/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
TDR 125. Mærkelig lyd i 6 gear.
Fra : PeptoBizmo
Vist : 970 gange
300 point
Dato : 02-05-05 02:42

Jeg har en Yamaha TDR 125. Og den siger ikke noget specielt op igennem alle gearene før man når til 6. Så er det som om der kommer sådan en skurrende lyd. Den kører fint, men lyden er jo tegn på der noget galt. Hvad kan det være og hvordan kommer man derind til?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 02-05-05 06:51

Det første du skal gøre som "hjemme/hobby/amatør-mekaniker" er at anskaffe dig en værkstedsmanual over din model. (se evt. dette tip: http://www.kandu.dk/dk/tip/7714 )
Dernæst skal du ikke være "bange" for (hvis det er første gang du reperarerer din mc, at begynde) at skille din gearkasse ad. Principielt er alle mc gearkasser bygget op efter samme "opskrift" og når du har din manual ved hånden kan du altid samle den igen. Måske er det åbentlyst hvad den "fejler" når du har fået den demonteret (defekt leje, synkromesse, tandhjul etc.) Hvis ikke kan du så rådføre dig med en "ekspert" som kunne være dit lokale mc-værksted som kan udmåle tolerancerne i gearkassen og dermed diagnostisere problemstilling og omkostninger.

Held og lykke med din ellers lille fine "symaskine"!

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dinmc

Modtaget 300 point
Dato : 02-05-05 07:00

Hej,

Jeg er meget sikker på at dit 6.gears tandhjulssæt er slidt og skal udskiftes, men det er let at se når du får den adslidt. Hvis jeg skal være behjælpelig med nye dele så sig til.

MVH
www.dinmc.dk

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 02-05-05 18:03

Jeg har prøvet at kigge efter sådan en manual før. Men jeg kan ikke finde en. Er der en cykel min deler motor med?? Men jeg er ikke bange for at skille den af. Jeg er udlært karrosserismed så fingrene vender sådan så nogenlunde rigtigt. Jeg må bare igang så.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 02-05-05 18:22

Forresten, hvad står sådan et tandhjul i, bare sådan ca.?

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 05-05-05 07:17

Hej

TZR125 er så vidt jeg lige husker samme motor. Jeg vil IKKE ligge hovedet på blokken!! Til TZR125 findes der en Haynes rep. håndbog. Der findes ikke noget til TDR'en udover den originale Yamaha værkstedshåndbog, men den koster typisk 700-1000 kr!!!. Jeg har ikke lige slået prisen op på tandhjulene, da jeg så skal have årgang og stelnummer, men hvis du giver mig det, så skal jeg finde priser.

MVH
www.dinmc.dk

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 05-05-05 13:50

Den er fra tredje måned i 94. Og stelnummeret er 3SH005986. Så vidt jeg kan læse er det 2 nuller og ikke 2 o'er. Så vil jeg vente med at gå videre til jeg finder sådan en bog. Jeg er kommet ind til koblingen nu, og kan ikke lige se hvad jeg skal for komme videre.

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 05-05-05 16:00

Hej. Tandhjulssæt koster kr.700,-. Reservedelskatalog kan mailes i PDF fil. Pris kr.50,-.

MVH
www.dinmc.dk

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 05-05-05 21:54
Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 26-05-05 12:48

Hvilken gearkasse olie skal der på?

Godkendelse af svar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 31-05-05 16:02

Tak for svaret dinmc.