/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
neglebidning
Fra : Bondebrien
Vist : 4873 gange
50 point
Dato : 30-04-05 10:52

hej

Er der nogen der har et godt råd mod neglebidning. Især når det ikke hjælper med Go' negl. Min søn på 13 har nærmest ødelagt sine pegefingre.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-05 10:59

Ja, se først og fremmest er det at finde ud af, hvorfor bider han negle.
Er det noget nervøst, en refleks, altså en dårlig vane, eller fordi han hellere vil bide end klippe negle.

Find ud af i hvilke situationer han bider negle hvis det bare er en dårlig vane.
Så handler det om, at han skal finde noget andet at beskæftige sig med, der afleder opmærksomheden fra at fingrene automatisk ryger i munden hver gang han har mulighed for det.

men det kan være utrolig svært at løse, medmindre han selv er meget opmærksom på at ville løse det.
Han skal kunne fokusere på tanken om at lade være.

mvh dova

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-04-05 10:59

Hypnose skulle kunne hjælpe.

det værste du kan gøre er at hænge dig i det og så istedet læg mærke til hvor ufatteligt mange mennesker der har denne vane også voksne.
Det kan være selvhad, et udtryk for ikke at kunne leve op til at skulle være perfekt osv.

Hvis han har lyst til at prøve hypnose, så vælg en certificeret. (men jeg mener kun du skal foreslå noget hvis han selv er kommet til dig og selv føler han har et problem).

venligst ane

Kommentar
Fra : calista

Dato : 30-04-05 11:17

Den ulækre skræmme metode:

Tag et skrab af det vi alle har under neglene, læg det i et mikroskop og fremvis det unge menneske resultatet.

Men nu er det ikke alle der har adgang til mikroskop, og da jeg selv har samme problem med min datter, vælgerjeg lige at følge med .-)
(- hun bider så alle fingernegle, helt ned til det kødet )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-05 11:25

Citat
Neglebidning

Normalt bliver neglebidning ikke taget alvorligt og bare opfattet som en dårlig vane. Men det kan være et alvorligt problem, som er svært at skjule og kan medføre sociale problemer.

Neglebidning kan være et tegn på nervøsitet eller en psykisk lidelse med tvangshandlinger. Der kan for eksempel ligge uløste problemer i familien, omsorgssvigt eller problemer i skolen med fx mobning bag neglebidningen.

Mangel på noget i kosten kan måske også have betydning, og her tænker jeg først og fremmest på mangel på zink og selen, hvilket godt kan give psykiske problemer hos især unge eller være medvirkende til spiseforstyrrelser. Man må under alle omstændigheder tage neglebidning alvorligt og søge efter årsagen.

En psykolog kan måske være en hjælp, evt. en kinesiolog, og hos større børn og voksne vil en blanding af hypnose og NLP - neurolingvistisk programmering - kunne være en meget fin løsning.

Kosten er af betynding for alle afvigelser fra sundheden. For meget sukker i for eksempel cola, sodavand og slik og for meget dårligt fedt fra for eksempel friture, kager og fedt slik, og for lidt grønsager og frugt kan give problemer med nervøsitet og med sundheden i det hele taget. En dårlig kost vil medføre mangel på vigtige næringsstoffer og desuden problemer med at lære noget i skolen.

I teen-agealderen og hos kvinder i den fødedygtige alder er mangel på jern i kroppen også ret hyppig, og det kan eventuelt være en del af forklaringen. Det vil være en god idé at konsultere en kostvejleder eller en ernæringsterapeut

Af læge Carsten Vagn Hansen

fra www.dsignet.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 30-04-05 11:27

Hvor i landet bor du??

Jeg har med stor succes tidligere afvænnet neglebidere på omkring 15 minutter

Godkendelse af svar
Fra : Bondebrien

Dato : 30-04-05 11:28

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Bondebrien

Dato : 30-04-05 11:31

Hej Backtee

Jeg bor ved Aalborg - hvordan kan du gøre det så kvikt - er det ved hjælp af hybnose

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 30-04-05 11:40

Jeg bor desværre i København, og hypnose er det ikke helt, men der findes nogle effektive kommunikative redskaber der kan medføre ændringer i adfærd hurtigt og permanent, i virkeligheden handler det om at ændre drengens egen opfattelse af omkostninger kontra udbytte ved neglebidning.

Det er jo sådan at uanset hvad du får at vide af andre så har du din egen mening der vejer tungere, men hvis du får det at vide af dig selv så hører du efter, så med simpel spørgeteknik vil man kunne hjælpe drengen med at fortælle sig selv at det er en dårlig ide at bide negle

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 30-04-05 12:24

jeg har bidt negle hele livet, har prøvet mange ting(go negl, sennep, chili, karry o.s.v.)
hvis det er en uvane(hvad det sjældent er) så køb kunstige negle og lad ham have på når han er hjemme, det vil han opdage når fingrene når munden. gør det for alt i verden ikke når kammerater og drilsyge familiemedlemmer er tilstede

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 30-04-05 17:15

Jeg har også bidt negle rigtigt meget. Det hjalp mig meget at købe en flok "tre i enere" så jeg altid har en med mig. Lige så snart der kommer det mindste ujævnhed klipper jeg det af. Desuden hver morgen og aften vaske hænderne grundigt med en god neglebørste og smørre med cream. På den måde plejer man sine negle og små ting og sager der stritter ud fjernes inden man kommer til at bide.

Det kan også være en idé at give drengen noget andet han kan lege med end sine negle. da jeg var barn gav min far mig en stor skrue med en møtrik på så kan man skrue frem og tilbage når man fx. ser film eller ligende det er nemlig tit der man kommer til at bide.

Men vigtigst af alt, hvis han ikke selv er indstillet på at stoppe så bliver det nok svært at få ham til det. Lysten og behovet skal komme fra ham selv.

men mest a

Kommentar
Fra : Bondebrien

Dato : 30-04-05 22:06

Rigtig mange tak for jeres henvendelser - nu har jeg lidt at gå frem efter. Jeg har talt med ham om, hvad I alle har skrevet ind her i tråden og han syntes dem med hypnose er en rigtig rigtig god ide (det smager ikke dårligt og gør ikke ondt - siger han). Dernæst vil vi også tage den der med møtrikken i anvendelse - for det er nemlig rigtigt, når der kigges fx tv flyver fingrene nemt op til munden.

Så igen tak for hjælpen og rigtig god weekend til alle.

Dorthe