at have tændt for blæseren og uden at checke om A/C-knappen var trykket ind.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-05 18:16

Det er ikke blæseren i kabinen der evt er defekt men den der sidder i motorrummet det drejer sig om.
Få en til at hjælpe dig så kan du stå ude og kigge ned i motorrummet og så lad den bekendte tænde for ac så skal der starte en blæser. Det kunne evt. være en sikring der er problemet.

Ventilatoren i kabinen skal også køre men der er som regel lavet en sikkerhed til det så anlægget ikke starter hvis ventilatoren ikke er på minimum laveste hastighed. Grunden til at den skal køre er for at forhindre fordamperen (den som laver kulden) ikke iser til da der så ikke vil cirkulere varm luft igennem.

Princip i ethvert køle anlæg er at man kan ikke lave kunde men fjerne varme og det er netop derfor at begge blæsere skal køre. Den ude foran fjerner varmen fra højtrykssiden og den derinde fjerner varmen fra kabinen. Såre simpelt.

fijala

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 14-05-05 20:30

Til fijala,
Tak, nu forstår jeg det så bedre. Jeg vil afprøve det i morgen.
Mvh
bentedorrit

Til benjamin.hansen,
Jeg fik ikke svaret dig i første omgang. Der er ikke nogen lækage at se, men derfor kan du selvfølgelig godt have ret. Bilen har fast parkeringsplads i en kælder og når jeg kigger dér er der ikke dryp eller pletter at se, bortset selvfølgelig fra det vand, der kommer fra A/C-anlægget, når man lige er kommet hjem efter en tur hvor der har været tændt for aircondition.
Mvh
bentedorrit

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 16-05-05 08:48

Til fijala,

Når A/C-knappen trykkes ind, starter der omgående en blæser i motorrummet. Problemet må ligge et andet sted.

mvh
bentedorrit

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 150 point
Dato : 16-05-05 13:49

Så er den mulighed udelukket. Nu er vi måske tilbage til emesens forslag med kileremmen, prøv at tage en vandforstøversprøje og sprøjt lidt vand på kileremmen mens den kører. Hvis lyden ændrer sig markant trænger den til udskiftning.
Ellers ved jeg ikke lige hvad der er i vejen.
Lyden, er det en metallisk lyd? så kunne det måske være manglende olie i kompressor.
Har der været lækager tidligere på anlægget?

Hele 3 spørgsmål på en gang det går virkelig ikke

fijala

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 18-05-05 22:16

Hej,
Jeg har afprøvet dit forslag med at sprøjte med en vandforstøver på kileremmen medens motoren kører. Lyden ændrede sig ikke det mindste. Der har heller ikke tidligere været konstateret nogen form for utæthed og den "hvæsende" lyd jeg taler om kan ikke betegnes som "metallisk".
Måske er løsningen alligevel fundet, idet jeg har hørt fra en som lyder rimelig kompetent, at den hvæsende lyd er typisk hvis der mangler kølemiddel, og at der kan mangle ret meget før man mærker en dårligere effekt. Så alt i alt kommer jeg nok ikke udenom et værkstedsbesøg.
Jeg er ikke sikker på, at mit autoriserede værksted har husket at check'e A/C sidst jeg var til service, det fremgår i hvert fald ikke af regningen, så jeg overvejer stærkt at prøve at køre til et specialværksted.

Godkendelse af svar
Fra : bentedorrit

Dato : 18-05-05 22:20

Tak for svaret Fijala.
Og tak for din udholdenhed og forskellige forslag.
Mvh bentedorrit

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-05 16:10

Tak for point og held og lykke med AC anlægget. Jeg håber ikke det koster alverden at få set på det.

EN påfyldning af væske på min arbejdsplads koster 895 ex, moms.

Fijala

PS. Normalt skulle der ikke mangle væske på systemet da det er et lukket kredsløb uden nogen form for fordampning af væske til det fri, men for at forhindre dette er der meget vigtigt at bruge det flittigt, også om vinteren (det er fortrinlig til at afdugge ruder med). Brug det helst hver dag.