/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Postnumre
Fra : upyoursmate
Vist : 6390 gange
200 point
Dato : 06-05-05 17:25

Er der en logisk forklaring på at nærmest hver gade har sit eget postnummer på Vesterbro og i Kbh K.???

Mvh M.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 17:33

Frederiksberg er da også delt op i mindre bidder.
Den logiske forklaring må være de mange adresser som er i de områder.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:08

Det er fordi det er meget store "postdistrikter" med meget post.
På den måde kan man sortere op til den enkelte gade.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:09

emesen> Nå ja, det er jo det du skriver.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 06-05-05 18:37

Hvorfor har Nørrebro, der vel er ligeså stort et postdistrikt som Vesterbro, kun ét postnummer???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 18:47

Ok - det er for at være venlig overfor firmaer i indre Kbh (gæt)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:48

Der er garanteret mere forretningspost i de enkelte gader i København City end på Nørrebro.
Mange store kunder !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-05-05 19:24

De havde vel ikke flere ledige postnumre til Nørrebro?

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 06-05-05 19:28

Helt sikkert, maj_britt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-05-05 20:02

Et københavnsk postbud kan vel ikke klare en for stor mental og fyiske belastning.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-05-05 20:09

Hejsa

kong Christian sagde engang

jeg står her og denne gade får nr. 1 (slottet) og gik videre til næste, osv.
derved blev kbh. opdelt i det vi i dag kalder post nr. dist.
næste for ham var så de byer som var uden for centrum (købstader) fik et lige nr. (2000) osv.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 20:10

qfha - se i gamle dage bragte postbudene rundt 3 gange om dagen.
Og de blev faktisk eksamineret i vej og gadenavne inden ansættelsen.
Det gør de vist ikke allesammen i dag.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-05-05 21:30

emesen> 70.000 forsvandt sidste år for post danmark, men om de er forsvundet mellem postnr. 1000 og 2000 det står vist hen i det uvisse. Der må være noget for AMU at tage fat på.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-05-05 21:30

Breve -selvfølgelig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 21:36

Jammen det er da en sjat - er du sikker på de ikke kom fra Jylland og slet ikke nåede helt herover.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 200 point
Dato : 06-05-05 22:33

fra Jyllandsposten og hestens egen mund

Da postnumrene slap op
Af EVA PLESNER
»Hvorfor skal det være så besværligt med postnumrene i Indre By,« spurgte min genbo en smule irriteret.

Vi sad ved et af havebordene i vores store,fælles gårdhave. Hun var ved at skrive adresse på et brev til nogen ovre i Hyskenstræde og kunne ikke huske postnummeret.
Så var det, at vi kom til at snakke om de københavnske postnumre.

»Bare her i vores gård har vi hele to. Et for Teglgårdstræde og et for Skt. Peders Stræde. Og vi er da højst et par hundrede lejligheder,« sagde min genbo og anførte, at ude på Nørrebro deles tusindvis af borgere om 2200 N. Det samme er tilfældet med 2100 Ø, 2300 S, 2400 NV - osv. osv.

Gak eller logik? Logistikkonsulent i Post Danmark Børge Junker har en forklaring.

Manuel sortering
»Vi skal tilbage til 1967, da postnumrene blev indført,« siger han og fortæller, at dengang var den første postsorteringsmaskine endnu kun på vej til København. Al post blev stadig sorteret manuelt. Det krævede stor og detaljeret geografisk viden af medarbejderne, men ved at indføre postnumre blev medarbejderne i stand til at klare opgaven. Da postnumrene blev uddelt til landets byer, fik København alle numre fra 1000 til 2500 - plus nogle enkelte flere som f.eks. 2900 Hellerup og 2700 Brønshøj. Men de følger ikke nødvendigvis kommunegrænsen.

»Der var ganske enkelt ikke numre nok til, at samtlige gader i København kunne få deres eget. Derfor nøjedes man med gaderne i Indre By og på Vesterbro, fordi det er de to områder i byen med mest post,« forklarer Børge Junker.

Men der er jo stadig en masse "ledige" numre. 2201, 2202 - osv. Hvorfor skulle f.eks. Nørrebro deles om 2200?

»Det valgte man altså at gøre. Det andet ville have været en mellemløsning, som alligevel ikke gav fuld dækning for alle veje og gader i området.«

I dag er der for længst indført maskiner, der kan aflæse hele adressen på et brev, og det overflødiggør i princippet postnumrene.

I praksis er de dog stadig uundværlige, understreger Junker. Dels til den post, der stadig sorteres manuelt - som f.eks. en del pakker og alle maxibreve - og dels til alle de almindelige breve, der er så utydeligt adresseret, at maskinen ikke kan aflæse dem. Det er ca. 20 pct., forklarer Børge Junker.

Håber, at du kan bruge denne samtale til noget

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 22:44

Tja der kom jo den rigtige forklaring.
Og der hvor jeg bor, er vi ca. 10.000 som deler et enkelt nummer.
Nå men vi mailer også i stede for at sende breve.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 07-05-05 12:54

Tak for svaret ziggy99.