/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Endnu et spørgsmål om børn i firmabil...
Fra : Abelka
Vist : 4108 gange
150 point
Dato : 29-04-05 21:01

Min mand er kørende sælger, og kører dagligt rundt i hele København i en gulplade personbil.
Må han hente og bringe vores søn i institution (som jo naturligvis ligger et eller andet sted på vejen han kører )

Og hvis svaret findes på tax.dk, så skær det gerne ud i pap - for jeg ka' ik' finde det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 21:25
Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 21:42

Nej det må han ikke .
Det er ikke de gule plader der forhindrer dette, men at det er en firmabil på gule plader.
og sådan en må man ikke benytte til transport af personer som ikke er ansat i firmaet.
Det er først og fremmest et forsikringsspørgsmål, for en gulplade bil er et erhvervskøretøj til erhvervsmæssig kørsel.

Havde firmabilen været på hvide plader, havde det været en sag mellem firmaet og din mand, men en gulpladebil, så er det told/skat og forsikring der har det sidste ord.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 21:44

Og han må bruge bilen på gule plader til privat kørsel, afgiften bliver noget højere.
Se og læs. http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-04-05 21:46

Teil -> Der står "Gulpladebiler må ikke anvendes til transport af personer uden for førerrummet."

Men der står ikke noget om at man MÅ transportere personer der ikke har noget med virksomhedens drift at gøre.

Jeg tror nemlig ikke at man må. Til gengæld tror jeg heller ikke nogen ville blande sig i det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 21:55

Det må man heller ikke umiddelbart, for det har noget at gøre med afgiften, som Teil ganske rigtigt skriver, og ikke mindst momsen.
Hvis firmaet er momsregistreret og har trukket momsen for bilen, går det absolut ikke. Så må den ansatte i firmaet ikke engang selv køre det der kaldes privatkørsel, og det indebærer enhver afvigelse fra en given rute i erhvervsmæssigt øjemed der betragtes som privat. Hvis vi skal være helt strikse efter reglerne, gælder det også at man ikke må køre til/fra arbejde i sådan en bil.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 21:58

citat:
For biler på gule plader som anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt, betales tillæg med 50 pct. af tillægget for udelukkende privat anvendelse6).
6) Vægtafgiftsloven § 4, stk. 2.
slut citat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-05 22:00

Citat
For firmabiler på gule plader, hvor arbejdsgiveren, i relation til betaling af vægtafgift og eventuel refusion for moms af anskaffelsessummen, har tilkendegivet, at bilen udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, er udgangspunktet, at firmabilen ikke anses for at være til rådighed for privat kørsel (se nærmere herom i afsnit 4.9).

http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side5.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 22:01

citat:
Der skal betales vægtafgift af biler på gule plader4). I det omfang gulpladebiler anvendes privat, skal der desuden betales tillæg for privat anvendelse5). Dette tillæg udgør pr. år:

Totalvægt indtil 2 ton: 900 kr.
Totalvægt over 2 ton: 5.040 kr.
slut citat.
Det er altså muligt at hente og aflevere søn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 22:04

Jaja Teil, men det er ikke firmabiler, det er den ejerafgift man som privatperson skal betale ekstra oveni vægtafgiften for at eje en gulpladebil som man bruger til privatkørsel,

Hvis du f.eks køber en Transporter på gule plader, den koster i vægtafgift ca 4000/år, hvis den er til blandet erhverv/privatkørsel, kommer der ca 2500 udligningsafgift oveni vægtafgiften, og hvis den udelukende er til privat, koster den 5000 eksta oveni de 4000. For alle gulpladebiler indregistreret første gang efter 1/6-98.

