/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kamera til digital affotografering af do~
Fra : jom46
Vist : 917 gange
100 point
Dato : 05-05-05 01:06

Kan nogen venligst øse af deres erfaringer med digital affotografering af dokumenter?
Jeg skal til at beslutte hvilket digitalkamera jeg skal købe. Det skal primært anvendes til affotografering af gamle dokumenter i forbindelse med slægtsforskning. Lyset i situationen er ofte dårlig, og flash er forbudt!
Formålet er, at kunne studere dokumenterne hjemme på skærmen.
Jeg vil bruge max. kr. 8-10.000 på udstyret.
I bedes så vidt muligt begrunde jeres svar.
Mvh JOM46

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-05 09:25

Mit Kodak kamera til 1200 kr fungerer udmærket.
Mørke billeder kan gøres lysere i computeren.
Har affotograferet dokumenter, større fotografier som
ikke passede i scanneren med godt resultat.
Jeg bruger ACDSee til at redigere billederne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-05 09:26

Et lille bordstativ til kameraet gør arbejdet nemmere.

Accepteret svar
Fra : Ji9

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-05 10:24

Jeg har et Canon Powershot G2 og det kan med lethed affotografere gamle dokumenter uden Flash. Jeg bruger selv kameraet til affotografering af gamle gulnede billeder fra "18hundrede hvidkål" - hvorefter jeg reparerer dem i Adobe Photoshop. Du kan indstille Canon Powershot G2 / G3 / G5 osv. manuelt. Slå blitzen fra og affotografere de gamle dokumenter. Jeg affotograferer også dokumenter på denne måde. Men jeg foreslår også et lille stativ, hvis du ikke har en fuldstændig rolig hånd
Jeg har været meget tilfreds med mit Canon Powershot G2 netop til dette formål.

Kommentar
Fra : Troelskc

Dato : 11-05-05 19:28

der er mange gode kameraer til det formål. Du skal kigge efter hvor god lysstyrken er i objektivet. f2.8 er fint.

Godkendelse af svar
Fra : jom46

Dato : 19-05-05 23:25

Tak for svaret Ji9, som kommer nærmest det forventede. mvh jom46