/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
linux og ibm 2178-840
Fra : lex
Vist : 323 gange
40 point
Dato : 21-09-02 15:54

Hejsa
jeg sidder her og skal installere suse linux på en ibm 2178-840 men om den vil ak nej så ville jeg prøve med win200 og xp det var det samme den vil bare ikke men derimod tager jeg ide hd. fra og bruger scsi går det fint ? nogen der ved hvorfor.
ps. jeg har prøvet med både ibm, fujitsu og flere (ide) hd'er men det er det samme.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-09-02 17:26

Hej Lex,

har du evt. lidt mere informationer omkring den... hedder den mere end lige "ibm 2178-840"?

jeg vil spørge dig om du evt. vil kører en af disse BIOS test... for at få lidt mere info omkring den...

hvis du har en disk eller andet og har adgang til windows på den drillende maskine er dette program at foretrække... "Bios Wizard"... (evt. med din SCSI disk som du skrev virkede)... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

hvis du ikke ka' komme ind i windows er der et andet program der ka' køres fra Dos, det fylder kun 63 Kb, så umiddelbart ka' det evt. ligge på din startdiskette... programmet hedder CTBIOS ver 1.3, og ka' downloades her... -->
http://www.motherboards.org/files/ctbios13.zip

dette resultat er fra mit Asus bundkort kørt med CTBios i dos... -->
-------------------------------------------------------------------
BIOS Date : 01/04/02
Award BIOS found : Award Modular BIOS v6.0
Award ID-String : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
Board/BIOS-Version : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
OEM : AsusTek
URL : http://www.asus.com + www.asuscom.de
Chipset : I815EP
-------------------------------------------------------------------
men her ska' du så nok manuelt på papir skrive info'en ned...

begge programmer er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

så vil jeg prøve at undersøge det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lex

Dato : 22-09-02 19:12

her er hvad jeg får ud af bruge bios wiz men det er ikke meget
BIOS Manufacturer : Unknown
BIOS ID : Unknown
BIOS Date : 07/11/02
BIOS OEM Signon :
BIOS ROM Size : 512K
Chipset : VIA 82C691 rev 196
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
-------------------------------------------------------------
men ellers er her hvad jeg får ud af ibm's egen test

Machine Type/Model 2178-840 Det er en aptiva 800 Mhz
S/N 553071Y
BIOS Version PJKT38AUS

Jeg vil gerne køre scsi på den men min scsi hd er ikke på mere end 10 GB så det er derfor jeg er nød til at bruge ide :(

Håber at man kan få noget ud af det her ellers bare skriv igen da jeg meget gerne vil ha linux på den.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 07:44

lex wrote:
> Hejsa
> jeg sidder her og skal installere suse linux på en ibm 2178-840 men om
> den vil ak nej så ville jeg prøve med win200 og xp det var det samme den
> vil bare ikke men derimod tager jeg ide hd. fra og bruger scsi går det
> fint ? nogen der ved hvorfor.
> ps. jeg har prøvet med både ibm, fujitsu og flere (ide) hd'er men det er
> det samme.

Er det en automatisk gateway fra

http://www.kandu.dk/dk/spg/6607

til News?

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg Laboratory, Dept. of Chemistry
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 00:14

Hej Lex,

tja... det var ikke meget...

men vi har da nu fundet ud af at den bruger VIA Chipset...

til Windows er Via Driverne her... (VIA4in1)... ->
http://www.viaarena.com/?PageID=2
til AGP, IDE, USB osv...

der er her nogle Linux User guide's til 4 forskellige Linux distributioner, hvor af SuSe er en af dem... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=60
hvor der er links til de filer der ska' bruges

Jeg var inde på IBM hjemmeside og kukkelure lidt... Jeg fandt lidt omkring firmware til nogen harddiske hvis de sku' lide af en fejlmeddelse a la denne her... "Inaccessible Boot Device"... jeg ved ikke om du også har været inde på den side men jeg poster den lige... -->

jeg var inde på denne side hvor jeg satte dit model nummer 2178-840 ind... -->
http://www.ibm.com/support/all_download_drivers.html
og trykkede på submit... Men umiddelbart ku' jeg ikke finde noget til Linux platformen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-10-02 10:33

Hej Lex,

hvordan går det med det... har du fået det løst eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lex

Dato : 10-10-02 13:59

Det er løst jeg bruger nu debian linux og hvis man installere under safe så virker det :) så det er noget med io eller dma på den skide pc'er
men tak for du ville prøve at hjælpe mig.

Mvh
bo