/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Terrasse i lærk.
Fra : stig54
Vist : 1916 gange
150 point
Dato : 12-05-05 20:53

Jeg er ved at bygge en terrasse i lærk og den ene ende af bjælkerne 5x3 som terrassebrædderne skal ligge på kommer til at ligge ind mod den malede fodmur, jeg ønsker ikke at sætte tagpap imellem, men behandle endetræet godt og grundigt, skal jeg bruge linolie eller er det for tykt?
Ligeledes tænker jeg på om jeg skulle høvle oversiden af bjælkerne og behandle dem med olie, jeg mener de er mindre modtagelige for fugt indtrængning når de er høvlede, Gode ideer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-05 21:18

Du må kun bruge linolie hvis det er tilsat et svampedræbende middel, da det ellers kan gå helt galt med træværket.(nogen svampe næres af linolie)
Kan du ikke i stedet lave lidt "luft" mellem murværk og endetræet.
Nu er lærk jo i sig selv et næsten uforgængeligt materiale, da det indeholder en form for "selvimprægnering".

Umiddelbart ville jeg mene, at træet blev mere udsat for fugtindtrængning ved at blive høvlet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-05-05 21:21

Linolien skal blandes-fortyndes med mineralsk terpentin, så er det ok.
Ren linolie er grogrund for svampe med modsat effekt end den beskyttende.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 12-05-05 22:18

giver dova ret i at der skal grundes først, men der findes ikke de helt store informationer om dette på emballagen fra dem der sælger olie!

Accepteret svar
Fra : poul_from

Modtaget 150 point
Dato : 12-05-05 23:14

du kan kontakte Rockidan i Aabenraa på tlf 74613366 de har meget gode konsulenter der kan hjælpe dig videre
firmaet sælger udelukkede maling, olier til træ, samt facadeløsninger, du kan tjekke ind på deres hjemmeside på www.rockidan.dk der findes datablade på de produkter de har på hjemmesiden jeg mener de har en artikkel netop om træ og træbeskyttelse

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 12-05-05 23:19

var lige inde og tjekke
se på denne adresse
http://www.rockidan.dk/indhold/readmore.php?id=74

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-05-05 00:01

Du skal bruge en grunder først.
Grunderen er lige så tynd som vand, og indeholder en masse fungucider (slår svamp/skimmel ihjel) derefter kan der behandles med olie.

De proffesionelle bruger et produkt som hedder "boracol", for år tilbage kunne det ikke købes af private, men takke være internettet kan du købe det idag.
Smør du dit træ med Boracol, kan du være sikker på at der aldrig bliver problemer, det er ret heftige sagen, men det virker rigtig godt. Vi har brugt det på vores vest vendte underspær, da der var begyndende råd, det stoppede strakt efter behandlingen.

Søg efter baracol på nettet, så finder du nogle forhandlere.

P.S. husk at give dit lærketræ olie, med det samme og hold det vedlige, ellers bliver det gråt. Er det først gråt kan man ikke få den flotte mørke gyldne lærkefarve tilbage.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-05-05 20:01

Dova- hvorfor mener du at overfladen af mine bærende bjælker har bedst af ikke at blive høvlet, man skulle da tro at de holdt mindre på fugten hvis de var slebet eller høvlet, men lad mig høre, jeg vil gerne behandle dem inden jeg ligger terrassebrædderne ovenpå, de andre tre sider er det vel bedst at vente med til tømmeret er 100 tørt?
Skal terrassebrædderne behandles med olie lige efter opsætning?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-05 20:50

Jeg er gået med til at endetræet der vender ind mod huset er sappet ind i olie og der ligger murpap mellem enden og huset.
Jeg har havemøbelolie stående, er det godt nok til at give oversiden af de bærende bjælker inden trrassebræddene bliver lagt?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-05-05 20:58

Thulin, du mener vel at de tørrede og høvlede terrassebrædder skal have olie med det samme, eller gælder det også det friske uhøvlede tømmer, det mener jeg da skal tørre et år, men det gælder måske kun hvis man skal male det?

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 24-05-05 14:25

Tak for svaret poul_from.
   Fin fin service og information i det firma