/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Hvilken film skal jeg vælge?
Fra : krasser
Vist : 525 gange
80 point
Dato : 04-05-05 11:46

Hej alle :)

Jeg er igang med "Den Store Danske Opgave", Som de fleste får i slutningen af 1g. Da temaet er film, har jeg valgt undergenren "psykologiske thriller's".. Men hvilken film skal jeg vælge? Indtil videre har jeg sat mig fast på 3 film:

-Psycho ( 1960 - Den originale af Hitchcock)

-SE7EN (1995 - Af David Fincher)

-Fight Club (1999 - Af David Fincher)

I hvilken af de følgende film er der mest at analysere? Hvilken film har mest symbolik?

Giv et bud- Og jeg vil selvfølgelig gerne vide hvorfor ;)

ps. Hvis i har et andet bud på en film der overholder samme genre, og har symbolic, er i da velkommen til at tilføje en film =)

På Forhånd tak :)

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-05-05 11:53

Når nu det er den store DANSKE opgave.... skal det så ikke være en dansk film???

Har været chef for en Blockbuster så mon ikke jeg kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 04-05-05 11:54

Jeg synes du skal vælge seven, den har masser af symbolik du kan relaterer til.

Fightclub er en fed film men jeg tror der er langt meer kød på seven. mange andre kunstværker har behandlter de 7 dødsynder og jeg tror du derfor vil kunne hendte meget hjælp i din analyse.

Psycho er også fed, i sin tid, men du lever i en anden tid og personligt synes jeg det er langt mere spændende at koncentrere sig om de film og den kunst som er fra ens egen tid. Men da det er en gammel klassiker vil der helt sikkert også være meget littratur som kan hjælpe dig med den.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 11:54

Jeg ville vælge "Psyko" af Alfred Hitchcock, da det dels er en gammel film og AH nærmest er kult. Jeg vil tro at der er mere baggrundsviden og læsestof om AH som der kan analyseres på, end for David Fincher.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 11:58

Tak for svarende indtil videre :) Og filmen må som alle mine forslag godt være engelsk :)
Kun opgaven skal skrives på dansk :D

Men hvis der er flere bare sig til :)
Halter stadig mellem SE7EN og Psycho :)

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 12:00

Men er ikke helt sikekr på at jeg skal droppe Fight Club helt.. Da jeg selv syns at filmen er genial :D

Men nu må vi se... :)

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-05-05 12:01

haha... jamen så tag da psycho....helt klart!

Tænk på bates væremåde...hvad er det der gør ham som han er? der er så mange psykologiske adfærdsmønstre du kan analysere i psycho at jeg tror den vil give gevinst.

Held og lykke

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 12:02

Tænkte faktisk også på at jeg kunne bruge:

-Silence og the lambs (1991 - af Jonathan Demme)

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-05-05 12:03

desuden...

man har hørt flere rigtige historier om folk der gemmer deres døde hos sig og tror de stadig er levende... slå noget op på nettet (måske discovery) og se om du kan finde noget spændende materiale... det er da underligt at nogen mennesker ikke kan give slip.... i sådan en grad!

Muahahahah

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 12:08

hehe :P

jahh har du ret i.. meget underligt :)

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 12:53

Andre der har et forslag til hvilken film jeg skal vælge? Jeg hælder nok mest til SE7EN eller psycho.. Men de andre er stadig under overvejelse.. Giv et bud :) på forhånd tak (igen) =)

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 13:06

Jeg hælder helt klart til Fight Club. En af de bedste film der nogensinde er prduceret. David Fincher er jo et geni.

Der er jo så mange ting i den film.

Den viser jo både hvor let mennesker kan påvirkes, fordi de længtes efter noget mere i livet. Og hvordan man nærmer sig "oplysning" ved at acceptere smerte og selvdestruktion, lidt i stil med en fakir.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-05-05 13:09

Hvad med Primal Fear? den kunne jeg da godt li... men hallo...der er jo tusindvis af gode thrillere...jeg tror du skal holde dig til et af dene første forslag. Ellers kan du jo blive ved held og lykke...

