/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hopperi
Fra : Angoranar
Vist : 443 gange
20 point
Dato : 03-05-05 17:18

Mine hunde hopper op af benene på folk. Hvad skal jeg gøre for at få dem til at lade være?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-05-05 17:22

http://www.netdyredoktor.dk/

Mange vil bruge "bløde" midler. Jeg har prøvet/lært, at når den hopper op, så giv den et knæ i brystet, ikke hårdt, men tilpas så den går ned.

Altså den den hopper op af skal gøre det. Det kan let trænes med venner, da det jo er svært at få en vildt fremmed til at gøre det

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-05-05 17:23
Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-05-05 17:27

Små hunde hopper for at nå ansigtet, store hunde gør såment også, men det kan du godt lære den af med, for det første skal dine venner ignorere hunden, helst skal de sidde ned, men er det udenfor så skal de vende den ryggen og du må godt sige nej når du kan se der er antydning til at den vil hoppe op. Lær den ordet "ned" hvergang den forsørger, til sidst vil den ikke gøre det, men der skal arbejdes med det.
iagttag din hund, vær beredt sekunderne før den hopper og du vil hurtigt have løst problemet. God fornøjelse.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 17:32

troldenesdhb>>>Hvorledes skulle den lære ikke at hoppe op med et knæ i brystet???

Jeg ved godt, at det i mange år har været en almindelig brugt metode, men det var også almindeligt brugt at banke sin kone for at få hende til at makke ret engang...

Hvis det skal virke, skal det være på grund af smertepåvirkningen, der så får hunden til at afholde sig fra at prøve igen. At gøre dette er mishandling. At skubbe den ned virker ganske enkelt ikke.

Dit link derimod ser rigtig fornuftigt ud.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 17:36

Hey, angoranar... Hvad er det for nogle hunde, du har? Race? Alder? Og køn? --Hvor længe har du haft dem?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-05-05 21:36

Få folk til at vende sig væk fra hunden, således den ikke opnår kontakt på den måde.

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 03-05-05 21:49

Det er ret faktisk enkelt. Få folk til at sætte sig på hug når de hilser på hunden, så hopper den ikke op - Når den så hopper i andre situationer, så er det et hurtigt "nej" og vende sig eller gå væk fra hunden.
That's all folks ;)
Igen - læs bøgerne af Roger Abrantes - eller andre hundebøger om hundepsykologi.
Hilsen
Alwagner

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 08:03

Vaxen - jeg tror du har misforstået hvorledes man bruger knæet - man tager knæet op når hunden gør tegn til at hoppe op, og ikke når den er hoppet op. Man skader således ikke hunden. Teknikken anvendes i øvrigt også af målmænd i fodbold, med det formål at holde modspillere lidt på afstand og sikre at målmanden ikke selv bliver skadet.

Teknikken kræver at det netop er personer der kender hunden, da de skal kunne læse hundens signal om at springe op.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 10:39

Ampere>>>
"at når den hopper op, så giv den et knæ i brystet, ikke hårdt, men tilpas så den går ned."

Det er muligt, at du læser det som du beskriver, men det gør jeg bestemt ikke.
Under alle omstændigheder vil jeg påstå, at det er langt mere virksomt bare at vende siden til hunden når den viser tegn til at hoppe op. På den måde "taler" man på hundens sprog, da dette er et signal blandt hunde om, at man ikke er interesseret i at kommunikere.

Vaxen

Kommentar
Fra : Angoranar

Dato : 04-05-05 11:54

PRØV AT HØRE HER VAXEN! JEG ER IKKE DYREPLAGER!

Kommentar
Fra : Angoranar

Dato : 04-05-05 11:57

Det er to blandings hunde. Moren er en malteser/pekingeser og faren er en bichon hawanese.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 12:48

Hold da fest Agoranar.... Det har jeg da vist heller ikke antydet??? Tværtimod? Hvorfor dog den energiudladning?

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 14:55

Ups, vaxen, det var nok bare en "caps lock"-fejl...

Angoranar, hvor gamle er de?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 15:31

Birgitta>>> Jeg synes godt nok ikke ser sådan ud, men håber det da... Forvirringen er total

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 16:22

Den der "knæøvelse" kan vist slet ikke komme på tale overfor små hunde... --Og det var Ampere, der foreslog den, -ikke vaxen... --Derfor tror jeg, at "energiudladningen" var en "capslockfejl"

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 16:29

Det var nu troldenesdhb der forslog knæ-metoden - jeg kommenterede blot på den.

AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 16:34

Okay, så lader vi "aben" gå videre...

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 20 point
Dato : 26-05-05 15:26

Et lille sprøjt vand lige i hovedet samtidig med et fast og bestemt "nej" kan få hunden til at stoppe med hvad somhelst. Hvis hunden ikke reagerer på "nej", hvilket den burde, vil den til gengæld lære at reagere på et lille vandsprøjt, og den vil også lære at forbinde det med "nej", hvis du siger det samtidig med.
Du kan bruge vandpistol eller f.eks. en øresprøjte af gummi, som kan købes på apoteket.
Et lille vandsprøjt gør ikke ondt på hunden og gør den ikke angst, men det kan være tilstrækkeligt ubehageligt til at den holder op med sit forehavende.

Godkendelse af svar
Fra : Angoranar

Dato : 27-05-05 13:04

Tak for svaret Satellit. Det hjalp faktisk!