/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor kan min plæneklipper ikke starte~
Fra : Jaffe123
Vist : 15529 gange
50 point
Dato : 03-05-05 19:49

Jeg har en et år gammel plæneklipper som jeg netop har haft ned og ligge på siden i forbindelse med skift af rotor. Der løb lidt benzin ud af tanken (ved ikke om det har noget at sige). Efterfølgende har jeg ikke kunnet starte den. Når jeg trækker i snoren giver den kraftigere modstand ca. halvvejs, men den virker ikke som om den "får fat". Nogle gange hiver den kraftigt tilbage så jeg slår mine stakkels fingre.
Jeg har ingen forstand på motorer og håber derfor der er en der kan give nogle simple og forståelige råd. På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 03-05-05 19:50

Tag tændrøret ud og træk i snoren et par gange og så må du hellere tjekke oliestanden inden du starter den.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-05-05 19:53

Der er løbet benzin ind i motoren, så der står alt for meget inde i cylinderen.
Den skal udluftes, ved at skrue tændrøret af og trække til du er gul og blå, så sæt det i igen og den starter.
Du kan også vælge at hælde benzinen helt af tanken, og så trække mange gange indtil den lige går igang og dør igen.
Næste gang du skal kigge til den, så vip den til karburator/tank siden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 19:57

Når du lægger en bencindreven plæneklipper ned på siden, sker der ofte det at tændrøret bliver overskyllet med bencin. Så vil den ikke starte bagefter. Som Bjarne siger: Fjern tændrøret, er det vådt af bencin, kan du brænde det af. Udluft ved at trække nogle gange i snoren, så skulle den være der.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 03-05-05 20:11

Jeg har prøvet det ovenstående. Tændrøret var beskidt, så det tørte jeg af (og brændte). Efterfølgende trak jeg mange gange i snoren hvor der overhovedet ingen modstand var. Når jeg prøvede igen at starte den var det bare samme problem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-05 20:16

Af med luftfiltret og i det hele taget bør du nok lave klargøring på maskinen.
Ikke fordi jeg tror at det er problemet her, men på sådan en motorplæneklipper kan man slå det dims (feder) der holder svinghjulet i stykker hvis man kører på en sten eller en stub (nu du skiftede rotor) og derved forsættes tændingen så meget at den ikke vil starte.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-05-05 20:19

hej
jeg skal altid bruge en sjat æter(disel star )
ned i luftfilter(afmonter låg og filter)
disel start direkte ind i kaburatoen
fuld gas hiv i snoren
(husk ny bensin)
der kan evt stå kondensvand i svømmerhus
så tøm det først

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 03-05-05 20:49

Du skriver at din plæneklipper er et år gammelt, så lad være med at eksperimentere med den, og slet ikke med æter, når du ikke har forstand på de dele. Henvend dig til firmaet hvor du købte maskinen, der er trods alt 2 års garanti på den, og de har nok en ide om hvad der kan være galt, og så vil de gerne informere dig, om hvad du evt. har gjort fejl, for den skal kan tåle at blive lagt om på siden, dog er det ikke sikkert at den så vil starte lige med det samme.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-05 21:00

Det er da rigtigt stilke og det første firmaet vil fortælle ham er, at der skal laves service mindst een gang om året og hvis man ødelægger kniven på eet år så kunne min teori om at svinghjulet er drejet ud af stilling komme på tale og om ikke andet så trænger den maskine vist til en kyndig hånd og den hånd sidder vist ikke på Jaffe123.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 03-05-05 21:24

Rolig nu Bjarne D. Svinghjulet er ikke beskadiget. Jeg havde det af fordi jeg skulle montere en plænelufter i stedet. Jeg har passet på den og ikke jævnet plænen med den. Til gengæld leder vi som en gal efter kvitteringen der desværre nok er bortkommet i en flytning... Ikke så smart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-05 21:32

Nu er det heller ikk esvinghjulet, men bare "låsen".
Det er jo ikke til at vide hvad du har lavet.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 03-05-05 21:51

Har du prøvet om der er tænding på, det gør du ved at tage tændrøret af og så sætte tændrørs hætten på tændrøret så skal den gniste når du trækker i snoren, hvis ikke er den gal med tænningen.
Ellers tag en stålbørste og gør din tændrør ren først inden du gør noget.

