/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Scanning af tekst ind i Word
Fra : Splitcane
Vist : 4454 gange
50 point
Dato : 24-04-05 23:13

Har en 1236USB/Ultima 2000 scanner.
Nogen som ved hvordan jeg scanner tekst direkte ind i word, så jeg efterfølgende kan redigere teksten?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 24-04-05 23:15

Du kan ikke scanne tekst direkte ind i word - det scannede billede skal lige gennem et OCR program så det kan redigeres.
Programmet plejer at følge med scanneren.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-04-05 23:27

Splitcane - Jeg har en HP Printer-Scanner-kopier. Jeg scanner dokumentet ind først. Så kopierer jeg teksten med Ctrl-C derefter går jeg i Word, opretter et nyt dokument og så tykker jeg Ctrl-V. Så er teksten der og så kan jeg redigere alt hvad jeg vil.

emesen har ret i at du ikke kan gøre det direkte.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-05 14:12

Men a.j. hvis du skanner dokumentet ind, så står du jo med en billedfil....... Den skal da laves om til tekst via et OCR-program....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-04-05 15:14

Min (gamle) HP 4100C Scanner og tilhørende Precision Scan software har en OCR del.

Jeg åbner Word - lægger et ark i scanneren, aktiverer scannersoftwaren/scanneren, vælger "scan to text" (så vidt jeg husker hedder det sådan), start new scan, og vælg "destination" Microsoft Word. Og så er teksten inde i word - kvaliteten kan diskuteres, og formateringen stryger sig en tur, og de danske specialtegn æ,ø og å kan ikke genkendes , men det stryger som ønsket lige direkte ind i word

mvh berpox

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-04-05 15:19

Alle har ret. Jeg har en billig Lexmark multimaskine (frygtelig dyr i blæk), der vælger jeg simpelthen hvilket program jeg vil scanne ind til, så finder den selv ud af om den skal bruge OCR eller ej. Derefter åbner den selv programmet jeg har valgt at scanne ind til.
OCR er forøvrigt et tekstgenkendelses system der først skal genkende alle bogstaver m.m. før du kan redigere i det.Mit OCR findes desværre kun i engelsk og andre sprog men ikke i dansk endnu.

fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 20:10

I må skaffe jer et bedre OCR - mit program kan da læse en gammel slægtsbog med det hele.........kun få rettelser med lidt søg/erstat. Det fulgte med en gammel scanner og kørte særskilt (omnipage eller sådan noget)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-04-05 20:46

For at en OCR scanning skal være perfekt, skal du scanne i en ret høj opløsning, så undgår du at der opstår fejl under converteringen.
Bestemte bogstav kombinationer bliver oftest misforstået. - Fx. "r n" bliver opfattet som et "m".
Altså en høj opløsning giver en mindre fejlfortolkning.
Iøvrigt er du ikke bundet til et bestemt OCR program, så det skulle være muligt at finde et der kan oversætte de danske tegn. - Mange OCR programmer arbejder uafhængig af scanneren, idet det henter billedet ind i programmet og oversætter det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-05-05 18:23

Hej igen Splicane. Du har fået svar på dit spørgsmål. Så er det normal praksis at man lukker spørgsmålet. Specielt når det er blevet 1 måned gammelt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-05-05 13:54

Det er a.j's helt egne "normal praksis". Ikke noget, der kræves her på kandu. Du bestemmer selv, om du vil lukke spørgsmålet -og hvornår.

Godkendelse af svar
Fra : Splitcane

Dato : 25-05-05 20:51

Tak for svaret emesen. Og tak til alle bidragsydere. Jeg kunne godt have været foruden det sidste ævlerier og korrekt ettikette eller ej, hvem af jer ved hvad jeg har været gennem de sidste uger??? Kanske det har været særdeles alvorligt og måske meget privat.