/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
OPSIGE EN LEJER pga støj
Fra : hansp
Vist : 6546 gange
200 point
Dato : 09-05-05 23:55

jeg har en lejer jeg gerne vil opsige pga støj næsten hele døgnet personen har fået en mungtlig advarsel men hvor dan gør man det best uden at få problemer og jeg skal ikke selv bruge det så den går ikke

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-05-05 00:08

Hej Hansp

Du kan prøve at kigge på http://www.familieadvokaten.dk de har mange gode spørgsmål/svar så måske du kan finde svaret derinde

// Toupie

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-05-05 00:46

Som udlejer bør du og din lejer have underskrevet en lejekontrakt. Der findes en Standardlejekontrakt som de fleste udlejere bruger. I denne er forholdet afklaret. Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt at give mundtlige advarsler. Du er nødt til at sende ham/hende en skriftlig advarsel, og for at være sikker, skal du sende den anbefalet. Hvis han/hun stadig larmer efter at have modtaget den første skriftlige advarsel, sender du en mere (også anbefalet) med en henvisning til den første. Husk at gemme kopier af brevene samt kvitteringer fra postvæsenet. Larmer han/hun så stadig, kan du opsige ham/hende. Igen skal opsigelsen være skriftlig og sendt anbefalet. SÅ har du ret, også i retten.

Venlig hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 10-05-05 00:55

hvis det er en lejer der bor i dit hus kan du opsige ham med 1 mdr. varsel

se her:

http://llo.dk/sw257.asp

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-05 08:02

Det er rigtigt som 1975 skriver. Du kan som udgangspunkt opsige en lejer, der lejer et værelse i din bolig, med 1 måneds varsel, men det kommer helt an på, hvad der står i en eventuel lejekontrakt. Der er i sådan et tilfælde altså ikke behov for at køre en misligholdelsessag.

Jeg mener ikke, at forhold om hvornår lejeaftalen kan ophæves eller opsiges almindeligvis fremgår af lejekontrakten, da disse bestemmelser i meget vidt omfang ikke må afviges til skade for lejeren, hvorfor Lejelovens bestemmelser anvendes. Ellers er jeg enig i Arnes fremgangsmåde. Det er dog vigtigt, at du formulerer dine advarsler/påmindelser korrekt med hensyn til paragrafhenvisninger og lignende, da du ellers kan risikere, at retten ikke mener, at formkravene er opfyldt.

Det er imidlertid spørgsmålet, om du overhovedet kan ophæve lejemålet (Lejeloven § 93, stk. 1, litra g), hvilket medfører fraflytning straks, eller du kun kan opsige lejemålet (Lejeloven § 83, litra e), hvilket medfører fraflytning efter 3 måneder. Når der er tale om støjgener, skal det være meget slemt, før man anser det for berettiget at ophæve lejeaftalen. Samtidig skal du også være opmærksom på, at såfremt lejeren ikke flytter frivilligt, og du er nødt til at få domstolenes bistand til udsættelsen, så vil udsættelsen højest sandsynligt kræve en boligretssag, hvor du skal bevise, at det virkeligt er nødvendigt at smide lejeren ud. Inden der foretages alt for meget i sagen, er det derfor en god idé, at finde nogle vidner eller lave nogle støjmålinger, så du er sikker på, at du kan få lejeren ud, når først du har opsagt/ophævet ham. Det kan give nogle forfærdelige spændinger, at have en lejer boende, som er forsøgt smidt ud.

mvh
Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-05 11:18

Citat
Til forskel fra andre lejeformer kræves der ikke nogen begrundelse, hvis udlejeren ønsker at opsige en lejer i et enkeltværelse i udlejerens egen bolig.

fra http://llo.dk

Så hvis det er i din egen bolig og kommer ind under det der kaldes udlejning af et værelse, kan du til hver en tid opsige med 1 måneds varsel.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 10-05-05 23:28

Det skal være meget grelt før man kan opsige en lejer pga. støj.

Den eneste årsag til at man praktisk talt kan smide en lejer ud er manglende huslejebetaling.

Kommentar
Fra : hansp

Dato : 11-05-05 00:14

det er en privat udlejnings ejendom med 2 lejer og overboen er ekstrem støjende udlejeren bor ikke her

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 11-05-05 00:21

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm#KXII%20A
Det er lejeloven.
Betingelser for opsigelse står i Kap. XIII , læg især mærke til § 83 stk e.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-05-05 00:31

Du er nødt til at gøre udlejer opmærksom på problemet!!

Ellers ring til huslejenævnet i din kommune og hør hvad dine muligehder er.!!

Godkendelse af svar
Fra : hansp

Dato : 11-05-05 00:58

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-05-05 01:03

Det er IKKE nok med denne § 83 stk e. Husk at lejeloven som udgangspunkt er lavet for at beskytte lejeren. Men det finder du nok ud af. En evt. boligret vil ikke acceptere en opsigelse kun på dette grundlag. Det tager flere måneder/år at samle skyts nok, hvis det ikke er opsigelse pga. manglende betaling.

Men pøj pøj med det...