/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Vedr. syn !
Fra : tullenulle
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 11-05-05 20:38

Hej alle.
Skulle der være en herinde som ved hvad der kræves ved syn af en mc vedr. bagskærm !
Tænker på om der er nogle regler for hvor mange cm skærmen skal være fra jorden, evt stænkklap eller andet..
Min mc's skærm (eller mangel på samme) slutter der hvor nummerpladen sidder.

Mvh Tulle.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 11-05-05 21:25

Det skulle ikke være et problem med at den slutter ved nr.pladen Det er jo kun det sikkerhedsmæssige de går op i til syn
Mvh Sune

Kommentar
Fra : hms

Dato : 11-05-05 22:10

Hej.
Den "gamle" regel med bagskærm, der skulle gå mindst ned til 12cm over bagakslen i belastet tilstand,er udgået.Nu hedder det at der bare skal være "den nødvendige afskærmning" og ud fra hvad jeg har hørt, er det ikke noget man går højt op i længere.Det er op til den enkelte bilinspektør at vurdere denne del af synet.
m.v.h.
hms
www.eliminator.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 23:59

Og det er i høj grad noget de går op i endnu.

Skærmen skal have samme længde som det motorcyklen havde fra ny, altså det den er godkendt med.
Men altså ikke noget bestemt med antal centimeter.

mvh dova

Kommentar
Fra : bne

Dato : 12-05-05 08:37

dova -> Du har ret, men hvor mange synsinspektører kan huske hvor mange MC-modeller ??
Noget der ses efter, er om nummerpladen kan aflæses (læs : fotograferes) i en 'fornuftig' vinkel - og dermed kommer skærmen så også ned i en 'passende' længde..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-05 11:13

Det behøver de ikke huske bne, for i forbindelse med synet, har de alle køretøjets oplysninger og typekortet liggende i computeren ud fra stelnummeret.

mvh dova

Kommentar
Fra : bne

Dato : 12-05-05 11:43

Ok dova, det er da selvfølgeligt rigtigt - inden for det sidste år, har jeg fået synet 2 Yamaha XT'ere, og der har ikke været original bagskærm på nogen af dem - men der er selvfølgelig en 'fornuftig' skærm på (og så er 'MC-piloten' i alderen 45++.....)

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 13-05-05 23:16

Tak for svaret Sunowich.