/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Danmarks Frihedssang
Fra : Wollesten
Vist : 4915 gange
50 point
Dato : 12-05-05 21:16

Står her og skal bruge sangen: Danmarks Frihedssang(helst med Axel S.)
Har teksten,- men vil gerne have downloaded hele sangen ! Hvem kan hjælpe!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-05-05 21:34

kan desværre kun finde et uddrag
http://www.danacord.dk/records/459.html

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-05-05 21:39

Jeg har ikke fundet nogen mulighed for download.

http://kortlink.dk/dr/spb
Citat
2. Frihedssangen (En lærke lettede)
sang: Mathilde
Pladetitel: Rødt og hvidt
Plademærke: Medley MdCD 6033

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-05-05 22:05
Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-05-05 22:12

Hermed et par bemærkninger

"En lærke lettede" er en anden sang end Frihedssangen. Mathilde har intet med den sag at gøre. Hun er fra 1970-erne eller 80-erne, Frihedssagnen er fra 1945.

"Frihedssangen" ...eller "En vinter lang og mørk og hård" er skrevet af Sven Møller Kristensen og musikken af Knudåge Riisager ogh udsendt over BBC i begyndelsen af 1945.

Den var så vidt jeg husker det i første omgang indsunget af en i dag ukendt frihedskæmper, måske hed han Erik Sørensen el. et lignende almindeligt navn. Den blev indspillet på lakplade. Efter den 5. maj kom den i en ny version med Aksel Schiøtz, som var Danmarks mest kendte sanger dengang.

'Jeg tror ikke, at du kan downloade dem nogen steder. Jeg vil foreslå dig at henvende dig til Frihedsmuseet i København og få lov at spille dem over på et andet medie. De har ,åske en gammel grammofon, der kan tage 78-pladen, som de ganske givet har i deres samling. Måske skal du først overspille til kassettebånd, eller hvad ved jeg. Men prøv at satrte hos dem.Du kan også vær heldig at finde en af versionerne hos ACCORD, der handelr med gamle 78'ere.

God fornøjelse. Etnysgerrigt spørgsmål...Hvad vil du bruge indspilningen til?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-05-05 22:15
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-05-05 22:23

Tekst: Svend Møller Kristensen
Melodi: Knud Åge Riisager

nemlig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-05-05 23:15

Det er helt klart rigtig som Oldboston og miritdk siger. Jeg var 16½ på det tidspunkt så det "gik lige ind på lystavlen" Jeg husker bare ikke at den blev sunget på BBC. Jeg mener derimod at huske den fra Sveriges radio, de sendte jo også på dansk hver aften.Den er måske blevet sunget begge steder, vi havde ihvertfald lært den til den 4 maj

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-05-05 23:22

"En lærke letted" er også en frihedssang http://www.nomos-dk.dk/skraep/mads_nielsen.htm
men det er ikke den efterlyste...det må jeg beklage.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-05-05 23:33

de sendte fra norges radio også valde

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 13-05-05 07:20

Hvis "en lærke lettede" ikke er en frihedssang hvad er den så???? For jeg hørte da at de sang den i fjernsynet netop i forbindelse med alt det der frihedshalløj...

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-05-05 07:35

Jeg kom lige i tanke om at jeg havde den på en 7" plade fra 1965 udgivet af Frihedsmuseet. Foruden frihedssangen indeholder pladen en optagelse ag Montgomery der dikterer betingelserne for den tyske overgivelse og en optagelse fra Rådhuspladsen 4/5-1945. Om frihedssangen står der på omslaget - af en eller anden grund på engelsk:

"The Liberty Song of Denmark

A self-appointed committee, consisting of the playwright Kjeld Abell, doctor of Philosophy Frederik Schyberg, and the pianist Ole Willumsen, in the winter of 1944-1945 took the initiative to create the Liberty Song of Denmark. Such a song, a Danish "partisans' song" was intended to affirm the solidarity of the Danes and support the the will to resistance against the power of occupation. Tey appealed to the Composer Knudåge Riisager and the writer, doctor of philosophy, Sven Møller Kristensen, who enthusiatically wundertook the task - without knowing who the other author was.. They only learned that after the German capitulation

The next problem was how to ensure that the Liberty Song would be known quickly throughout the country. At a meeting of the board of Frit Danmark (Free Denmark) on February 28th, 1945, it was decided to publish the song as an extra sheet, with music, in the March issue of the illegal paper Frit Danmark which appeared in 140,000 copies. In Knud Hegermann-Lindencrone's house, "Flyv Fugl", the singer Kaj Andersen and the pianist Ole Willumsen, recorded the Liberty Song on three primitive 7 inch celluloid records (this was before the age of taping, and the durability of the lacquer discs of the time was rather unpredictable). Two of these records were brought to Sweden by the actor Mogens Wieth, when he had to seek refuge there shortly after. The plan was to broadcast this recording in Swedish and English broadcasts to Denmark. For reasons that are so far unknown these two records disappeared. But the third one has been preserved, and this is the first time the original recording of Denmark's Liberty SOng from February 1945 is made available to the public."

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-05-05 07:40

Nullerbullerpige -->

"Danmark frit" (den der begynder med "En lærke letted'...") er *en* frihedssang - en blandt flere.

Den anden (den der begynder med "En vinter lang og mørk og hård...") *hedder* "Danmarks Frihedssang"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-05-05 08:09

og - spørgeren efterlyser danmarks frihedssang

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-05-05 16:33

Det er rigtigt, hvad jqb oplyser..... og sangeren var den ukendte Kaj Andersen, som du også nævner.

Jeg kender og har hørt begge de to versioner. Den med Kaj Andersen er langt mere indtrængende, den er sunget og spillet under de omstændigheder jqb fortæller om. Aksel Schiøtz's version er mere "skønsang", husn på han var jo koncertsanger og senere musikprofessor. Flot ja, men den primitiver version er langt den flotteste. Dengang knyttede man næverne i bukselommen, når man hørte frihedssangen, tårerne brød frem hos mange, der havde mistet familiemedlemmer eller venner. Aldrig mere en 9. april, sagde man.

Dengang ville man aldrig opgive dansk selvbestemmelse til andre nationer. Men nu får vi jo - ser det ud til et Neuropa med "Et rige, en lov, en præsident, en nationalhymne". Tiderne skifter, måske bliver der brug for Danmarks Frihedssang igen, inden vi får set os om!

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 27-05-05 22:26

Danmarks frihedssang (Knudåge Riisager / Sven Møller Kristensen) er indspillet i 3 udgaver fra 1945: Aksel Schiøtz (dir. Sune Waldimir, indspillet i Stockholm), Einar Nørby (dir. Johan Hye-Knudsen) og Flemming Jacobsen fra "Den danske Brigade" (dir. Emil Reesen). Aksel Schiøtz-udgaven er senere genudgivet på lp og cd. Andre har muligvis indsunget sangen senere. En lærke letted' er en sang fra samme tid og indspillet mange gange i årenes løb. Se i øvrigt www.bibliotek.dk