/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
hvordan bruger man TABS?
Fra : Angband
Vist : 1173 gange
100 point
Dato : 05-05-05 13:44

Hej

Jeg er for et halvt år siden begyndt at lære bass, og jeg vil nu lære noget selv :-?..

Jeg kan læse noder men ikke Tabs og de fleste bass numre er skrevet som TABS... Nogen der gider forklare det...

Jeg forstår godt det med strengene , og mener også at de tal der står må betyde bånd. MEN hvor fanden er rytmen er det stregerne?

/Angband

Accepteret svar
Fra : JacobS.

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-05 15:41

okay, sådan fungere det:

Sådan står tabs:

E: --------1------2------4----3
A:-------------------3---4---1
Den næste streng:---1----2---2
og den sidste:----2---3-----1-----2

og så videre ik´. Det betyder at når der fx står E:---------1 betyder det at du skal tage E-strenge og så det første bånd. og så videre. og når der står to eller flere lige over hinanden skal du spille dem på sammen tid. der står ikke rytme på tabs så det skal du selv finde ud af. håber det kunne hjælpe dig lidt. lidt svært at forklare når man skal skrive det.

JacobS.

Ps. Lær at læse noder, hehe.. Gør jeg selv. har også spillet på bas. en lækker ting at kunne. Jeg spiller kun klaver nu.

Kommentar
Fra : andersdt

Dato : 07-05-05 12:39

Så vidt jeg kan se går dit spørgsmål mest på hvordan du "læser" melodien på TABS.. Da det lyder til du har luret teknikken med tallene og de forskellige bånd.

Der er en stor forskel på noder og TABS. Men den største er måske at man kan se rytme osv. på noder. Det kan man ikke på TABS. Så for at spille efter TABS skal du kende den sang du spiller og så lære rytmen på den måde.

Håber det hjalp lidt..

Til JacobS.::: Dine strenge vender forkert..

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 07-05-05 13:51

hehe.. Okay. Kunne ikke huske hvordan det var. hehe...

Godkendelse af svar
Fra : Angband

Dato : 08-05-05 10:50

Tak for svaret JacobS..

p.s. kan godt læse noder, men man kan ikke finde dem rigtigt på nettet