/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
kan man annulerre en adoption?
Fra : kandit
Vist : 729 gange
20 point
Dato : 01-05-05 21:43

Blev gift med en pige for 30 år siden, adopterede hendes barn i 3 års alder, opdrog ham som min egen søn, blev skildt efter 23 år, og har nu ikke noget samkvem med ham eller hans familie. Efter hans ønske. Kan jeg hæve adoptionen?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-05-05 21:58

Kontakt statsamtet i det amt du bor i. De vil kunne give 100% svar eller søg vejledning hos en advokat med sådanne sager...

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 30 point
Dato : 01-05-05 22:01

Du kan prøve at se på dette link. Måske er der noget, du kan bruge.
http://www.civildir.dk/regler/adoption.htm :

Ophævelse af adoption

Ved ophævelse af adoptionen bortfalder retsvirkningerne af adoptionen mellem adoptivbarnet og adoptanten og dennes slægt.

Civilretsdirektoratet kan ophæve adoptionen, hvis adoptanten og adoptivbarnet er enige om en ophævelse. I så fald genindtræder barnet ikke i retsforholdet til den virkelige slægt.

Er barnet mindreårigt, kan Civilretsdirektoratet ophæve adoptionen, hvis adoptanten og adoptivbarnets virkelige forældre er enige om det, og hvis ophævelsen skønnes at være bedst for barnet. I så fald genindtræder barnet i retsforholdet til den virkelige slægt. Er barnet fyldt 12 år, skal barnet også give samtykke til ophævelse af adoptionen. Er barnet under 12 år, skal der afhængigt af sagens omstændigheder og barnets modenhed foreligge oplysninger om barnets holdning til ophævelse af adoptionen.

Er adoptanterne døde, kan Civilretsdirektoratet efter ansøgning fra adoptivbarnets biologiske forældre ophæve adoptionen, hvis det skønnes bedst for barnet. I så fald genindtræder barnet i retsforholdet til den virkelige slægt.

Endelig kan adoptivforholdet i helt særlige tilfælde ophæves ved dom, f.eks. hvis adoptanten har forset sig groft mod barnet. I disse tilfælde kan retten bestemme, at retsforholdet mellem barnet og dets virkelige slægt skal genopstå.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : kandit

Dato : 02-05-05 10:41

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-05-05 16:57

Selv tak, kandit.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-05-05 22:02

Måske dumt, at skrive i et besvaret spørgsmål, men dit er spændende,
hvad har du tænkt dig at gøre - og hvorfor er I ikke på talefod?

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 04-05-05 11:17

Min søn inviterer aldrig, kommer jeg uinviteret er det åbenlyst at jeg ikke er velkommen, inviterer jeg kommer de sjældent, har lige fundet ud af at hans andet barn er blevet døbet og jeg blev ikke inviteret med, fik at vide 10 dage efter at barnet var født, sendte gave; no replay.
Bor i udlandet, kan derfor ikke bare lige komme forbi, har haft længere diskussion,hvor han gav udtryk for at vi intet har tilfælles, betragter min nuv. hustru som indbryder, selvom jeg boede alene i 5 år inden jeg traf hende, kort sagt der er så meget eller rettere lidt, at det er bedre at være foruden.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 04-05-05 11:17

Min søn inviterer aldrig, kommer jeg uinviteret er det åbenlyst at jeg ikke er velkommen, inviterer jeg kommer de sjældent, har lige fundet ud af at hans andet barn er blevet døbet og jeg blev ikke inviteret med, fik at vide 10 dage efter at barnet var født, sendte gave; no replay.
Bor i udlandet, kan derfor ikke bare lige komme forbi, har haft længere diskussion,hvor han gav udtryk for at vi intet har tilfælles, betragter min nuv. hustru som indbryder, selvom jeg boede alene i 5 år inden jeg traf hende, kort sagt der er så meget eller rettere lidt, at det er bedre at være foruden.