Den regel der har ikke noget at gøre med firmabiler, hvor et firma har en bil som en ansat kører i.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-05 22:05

Det kan ikke være lovligt i en firmabil på gule plader.
Jeg går ud fra at din mand ikke betaler skat for fri firmabil !!

http://www.mbrevision.dk/publikat/bilen/side5.htm
Citat
For firmabiler på gule plader, hvor arbejdsgiveren, i relation til betaling af vægtafgift og eventuel refusion for moms af anskaffelsessummen, har tilkendegivet, at bilen udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, er udgangspunktet, at firmabilen ikke anses for at være til rådighed for privat kørsel (se nærmere herom i afsnit 4.9).

For biler på hvide plader og øvrige biler på gule plader er udgangspunktet at bilen, ud over at være til rådighed for erhvervsmæssig kørsel, tillige er til rådighed for privat kørsel. Ansatte, der ikke ønsker at blive beskattet af fri firmabil, må derfor kunne dokumentere/sandsynliggøre, at firmabilen ikke er til rådighed for privat kørsel.

Læs også afsnit 4.9

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 22:06

Læs spørgsmålet igen og svaret bliver ja til Abelka.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 22:07

Nemlig jakjoe, det var jo det jeg sagde

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-05 22:08

Betales der skat for fri firmabil ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 22:09

Vi kan kun svare på spørgsmålet og ikke gætte os til forskellige
ejerforhold og betingelser.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-05 22:10

Der kræves yderligere oplysninger fra spørgeren før spørgsmålet kan besvares korrekt !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 22:10

Abelka

Bliver din mand beskattet af fri firmabil??

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-04-05 22:11

dova> Yes...det er det du siger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 22:12

Godnat

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-05 22:23

Ja gentagelse fremmer forståelsen.

Nu abelka da fået et par link at kigge på.

Kun hendes mand kan svare , da han jo må vide hvilken aftale han har med sin arbejdsgiver.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Abelka

Dato : 01-05-05 12:45

Hej med jer - og tak for jeres svar... blev dog næsten mere forvirret !

Nej, min mand betaler ikke skat af bilen, så kunne vi lige så godt få en bil med hvide plader.

Vi har haft en bil med hvide plader, som vi så gav et par tusinde for om måneden, og dermed kunne vi benytte den når som helst hvor som helst.
Men det har vi ikke råd til nu hvor jeg tager orlov og skal på dagpenge.

Derfor skal bilen nu byttes ud, og min mand får en anden almindelig personbil, blot nu med gule plader.
I og med at han er sælger, og som nævnt har kunder i hele storkøbenhavn, har han ingen decideret rute, så derfor kan man altså ikke sige, at nogle veje falder uden for ruten. Han kunne principielt have institutionen som kunde.

Hilsen Abelka

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 13:07

Abelka

Læs mit indlæg 29-04-05 22:00

Umiddelbart må han ikke med.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 13:08

Ups der kom et med for meget

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 01-05-05 17:09

Det må han så ikke på de betingelser der Abelka.

så må der under ingen omstændigheder befinde sig privatpersoner der ikke er ansat i firmaet, i firmabilen.

Her i min kommune er en mangeårig medarbejder netop blevet fyret, fordi nogen ringede til Kommunen og fortalte at manden holdt uden for skolen og ventede på at hente sit barn, i kommunens firmabil på gule plader.

Din mand må i teorien ikke engang holde ind ved købmanden på vej hjem fra arbejde, hvis det er til privatbrug han skal handle.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-05-05 19:20

Kort sagt - hvis din mand ikke bliver beskattet at "fri bil", må han IKKE køre rundt med nogle der ikke er ansat i det firma der ejer bilen. På samme måde, som han IKKE må bruge bilen privat - højst mellem sin arbejdsplads (ikke fast adresse) og hjemadresse.

Hvis din mand bliver stoppet at ToldSkat, vil hans arbejdsgiver blive pålagt at betale en klækkelig bøde samt afregning af den moms en NY bil ville have medført (også selv om bilen er 20 år)- og mon så ikke din mand står lidt dårligt overfor sin chef?

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : Abelka

Dato : 01-05-05 22:36

dova du får point for dine meget fyldestgørende svar
- omend et træls svar, men det er jo ik' din skyld