/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afkalkning af vaskemaskine?
Fra : Bragesvej
Vist : 10253 gange
10 point
Dato : 27-04-05 11:22

Hvad skal jeg bruge, i Matas har de noget, men kan ediekesyre bruges?

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 27-04-05 11:33
Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-05 11:33

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11839

Man kan få noget der vist hedder Sonet kalkfjerner.
Men det er som regel ikke kalk der er det største problem med vaskemaskiner, men derimod et lag der sætter sig på bagsiden af tromlen, og som kan få maskinen til at lugt grimt.

Jeg så i en forbrugerudsendelse engang, at man skulle bruge et middel tilsat klor for at fjerne det.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 11:54

http://www.kandu.dk/dk/spg/5352 søg og du skal finde

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-05 12:39

Jeg fik anbefalet af Miele at jeg skulle bruge eddike i stedet for skyllemiddel, så vil maskinen holde længere, derudover bruger jeg afkalk hver gang jeg vasker tøj, mine varmelegemer på maskinen har altid været pæne, de holder gerne ca. 14 -17 år, den sidste holdt knap 15 år, og den har kørt temmeliget meget, da vi har været 5 vokane mennesker, men nu er de flyttet hjemmefra.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 12:44

Har selv 0 kalk på varmelegemet

Bruger intet

maskinen er 11 år gammel Siemens.

De der midler og gode råd er noget reklamebranchen har opfundet!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-04-05 15:30

Jeg fik at vide, at jeg skulle afkalke vores vaskemaskine i cittronsyre. Det kan købes i alle supermarkeder. Der er flere forskellige slags, men det er nok med dem i supermarkeder til vaskemaskiner. Apoteket har det også, men der er det meget, meget dyrere fordi det er til vin eller sådan noget, så det er en bedre slags.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-05 16:40

3773 Nej det har intet med reklame at gøre der er forskelligt hårdhedsgrad i vandet, og derfor er der mere kalk i vandet nogle steder, og så er man nødt til at bruge enten eddike eller afkalk, du har sikkert ikke ret meget kalk i dit vand og det er da helt fint (for dig) men sådan ser verden desværre ikke ud for alle.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-04-05 16:53

Ifølge Forbrugernes Hus (www.forbrug.dk) skal man afkalke ca. 1 gang om måneden. Dog med det forbehold, hvis du bruger et afkalkningsprodukt i vaskemaskinen hver gang, burde det ikke være nødvendigt.

Afkalkere kan med fordel bruges i kommuner med hårdt vand. Når man benytter afkalker skal man huske at dosere vaskepulveret efter "blødt vand" som det fremgår af doseringsvejledningen.

Afkalkere til vaskemaskiner indeholder primært fosfat ("tripolyfosfater") eller zeolith (desuden kan der være tilsat polycarboxylater, som ikke menes at have skadelige effekter på det ydre miljø). Desuden indeholder afkalkere under 5% non-ioniske tensider, som er op til 5-6 gange mindre end hvad indholdet i vaskepulver er.

De bedste kalkbindere er fosfater og zeolither, men tensider har også en kalkbindende effekt (kalksæbe).

Fosfat er ikke længere et problem, hvis man er tilknyttet et rensningsanlæg. Her bliver fosfaterne renset fra. Hvis du ikke er tilknytte et rensningsanlæg, kan du med fordel vælge produkter uden fosfat, f.eks med fosfonater.

Eddikesyre og citronsyre er begge stoffer, som er meget let nedbrydelige og derfor ikke noget miljøproblem. Men det er nok bedst at følge vaskemaskineproducentens henvisninger, da evt. skade på maskinen ikke vil kunne erstattes, hvis producenten vurderer at man har misvedligeholdt sit apparat.

Se efter miljømærket afkalkningsmiddel her: http://www.ecolabel.dk/grupper.asp?Search=reng%F8ring

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-04-05 16:56

denne link er OK

http://www.ecolabel.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 17:15

->25

Vi har desværre bunker af kalk i vandet....

.....og jo, reklamen med fjolset der er klædt ud som vaskemaskine montør er dybt for åndsvagt. På et stavvarmelegeme vil kalken sætte sig - men skidtet krakelerer selv af igen og ryger i sien som flager.

Det skæggeste er at man skulle kunne spare energi ved at afkalke. Desværre holder denne påstand ikke et sekund i byretten. Og hvorfor ikke???? Fordi energi ikke kan forsvinde. Hælder du x-antal KWH i et elvarmelegeme kommer de ud igen. Ellers har Einstein taget fejl.

Skal du partout have skidtet afkalket, er citronsyre som pulver fint. En skefuld i maskinen. Stil den på kog og kør et program. Husk og rens sien i afløbet før og bagefter. Er den fyldt med mange kalkskaller bagefter tog jeg fejl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 17:20

På den fine hjemmeside er det ikke alle fabrikanter der angiver afkalkning med afmålte mellemrum. F. eks Siemens skriver:

Anbefalet afkalkningsmiddel:

I tilfælde af at afkalkning er uundgåeligt skal afkalkningsmiddel-producentens anvisninger følges.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-04-05 18:12

kalken vil virke isolerende på varmeoverførslen fra varmelegeme til vandet og som følge af dette vil opvarmningen tage længere tid, i værste fald vil varmelegemets varmetråde smelte.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 10 point
Dato : 28-04-05 07:34

Hvorfor ikke bruge et af de midler der kan blandes med vaskepulveret. Der findes forskellige mærker, men du kan også bruge hexametafosfat som købes hos Matas. Brug det f.eks. hver gang du vasker håndklæder (kogevask). Så holder du vaskemaskinen fri for kalk og håndklæderne bliver ikke hårde af kalken.
Mvh Else

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-04-05 10:40

Tak for svaret ElseR.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 28-04-05 12:52

ja, og minus kalk bruges også med vaskepulveret det var det jeg mente, jeg blander Dynamo med minus kalk og uden på pakken står der faktisk at det skaner maskine, tøj o.s.v.