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 13:15

jeps :) men stadig.. HVILKEN??? =)

Please flere grunde til at vælge dem..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-05-05 13:15

Lidt ude for nummer vil jeg bare give dig en URL med en vejledning i filmanalyse : http://www.textanalyse.dk/Filmanalyse.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 04-05-05 13:30

Måske skulle du går lidt mere utraditionel til værks.
Hva' med at vælge en film af instruktøren David Lynch
Han er da den mest oplagte til sådan en opgave og der er altid masser af analyseguf (en dansende dværg, en voldtægt af en moderfigur, ødipusmyter, personlighedsspaltning, kanibalisme, Id'ets kamp lys, lyd, musik og farver osv).

Han har lavet følgende film:
2001 - Mulholland Drive
1999 - Straight Story, The
1997 - Lost Highway
1990 - Twin Peaks
1990 - Wild at Heart
1989 - Twin Peaks
1986 - Blue Velvet
1984 - Dune
1977 - Eraserhead

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-05-05 13:31

Prøv lige at hør her... alle har set psycho!!! med sikkerhed også dine lærere som jo skal give dig karakterer desuden er det en klasiker som både er nem at analysere og i øvrigt indeholder alt en thriller skal indeholde for at være et sandt mesterværk. Fightclub var da helt sikkert god... med kan den slå psycho???

Nej vel

Knus og tag nu den film... ellers kommer du sikkert til at fortryde hahah

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-05-05 13:34

p.s

du må jo selv kunne lide psycho siden den var en af dine egne valg fra starten.... David lynch!! hmmm...smag og behag!

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 14:37

Lost highway er også fed. Virkelig weird...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-05-05 15:12

En god grund : At vælge den film du selv var mest vild med at se. Fordi så vil det være den, der er mest interessant at analysere for dig og det vil smitte af og gøre læsningen mere interessant for læseren. Du vil sikkert kunne hive et nogle vinkler frem, som du ikke ville kunne, hvis det var en film du syntes knap så godt om og det kunne måske overraske selv din lærer og ikke mindst dig selv.
Så hvis du har en klar favorit, hvorfor så ikke dèn?
Selv er jeg toltalt crazy med Seven, og har set den flere gange, hvorimod de andre ikke siger mig ret meget, selvom jeg godt kan se de er rigtig godt lavet.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 80 point
Dato : 04-05-05 15:32

Seven ... det er den totale film. Den er simpelthen så komplet pga. slutningen. Snupper du den på DVD er der en alternativ slutning, hvor Morgan Freeman slår Keven Spacey ihjel i stedet. Bratt Pit spørger: "What are you doing?" og freeman svarer:"Retirering". Det giver et helt andet billede af filmen - fordi det er OK, at Spacey dør - men det faktum, at det er Brad Pit, der gør det, får Spacey's plan til at gå op - og dermed vinder det onde - når Freeman slår ham ihjel vinder det gode - umiddelbart vil jeg mene, at filmen dels er let at analyserer - men perspektiveringen via den alternative slutning gør den nærmest ideel.

Et andet bud:"Den 6. sans". Jeg var skuffet i biffen - synes at mange af rollerne var overdrevede og at det var for usandsynligt (f.eks da Malcolm kommer ind i restauranten, og de overhovedet ikke kan snakke sammen - jeg var dødirriteret over det, fordi jeg syntes, at hun overspillede) - når man så kom til slutningen, hvor han taber ringen, får hele filmen en helt ny mening - og mange at de scener, der virkede forkerte, er lige pludseligt helt naturlige "I see dead people - they don't even know they are dead..." - fed fil - vel også til en analyse...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-05-05 19:16

Hva med Deer hunter?
alimak

Kommentar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 22:03

Tak for alle jeres kanon Svar =) har virkelig været en STOR hjælp! og jeg vil lige afslutte tråden ved at sige at jeg har valgt SE7EN!
Selvom at hitchcock Er Genial, Må jeg tilstår at jeg ser flere analyse-ideer og bedre "plot".. Jeg syntes også selv at filmen er genial.. og jeg kan referere til nutid og self de 7 dødssynder. Tak til alle for de gode forslag :) Og speciel tak til den ivrige frk.fidus =P hehe..

Godkendelse af svar
Fra : krasser

Dato : 04-05-05 22:04

Tak for svaret erling_l.