mvh
Zita

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-05-05 22:17

Når man skal under skjoldet på en rotorklipper skal tændrøret vende opad da der ellers enten kan komme benz eller olie ind i cylinderen De fleste modeller har fremadvendt tændrør hvilket også gør det særligt nemt at komme til at rengører og skifte kniv Jeg ligger blot en stor træblok på håndgrebet så det bliver nede på jorden og maskinen er vippet op og så er af med tændrørsledningen når man roder med kniven.Du skal skifte benzinen og hvis der er meget skidt på bunden af tanken skal kaburatoren lige af og have renset bundsugerør hvor der sidder et filter.Den må da forøvrigt være med primer altså en lille gummibold der sidder på siden af kaburatoren og sprøjter benzin ind i indsugningen ?? hvis sprøjter den så (det kan du se når tuftfilteret er taget af)når du trykker ?
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 05-05-05 20:58

Mange tak for alle forslagene. Jeg har prøvet det hele og lidt til og tralt med en masse forskellige kloge hoveder. Det viser sig desværre nok at den er på dødslejet pga. en not inde i motoren der er i stykker og tilsyneladende koster en masse i timeløn at reparere (for meget i forhold til prisen på klipperen). Jeg er derfor nu igang med at undersøge markedet for nye modeller og har da nogle spørgsmål:
1. Der er, i grove træk to producenter af motorer (B&S og Honda). Hvilken er bedst? Er det vigtigste at gå efter mange HK eller hva'?
2. Der er kendte og ukendte mærker, men jeg tænker at det der er vigtigt på en plæneklipper vel må være motoren mere end "skallen" omkring den. Hvad er forskellen på de kendte og de ukendte mærker?
Jesper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 21:17

Honda er af bedre kvalitet, men meget dyre at reparere på.
Jeg har en alm. klippe rmed en 5.5 Honda og den går mega godt, men den 24 hk B&S på min havetraktor går nu heller ikke så ringe.
Den "not" der er gået hedder nu nok en feder (fjer) da noten er den rille den sidder i og låser (pyt, mange fagfolk kan heller ikke finde ud af det der) Det er vel ikke den der holder svinghjulet som jeg var inde på?
Jeg går personligt mere efter skjoldet end efter motoren fordi jeg syntes, at det er ærgerligt at skrotte en plæneklipper fordi skjoldet er ruste top og min Gudenå har slagfast plastskjold så der sker ikke så meget ved at "glemme" at skylle den ren efter brug.
Lad vær emed at købe for småt og billigt og sørg for god vedligeholdelse så investeringen holder.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-05-05 22:30

Udskifte en 1 år gl. plæneklipper, fordi den er blivet vippet? Så giv den til mig jeg har en der er 13 år gl.
Jeg tror stadig du ikke har fået den udluftet ordentlig, og tror ikke en sk.. på mekanikeren.
Men hvis det er noten (Fjederen, kile for svinghjul), så er det bare af med skjoldet hvor snoren sidder og af med svinghjulet, og i med en ny kile, som ser sådan ud:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=462362316&n=1388961732&pn=1388961795
Men Honda er da godt, men det hjælper ikke hvis alt andet ruster bort.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-05-05 00:06

Når du har taget skjoldet med rekylstarteren af, sidder der en" kop" hvori der sidder en stor møtrik den skal af og så kan du med to skruetrækkere vrikke svinghjulet af ellers skal du bruge en aftrækker, men en sådn har du jo nok ikke og det er aldrig mislykkedes alle de gange jeg har gjort det .Så er det bare på med en ny Feder som er en lille retangulær klods af alumilium, der er der for ikke at beskadige kruntappen ved lynstop af kniven.Du må da forøvrigt vide om motoren har været ude for en så brat opstandsning Hvis ikke kan den jo også skyldes at det ikke har været spændt ordentligt fra starten
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-05-05 00:10

Ps det passer også fint med at det er federen når den slår tilbage som du beskriver.Du skriver til gengæld ikke om den kunne starte før du lagde den på siden
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-05 00:11

Ja det er rigtigt Sune, men aluminium er den nu ikke af, men alm. stål.
Den bratte opstandsning kommer af at Jaffe123 trækker til i snoren, og topstykket er fyldt med benzin, så står den altså bare stille, bang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-05-05 10:16

Altså Palle de nyere modeller kører altså med allumiliumsfedre de ældre var af stål
Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-05-05 10:41

Jaffe123, ovenstående er rigtigt hvad enten det er stål eller aluminium (eller noget helt tredie).
Det er ikke så vanskeligt at gøre hvis man er forsigtig med afmonteringen.

Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 06-05-05 20:37

Mange tak for hjælpen allesammen. Jeg har prøvet det hele uden succes og giver derfor Bjarne D de 50 point for hans responstid og ihærdighed.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-05-05 01:51

Jeg troede du skulle have den til at virke men vi er åbenbart færdige såe bye bye
Sune