/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Rettigheder.
Fra : nogoodbadguy
Vist : 1117 gange
50 point
Dato : 27-04-05 11:37

Vil gerne lige vide hvad en ufaglærts rettigheder er i forhold til en faglærts. Det kommer sig af at jeg står i samme fagforening som min far, altså TIB. Jeg er ufaglært og han er faglært. Han siger hele tiden at jeg ikke har de samme rettigheder som en faglært, og det er da fair nok at det er sådan men kan ikke få præcist svar på hvad forskellen er, får bare at vide at sådan er det bare og det svar kan jeg ikke rigtig forholde mig til. Lidt det samme som at sige at "vi vandt i fodbold"...hvor meget?....vi vandt i fodbold!!! osv....bla..bla..bla..uden noget indhold i svaret.

Nogle der kan give et mere konkret svar på hvad forskellen er.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-04-05 11:43

Mangler et mere fyldtesgørende svar.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-05 12:01

Åh ja, den faglige stolthed

Nå, men når I står i samme fagforening, arbejder I sikkert inden for samme fagområde, og der skulle I gerne have de samme rettigheder fra fagforeningens side. Forstået på den måde, at I skal kunne forvente den samme hjælp hvis det er påkrævet i forskellige forhold.
Måske problemer på arbejspladsen med løn, sikkerhed, o.s.v.
Der er alle medlemmer ligestillet, for fagforeningen skal varetage sine medlemmers interesser uanset de er faglært eller ej.

Så er der overenskomsterne inden for fagområdet. Der kan så være nogen forskelle, f.eks. at faglærte får større løn,
måske har andre rettigheder med at få arbejdstøj o.s.v.

Men hvis du er så meget i tvivl, hvorfor så ikke spørge fagforeningen direkte.

mvh dova

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-04-05 12:10

Har selv arbejdet sammen med nogle svende og under samme overenskomst, forskellen var at de fik mere i løn og det er også fair nok, men fik også arbejdstøj 2 gange om året som de gjorde. Faglig stolthed, det er nok der skoen trykker.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-04-05 12:13

Sikkerheden var også på højde med de faglærtes, vi går jo ikke på arbejde for at blive syge.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-04-05 12:14

Spørger fagforeningen direkte, de er der for det samme.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 12:35

Selvfølgelig er sikkerheden den samme enten man er i den ene eller anden fagforenin - eller slet ingen, det er arbejdstilsynet og ikke fagforeningen der tager sig af sikkerheden

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-05 12:45

Du skal bede om din fagforeningslove, den må findes, der står alt incl frokost o.s.v., der er en lille forskel, ja løn, betalt frokost, længere opsigelsesfrist o.s.v. Det er småting - men det kan da have betydning for dig.

Accepteret svar
Fra : 1975

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-05 13:00

At de andre svende fik mere i løn har ikke noget med deres medlemsskab af fagforeninegn at gøre. Det skyltes ene og alene at de har taget uddannelsen og dermed er berettige til en højere løn end dig der ikke er faglært.

med mindre du er under uddannelse, så synes jeg det er ret sejt af dig at du har meldt dig ind i fagforeningen. Og at det må være en anelse irreterende at skulle høre på sin far påstå at i ikke har samme rettigheder, når han ikke engang kan uddybe det. :) men det er jo så bare lige min lille beskedne mening.

Godkendelse af svar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-04-05 13:40

Tak for svaret 1975.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 27-04-05 13:42

Kender godt hovedpunkterne i min overenskomst og kan godt mærke forskel på at betale fuld kontigent end slet ikke betale.