/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Online litteratur om akupunktur:-)
Fra : Sygate
Vist : 602 gange
30 point
Dato : 03-05-05 14:12

Er der nogen der kender et godt sted hvor man kan få en grundig indføring i akupunkturens verden på nettet, og helst på dansk.

Det må gerne gå i dybden så man evt. kan lære hvad det går ud på, og ikke kun lære om historien bag det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 14:30

Nej, og jeg tror næppe at det findes. Du kan sandsynligvis finde dele af akupunkturens indhold - blandt andet læren om de 12 meridianer, fem element-loven og yin/yang, men disse vil være løsrevet og kun en lille del af akupunkturens samlede filosofi.

Men men - hvad skal du bruge det til? og på hvilket niveau vil du gerne læse om det?

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:44

Ja jeg ved godt at det er nemmest at hive bøgerne frem. Men det er meget rart hvis man lige kunne se lidt om det på nettet når man ikke er i nærheden af en bog.

Overvejede at begynde at studere akupunkturen nemlig.. så derfor ville det være rart om der var et sted på nettet der beskrev basis.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 14:46

Desuden - der er jo flere former for akupunktur - TCM, Klassisk akupunktur og triggerpunkt-akupunktur.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:50

Det skal være klassisk akupunktur. Men TCM er jo bare en del at klassisk akupunktur, hvor der er blandet andre ting ind i billedet, såsom urter, oa.

Akupunktur er vel bare en del at Traditional Chinese Medicine.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 14:57

Uha nej da... Klassisk akupunktur og TCM er i princippet to forskellige måder at betragte kroppen på - behandlingen af den samme sygdom kan sagtens variere en del afhængig af hvilken metoder, du bruger.

Jeg er selv under uddannelse til akupunktør. Hvis du vælger uddannelsen (Gør det!! ) og du vil have mulighed for at opnå RAB-godkendelse, vil du automatisk skulle gennemgå begge områder. Uddannelsen er i sin helhed 350 lektiner hvoraf de 180 er Klassisk akupunktur.

Jeg vil faktisk ikke anbefale dig at læse alt for meget, hvis du overvejer at tage uddannelsen - det er meget lettere, når man får det gennemgået på en måde, der sikrer det store overblik. Man kan hurtigt få rodet tingene sammen, hvis man "ved for meget" i forvejen.
Alt har sammenhæng og er i system - får man lært tingene i den gale rækkefølge, går lidt af logikken fløjten og tingene bliver lidt mere komplicerede end nødvendigt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 15:01

behandlingen af den samme sygdom kan sagtens variere en del afhængig af hvilken metoder, du bruger.

Ok.. Det var godt jeg lige fandt ud af det

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 40 point
Dato : 03-05-05 15:01
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 15:03

Hov, der blev jeg da nysgerrig Sygate
Hvorfor var det fint at du fandt ud af det?? Hvis jeg må spørge

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 15:08

Hmm.. Tror jeg fattede det nu

Lad mig omformulere

behandlingen af den samme sygdom kan sagtens variere en del afhængig af om du tager udgangspunkt i Klassisk akupunktur eller TCM´s sygdomsforståelse...

Så, det var bedre

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 15:22

Ja jeg skulle nok have sat det ind i en boks der fremhæver det du havde skrevet. Men det ved jeg ikke lige hvordan man gør

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 15:04

Hov jeg havde helt glemt at lukke her Tak for hjælpen vaxen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 15:33

Velbekomme.... Jeg håber bestemt, du vælger at blive akupunktør - det er et fantastisk fag! Jeg kan forstå at du allerede er heilpraktiker - det er bestemt heller ikke nogen dårlig kombination

Held og lykke med hvad du end vælger

Vaxen