/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Underlig reaktion
Fra : snusi
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 25-04-05 21:51

Hej.
Jeg har en cairntæve på 4½ år, og en blandingstæve som er 15 måneder, hun er en blanding af en westie og en anden terrier .

Forleden aften sad vi alle tre i sofaen ( hundene må ligge der når "deres" tæppe ligger der) Snapsi (min cairn), flyttede bagdelen udenfor tæppet, og som hun altid har gjort, brummer hun lidt når jeg flytter hende tilbage.

Straks sprang Sherry ( min blanding) ned og nærmest fløj knurrende op i hovedet på Snapsi. Jeg blev noget overrasket over hendes opførsel, tog hende i nakkeskindet (det var måske forkert) og satte hende ned på gulvet og talte med STORE bogstaver.

Sherry blev rolig igen, men jeg kunne mærke på hende at hun var meget opmærksom på Snapsis bevægelser og hun nærmest "pustede" sig op.

Troede hun at Snapsis knurren var alvorlig? Ville hun beskytte mig? Eller hvad skete der lige?

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 22:15

Ja, det kunne godt lyde som om, at Sherry har troet at Snapsi knurrede ad dig, eller også er hun bare blevet sur over forstyrrelsen hvis hun lå og sov.

Det er jo ikke helt til at vide, men den har helt sikkert ment, at Snapsi havde fortjent en irettesættelse over et eller andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 25-04-05 23:10

Jeg havde i mange år to schæfertæver sammen og oplevede ofte den adfærd du beskriver, uden at det nogen sinde udartede sig. Vi mente at kunne konstatere at den ene (dominerende) tæve var jaloux på den anden...Hvilket ikke er unaturligt...
Mine 2 tæver leverde sammen i 7 år, før vi måtte aflive den ene pga. en skrumpet bugspytkirtel...

Problemet og spørgsmålet for dig er graden af agressivit og om det bliver værre...indtil da ville jeg tage det roligt og observere hvad der sker det næste års tid, mens den unge hund bliver rigtig voksen...

mvh bvh..

Kommentar
Fra : jesabel

Dato : 26-04-05 00:46

Jeg vil tro den unge hund har følt sig truet og derfor reageret på den måde... Samtidig skal du også huske det er nu unghunden skal til at førsøge at få overhundens plads - i dette tilfælde er det ikke din plads, men den ældste hunds plads, hvilke er ganske normalt..
Jeg ville nok ikke skælde hunden ud en anden gang, men følge sagens udvikling stille og roligt.. og først reagere hvis det ser faretruende ud..Hunde er ganske gode til at finde ud af det selv...
Held og lykke med dyrene..

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-05 00:55

Jaloux er noget der høre til mennesker der findes ikke hos dyr, der drejer det sig om rangorden. Det der tilsyneladende er sket er at din yngste tæve har prøvet at tilegne sig en højre rang og gå ind og beskytte dig, så det er rigtig at du går ind og stopper situationen, men du skal så også være opmærksom på at når hun overgiver sig (ved at slikke sig om munden eller kigger væk) skal du stoppe med det samme, ellers får du den modsatte virkning, nemlig at den lærer at det ikke kan betale sig at overgive sig. Der ud over skal du underbygge den "gamles" højre rang ved at give den mad først, først ud af døren, evt først eller eneste i sofaen. Hvis 2 tæver først for alvorg kommer op og slås vil de nok aldrig komme til at være i stue sammen da der vil være mord i øjnene på dem de vil slås til den ene dør. Så vis dem, at det er dig, der er alfadyret og bestemmer rangordenen.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 26-04-05 02:10

Mere korrekt og præcist kan det ikke skrives/beskrives "kimpetersen"
Lige efter bogen - det bedste svar/indlæg her her!!!
Når først tæver slås, modsat hannerne, er det til døden!
Jeg kom desværre lige lidt for sent *SS*
Lyt til det råd ”snusi”
”kimpetersen” fortjener de 100 point til fulde :)

Mange hilsner
AL

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-04-05 06:08

At jalouxi ikke findes hos hunde, er det værste vrøvl jeg har hørt endnu.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 26-04-05 07:17

Tak for svaret kimpetersen.

