/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
OK med ekstra kat?
Fra : rubion
Vist : 655 gange
200 point
Dato : 24-04-05 21:07

Jeg har en ukastreret hankat på ca. 12 mdr. Han har fri adgang ude/inde og fri madskål. Nu har naboen fået et lille kuld (og de ser ikke ud som om det er min der er farmand...;)
Hun vil gerne afsætte en sød lille hankilling, når han er stor nok til at blive taget fra moren. Men er det meget problematisk at at få min "gamle" kat til at acceptere en ny bofælle. Skal jeg bare sige nej tak, desværre, det er umuligt, tage ham på prøve og se om det går godt, eller hvad??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-05 21:21

Du skal da ikke tage en med mindre du har lyst til at have en mere men du ku måske prøve at afsætte en eller to for naboen til nogle andre katteglade mennesker
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 24-04-05 21:24

En voksen hankat vil nok ikke angribe en mindre kat hvis han ellers er helt normal. De kan godt mærke det er en killing.
Hvis du føler for det, og har lyst, ville jeg da give det en chance

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-05 21:29

Jeg ville nu få katten kastreret.

Jeg har selv 2 hankatte. Den ene er 14 år, den anden 2 år. De har det godt sammen.

Det er jo ikke sikkert at naboen behøver at "afsætte" killingerne. Det kan jo være, at de bare flytter ind hos dig.

Men jeg forstår ikke rigtigt, at du har en hankat, der ikke er kastreret, som må løbe frit om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-05 21:31

Det er meget meget svært, og ofte umuligt at få en ukastreret hankat til at acceptere en anden hankat på sine enemærker.
Det er som regel også problematisk med en kat fra naboen, for den vil hele tiden betragte sit gamle hjem som sit revir når det er så tæt på.

Jeg ville i det tilfælde takke nej, både på grund af din egen hankat, og den korte afstand til killingens tidligere hjem.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-04-05 21:32

Din hankat er jo stadig ung og bør acceptere en killing. Men vær forberedt på de nok tage nogle kampe i starten for at finde føreren.!

Men aftale med naboen du kan levere killingen tilbage hvis det ikke går, men lad nu hver med at give op efter 14 dage.!!!!

Samtidigt skal du lige være opmærksom på to hankatte samme og deres instinkt med at strinte.....!
Men du kunne jo lade dem neutralisere.!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-04-05 21:59

Vi har tre hankatte, og de enes som regel meget godt. De to er godt nok far og søn, og når der er kamp, er det de to der leverer den. De er nu alle kast., da der er så forfærdeligt mange vildkatte(killinger) p.g.a. alle de ukast. katte, der løber ude. Som du kan høre, synes jeg også, du skal få din hankat kast. og også killingen, når den er stor nok, hvis du tager den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 22:13

Jeg ved fra min tid på landet - hvor man har mange katte for at holde mus og rotter fra foderet - når der blev to hankatte, (det sker jo når der bliver killinger i forsommeren) så bliver den svageste "gennet af gårde" det er naturend gang.
Du behæver vel heller ikke at føle dig forpligtet bare fordi din kat måske har andel i killingerne. Man kunne jo have givet sin hunkat p-piller, den vil ellers altid blive gravid, der er aldrig mangel på hankatte i løbetiden

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-04-05 22:48

Vil gerne lige indskyde, at jeg for 6 år siden fik to katte fra en nabo - og at de ALDRIG på noget tidspunkt har betragtet deres gamle hjem som deres revir.
Altså behøver det ikke være sådan for alle katte.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 210 point
Dato : 24-04-05 22:58

Valde, hvis alle tog et ansvar, så ville der ikke være så mange vildkatte. Hvis alle tænker i samme baner som du, kunne hunkatteejeren jo sige, at hankatteejeren kunne få sin kat kast. Hvis hankatten bliver taget på fersk gerning uden for "sin" grund, kan hankattejeren hænges op på regningen, hvis hunkatten var på hjemmebane. Men hvis alle katte, der ikke skulle bruges til avl, blev kast./ster., så ville alle katte have et hjem og adgang til mad, dyrlæge o.s.v.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-05 23:17

Jae Vi Overdyr må jo rigtigt have sat alt i systemer også hvilke katte der skal have lov at leve og ikke
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-05 23:18

OG Sån

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-05 23:41

Ja, jeg holder nu med Valde.
Det må være hunkattens ejer der skal sørge for, at katten ikke utilsigtet bliver parret af en fremmed kat.
jeg er faktisk ikke helt klar over, hvordan loven gælder for katte i denne sammenhæng, men hvis vi taler hunde (eller andre dyr), er det sådan, at handyret direkte skal have lavet "indbrud" for at tiltvinge sig adgang til hundyret, før handyrets ejer kan holdes ansvarlig.
Og i øvrigt, må det være op til folk selv, om de ønsker deres dyr neutraliseret eller ikke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 23:45

"My lady" Joo Men her for en måneds tid siden var der 8 mjavende katte i vores have, det var ikke kun hankattene der var på sjov
Bare folk holdt deres hunkatte hjemme, så blev der ingen killinger - med garanti!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-04-05 00:48

Der er under alle omstændigheder ALT for mange løse katte i danmark, uanset om de er hunner eller hanner. Hvis alle huskatte der ikke skal bruges til avl blev neutraliserede, ville der være færre af dem (og deres antal er ALT for højt til at naturen kan bære trykket), og mindst 2,5 million småfugle ville ikke blive ædt af disse ½-vilde katte hvert år. I, der ligesom jeg holder af katte holder sikkert også af vore sangfugle. Forstå lige sammenhængen. Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Hilsen Arne.

Se at få den 12 mndr. gl/unge hankat kastreret.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-04-05 01:59

gad vide hvor mange tobenede hanner der burde kastreres -

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-04-05 08:24

måske sku' vi nøjes med dem, der strinter...

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 25-04-05 10:14

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-04-05 18:01

Selv tak, rubion. Jeg håber for dig, at det går godt, hvis du tager killingen. Ellers vil en af dem muligvis rende hjemmefra.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 26-04-05 09:27

Jo tak, jeg overvejer stadig sagen. Der er trods alt et par måmeder til den lille kan tages fra moren. Så måske kan jeg låne ham lidt på på prøve for nogle timer af gangen når tiden nærmer sig, og se hvordan den gamle reagerer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 10:16

Husk nu, at killinger bør være 12 uger før de tages fra moderen.

Men hvis du bestemmer dig for at gøre forsøget, så held og lykke med det.

mvh dova