/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Egetræsparket i køkken.
Fra : 111002688
Vist : 2939 gange
20 point
Dato : 13-05-05 11:29

Vi har købt et rækkehus pr. 1. juni 2005 hvor egetræsparketgulvet i køkkenet trænger til en afslibning samt efterfølgende behandling med enten lak eller olie. Vi er dog meget i tvivl om hvilken behandling vi skal vælge...Er der nogen der har erfaringer med trægulve i køkkener? Er oliebehandling en upraktisk løsning ? - jeg tænker på at man jo nok ikke kan undgå at spilde rødvin, madolie, vand osv ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 13-05-05 11:37

På et egetræsgulv er lak ikke så problematisk som ved en blød træsort hvor man træder snavset igennem lakken, men oliebehandlingen er lettere at vedligeholde selv om det kræver at der gives vedligeholdelsesolie, der dog er væsentligt lettere end at lakere igen da det kræver afslibning.
Køkkenet er jo et arbejdsrum og derfor slides overfladebehandlingen hurtigere af.
Olien kan godt holde til at spilde olie, vand mm.bare det ikke er kogende olie.

Den er svær fordi lakken vil holde længere, men vil være mere omfattende at gentage end oliebehandlingen og den daglige vedligeholdelse med lak er meget nemmere.
Begge metoder er brugbare, men du kan måske bruge gulvets nuværende tilstand til at vurdere lakkens holdbarhed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-05 11:37

Til et køkkengulv, ville jeg anvende en god slidstærk halvmat lak.
Det er mere vedligeholdelsesvenligt end olie, mere modstandsdygtigt,og der går meget længere imellem det skal behandles.

mvh dova

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-05-05 12:35

Hvis der har været olieret før må du ikke lakke.
Når det er sagt må jeg give Diova ret.

Godkendelse af svar
Fra : 111002688

Dato : 13-05-05 12:37

Tak for svaret BjarneD. Vi hælder nok selv mest til lak løsningen, da en nem daglig vedligeholdelse virker mest fordelagtig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-05-05 12:42

Det er nok en fornuftig løsning da det trods alt holder eget længe med den rette vedligeholdelse.
Metteto har ret omkring oliebehandling og efterfølgende lak, men jeg går ud fra, at gulvet er lakeret nu siden det skal slibes.

Kommentar
Fra : 111002688

Dato : 13-05-05 12:44

Fra : metteto Dato : 13-05-05 12:35

Hvis der har været olieret før må du ikke lakke.
Når det er sagt må jeg give Diova ret.

- Hvorfor må man ikke lakere et gulv der har været oliebehandlet ? - gælder det også selv om man først giver gulvet en afslibning?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-05-05 00:36

Nu kom jeg så for sent.

Vi har lagt 130m2 flydende gulv i hudet ( se min hjemmeside) incl køkken.
Et lakeret egetræ gulv fungerer rigtig godt i køkkenet. Vi har nogle venner som har oliret træ i køkkenet, hvilket de er meget kede aft da alt fedt trænger ned i gulvet.
Vi kan bare vaske vores lakere trægulv hvis vi skulle spilde noget.