Ja, det er faktisk også hvad jeg havde regnet med, men det er altid rart at høre hvad andre mener, og om jeg var på rette spor. Det med jalousi blandt hunde, er vi nu ikke helt enige om, men lad det ligge
Lige i denne situation var det bestemt rangordnen og ikke jalousi.

Mange tak for alle svar.

snusi

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 26-04-05 07:53

Der er kun een førerhund og det er dig, det er også dig der sørger for mad til alle, så ingen tvivl overhovedet,
den vil gå med førerhunden, i enhver kamp om domæner og lignende, og så er det ligegyldigt om det er en
gammel legekammerat.

Se efter om den "gamle" er øm omkring hofter eller bagdel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-05 13:44

I hundeverdenen synes jeg tit, man ser, at når én hund lægger en anden hund ned, så kommer der andre hunde til for at hjælpe... -Ikke den "nedlagte" men den stærkeste.

Mon ikke din unge hund har opfattet din "flytten rumpe" som en slags irettesættelse. Og den har så benyttet lejligheden til at "hjælpe" dig.

Jeg ser egentlig også meget tit, at når en eller anden ung hund er "uartig" overfor sin ejer og ejeren skælder ud, så giver Silke hunden en "skideballe". ---Måske er det for at irettesætte den unge hund. Og måske er det for at cementere sin plads i flokken som stående over den uartige hund.

Måske er hunde ikke så ukomplicerede, at man kan sige, at noget ALTID skyldes dit eller dat. Din blandingstæve er jo ret ung, og det kan være at hun bare har kedet sig lidt og har ligget og ventet på, at der skulle ske et eller andet. Når der så er lidt flytten og brummen, så benytter hun lejligheden til at sætte lidt fut i fejemøget...

Selv om du beskriver nøjagtig hvad der skete, så er det alligevel kun dig selv, der kender dine hundes personlighed. Og derfor har du selv den bedste mulighed for at give svaret.

Var det noget med rangorden?
Var det jalousi?
Var det for at hjælpe dig?
Eller var det en ung hunds trang til action?
Eller var det noget helt andet?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-04-05 16:49

Hej kogalejy og alle som mener at hunde kan blive jaloux og misundelig.
Det er en menneskeskabt ting, i dyrenes verden er det rangordenen der bestemmer hvem der spiser først og hvem der kan irettesætte hvem, derfor må en lavere rangerende i en flok ikke blande sig (ville heller ikke turde) hvis alfadyret irettesætter en højer rangerende.
Det med at "I hundeverdenen synes jeg tit, man ser, at når én hund lægger en anden hund ned, så kommer der andre hunde til for at hjælpe... -Ikke den "nedlagte" men den stærkeste. " det er rigtig når det drejer sig om hunde der ikke er i en flok, og det er de ikke f.eks. på en træningsplads, der er der normalt ligeså mange flokleder som hunde. Pas på ikke at menneskeliggøre jeres hunde for meget, hunde har ikke følelser på samme måde som mennesker de lever i nuet og ikke i det der er sket (hvorfor kan det ellers lade sig gøre at tæve sin hund og den alligevel kommer glad hen til en, indtil det er gjort så tit at den er blevet bange og utryk).
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 26-04-05 16:49

Som jeg har skrevet, er jeg enig med Kim, næsten .
Det er første gang det er sket at hun har opført sig på den måde, så derfor kom det lidt bag på mig.
Jeg sad imellem hundene, og hun hoppede først ned fra sofaen og derefter om til Snapsi, og sprang op.
Her bagefter kan jeg se flere tegn på at hun vil op af rangstigen. Vi har ikke taget det som sådan før, mere som at Snapsi ikke gider "bøvle" med sådan en lille en. Sherry får altid lov til at gå ud af døren før Snapsi, simpelthen fordi hun er hurtigere. Det er selvfølgelig noget jeg lige skal have justeret, har bare ikke tænkt på det før.
Man lærer jo noget nyt hele tiden

snusi

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-04-05 16:58

Hej snusi
Ja man lære så længe man lever, men man lever ikke så længe man lærer.
God fornøjelse med dine hunde, og pas på den for de stoler på dig.
Mvh
Kim