/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad gør jeg forkert ang kryderurter?
Fra : Iboga
Vist : 1210 gange
50 point
Dato : 07-05-05 12:18

Hejsa.

Jeg køber tit krudreurter i butikerne, (netto + fakta) , basilikum purløg og dild.
Vander de lige hurtigt når jeg kommer hjem og stiller det i en krukke.. Så om aften hænger de og gerne dagen eller 2 dage efter er de døde!! Hvad gør jeg forkert?
Er det bare fordi at det er billige krydreurter og jeg skal købe de dyre? Eller har jeg bare ikke krydreurte fingre? :)

- Iboga

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-05 12:24

Hvis det er de urter der står i sådan nogen små potter, er det fordi de ikke har noget jord at vokse i, der skal du plante dem om i en større potte med ordentligt pottemuld.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 07-05-05 12:44

jeg har erfaret at det er bedst at holde krydderurterne på følgende måde:

Mine krydderurter står i en vindue mod nord, der er altså ikke direkte sol men henad dagen komme der sol, den helt skarpe sol tror jeg tørre dem ud.

De sættes i med underskåle således at de vandes nede fra. Jeg fylder de små underskåle hverdag så der hele tiden er vand.

Basilikum skal du kun nippe bladene af så kan de sagten skyde flere blade i ofte et par måneder.

Purløg, persille og dild skal klippes helt nede ved jorden. Så er det nemmere for dem at skyde igen.

Held og lykke

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 07-05-05 12:52

Jeg tror ikke det har noget at gøre med om planterne er billige :)

Dog synes jeg at jeg har bedst erfaring med de basilikum planter der er plantete i de runde potter frem for dem der er i de firkantede. Det lyder lidt skørt sys jeg selv men det er nu sårn jeg har erfaret det.

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 07-05-05 13:03

Basilikum købt i små potter i supermarkedet er jo faktisk en masse småplanter, der står altfor tæt og derfor ikke kan få plads og næring nok.
Du kan med fordel skille småplanterne ad og plante dem ud i større potter.
Jeg plejer hvert år at købe en potte basilikum, som jeg planter i en stor flamingokasse med pottejord og sætter den i drivhuset.
Planterne, der nu har plads nok vokser utroligt godt, og der er frisk basilikum til det meste af sommeren.
De vil dog tilsidst gå i frø, selvom man kan forsinke det noget ved flittigt at bruge af topskuddene.
På denne måde vil du have basilikum nok til hjemmelavet pesto, der smager 100 gange bedre end det færdigkøbte.
Hilsen Benselense.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 50 point
Dato : 07-05-05 16:38

Jeg tror problemet er at de krydderurter man køber i supermarkedernes grøntafdeling, slet ikke er beregnet til at gro videre derhjemme. De er beregnet til at tage med hjem, og bruge rimelig hurtig, og så smide potten væk. Hvis de skal holde sig flere dage skal de opbevares i køleskab.

Hvis du vil have kryddeurter til at gro i køkkenvinduet, så gå i haveafdelingen og køb der der er beregnet til at plante ud. Plant dem i størrere potter, og stil dem så lyst som mulig. De bliver nok mere ranglede end hvis de står udendør.

Du kan også købe frøene, og selv så dem - men det tager selvfølgelig længere tid.

Mvh. Else

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 07-05-05 18:05

Hej iboga
Det der er problemet er at de krydderurter du køber i supermarkedet er at det er planter der er fremdrevet i drivhus og er ikke stærke nok til " bare" at stå i et køkken ,prøv at hærde planterne ved at sætte dem ud et par timer af gangen udenfor og gradvist vend dem til koldere temp.
og når de har vendet sig til temp . har du krydderurter hele sommeren.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-05-05 18:58

Slutter mig til ElseR's bud.

Arbejder selv i butik - grundet tavshedspligt, kan jeg ikke sige hvilken.
Vil også råde dig til at købe planter på planteskoler, eller hvad der nu er i nærheden.
Du kan også købe det i frøposer og selv så det.
Det er ikke så svært.
Så har de heller ikke fået varme/kulde chok.

Godkendelse af svar
Fra : Iboga

Dato : 10-05-05 18:19

Tak for svaret ElseR, tror du har ret i at det bare er til brug selvsamme dag.

Planteskole siger i? hmmm.. det må jeg kigge på..
Plante selv? Nej det går slet ikke.. har minus grønne fingre, så.. ;)

Tak Jimmy for dit svar selvom du har tavshedspligt, og det er respekteret! :)

Iboga