/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aflastningsventil - pilotventil til komp~
Fra : invisible
Vist : 3837 gange
50 point
Dato : 04-05-05 08:40

Hvilke funktion har henholdsvis aflastningsventilen og pilotventilen på en kompressor.

Jeg er ret sikker på at jeg ikke har nogle af delene på min 380V 3HK 90L kompressor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 09:20

aflastningsventilen, vil jeg mene er det man populært kalder overtryksventil, altså en kompressortank er trykprøvet til et givent antal Bar, og for at sikre mod overtryk, der kunne medføre at tanken springer, kan der monteres en ventil der træder i kraft når trykket når en vis højde.
Og den har du nu nok alligevel, for det er den der får motoren til at standse når trykket er nået.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 04-05-05 09:37

Dova, det du tænker på er en gemen sikkerhedsventil, som sidder udvendig på enhver kompressortank.
Aflastningsventil bruges på størrer kompressorer, for at startstrømmen ikke skal blive for stor, funktionen er at der ikke komprimeres luft de første sekunder, men skabes et omløb/bypass. Aflastningsventil bruges så i stedet for de tidligere ventilløftere, der havde samme effekt.
Pilotventil bruges som styreenhed hvor størrer ventiler eller akuratorer skal bevæges.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 04-05-05 10:27

Det lyder fornuftigt i mine øre, jeg skulle bare have det bekræftet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-05-05 12:47

De fleste små-kompressorer, har indbygget en aflastningsventil i pressorstaten, (Feks. Danfoss)der lukker luften ud på kompressorens trykside, hvergang trykket i beholderen er nået, og kompressoren slukker. Det er også af samme grund: At starttiden ikke bliver for lang, så sikringen i installationen ikke smelter.
VH Palle Hansen