/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
For højt blodtryk/gravid..
Fra : annettemor
Vist : 890 gange
200 point
Dato : 13-05-05 13:31

Hej

Jeg er ny gravid (uge 7) og mit blodtryk er for højt. Jeg har tabt 11 kg inden jeg blev gravid og 2 kg efter jeg har fundet ud af jeg er gravid. Jeg er ikke meget overvægtig (BMI 26) og må gerne blive ved med min kur under min graviditet. Men nu vil jeg så gerne nedsætte mit blodtryk - har i nogen ideer til hvordan?? Jeg spiser ikke fed mad, men må ikke løbe under min graviditet, pga 2 spontane aborter og bækkenløsning.
Håber i kan hjælpe.. Skal til lægen igen om 14 dage for at tjekke mit bt igen. Så kunne det jo være fedt hvis det var faldet..

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-05-05 13:38

Hvad er dit BT og var det højt inden din graviditet.

Er du akut stresset eller er det reaktion på lægen?
Var det ikke en idé at spørge din læge?

Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-05 13:52

Gravid med for højt blodtryk, det er en sag for lægen at rådgive om.

jeg går ud fra, at da lægen konstaterede forhøjet blodtryk, fik du anvisninger på at tackle det, med hensyn til hvad du skal undgå af mad, og den slags:
Undgå stress, alkohol, rygning, spar på saltet, undgå lakrids i større mængder, spis mager kost med masser af grøntsager, og hvilken kur er du på, og er det lægen der har godkendt at du fortsætter med den, ellers gælder det nemlig ikke

Hvor højt er dit blodtryk?

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-05-05 13:56

Du kan hos helsekostbutikker købe noget der hedder "HIMALAYA KRYSTALSALT". En teskefuld opløst i et glas lunkent vand. det kan styre dit blodtryk. det regulerer endda blodtrykket, hvis det skulle blive for lavt. Det er anbefalet af en meget kendt og dygtig læge som er i radioen og skriver i ugeblade. Det virker. Jeg tager det selv.
For en sikkerheds skyld køb en blodtryksmåler, så kan du selv kontrollere det. Jeg har selv købt en. Den kan bøbes på www.homecare.dk.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 13-05-05 13:59

Hej

det var min gynækolog der godkendte min kur. det er DDV men jeg skulle sætte mit mælkeforbrug op og måtte ikke spise indmad. Nej mit blodtryk er normalt ikke for højt - men jeg er disponibel for det. Min mormor, moster og mor har for højt blodtryk.. under mine andre graviditeter har det ikke været for højt..

Det var 145/90. og nej jeg fik ingen retninge linier - skulle bare komme igen om 14 dage. Jeg hverken drikker eller ryger, eller spiser fed/saltet mad..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 13-05-05 14:46

Citat
Højt blodtryk og graviditet

Ved en rutinemæssig undersøgelse tidligt i graviditeten finder man, at visse kvinder har højt blodtryk. Blodtrykket kan allerede have været for højt inden graviditeten, men det kan også skyldes at kvinden er urolig for fosteret. I sidstnævnte tilfælde plejer blodtrykket efterhånden at falde til normalt niveau og stabilisere sig der, når den vordende mor bliver fortrolig med den nye situation. Når blodtrykket har været højt allerede før graviditeten, plejer det at falde noget midt i graviditetsperioden og derefter atter stige ved graviditetens slutning. Symptomer optræder almindeligvis ikke, men et ekstremt højt blodtryk kan være koblet til graviditetskomplikationer.

Hvis blodtrykket stiger i løbet af graviditetens sidste tre måneder, kan det være et symptom på Svangerskabsforgiftning.

Forholdsregler
Jo tidligere man opdager, at blodtrykket er for højt, jo større er muligheden for at graviditeten forløber normalt. Derfor kontrolleres blodtrykket så snart graviditeten er fastslået, og hvis det er for højt følger man kontrollen op. Man undersøger i så fald også nyrernes funktion gennem analyser af blodet og urinen. Også fosterets tilstand undersøges. Dette kan ske ved ultralyd for at se om fosteret udvikles normalt.

Vordende mødre med højt blodtryk opfordres til at tage det roligt. Hvis blodtrykket er meget forhøjet, kan det sænkes ved hjælp af blodtrykssænkende medicin. De flest kvinder med for højt blodtryk kan have en normal fødsel, men hvis blodtrykket er meget højt kan man kort før den beregnede nedkomst vælge at foretage et kejsersnit.

fra www.sundhedsguiden.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-05-05 15:49

Der er en liste over hvad du kan gøre lidt nede pådenne side : http://www.alternativinfo.dk/public/art_1999/type2_d.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-05-05 15:53

Yoga er kendt for at kunne sænke for højt blodtryk, men også hæve for lavt blodtryk, det kommer an på hvilke øvelser, der benyttes, men det ved yogalæreren.
Der er særlige klasser for gravide.
http://www.yoga.dk/bindu/bindu27/tilstand.html

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-05-05 17:19

Du spørger godt nok ikke til din bækkenløsning, men vil alligevel foreslå dig et lille forsøg, hvis du har lyst...
Prøv at lade være med at spise svine-, oksekød og mælkeprodukter i 4 dage og se om ikke dine gener forsvinder. Nu skrev du noget om at sætte dit mælkeforbrug op og det er jo helt modsat.. Men hvis du alligevel vælger at udføre dette lille forsøg, vil du mærke at smerterne ved symfysen bliver svækket.

Gode ønsker og tillykke med din graviditet.

Vaxen

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 13-05-05 18:20

Hej Vaxen

Hmm det lyder vel nok til at være et spændene projekt. det vil jeg helt sikkert prøve, hvis jeg får bækkenløsning igen. Gunden til de fraråder mig at løbe er at jeg fik bækkenløsning meget tideligt i min sidste graviditet, og så fordi jeghar haft 2 spontane aborter. Men indtil vidre er der ikke tegn på bækken løsning..

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 13-05-05 21:30

Tak for svaret dova.

Og god pinse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-05 00:10

Selv tak anettemor

Og ønsker tillykke med graviditeten og held og lykke med det.

mvh dova