/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mister strømmen...
Fra : tullenulle
Vist : 1695 gange
100 point
Dato : 24-04-05 14:07

Hejsa.
Hvordan kan man måle om en bil står og aflader, den lyser ikke i ladelampen når den kører, lader jeg batteriet op er det lige som den står og mister hele strømmen igen, batt. er næsten nyt.

MVH Tulle.

Kommentar
Fra : sendell22

Dato : 24-04-05 14:12

Hejsa Tulle.
Det kunne godt lyde som om din generator (den der lader batteriet op når du kører) er stået af.
Mit råd er at prøve at skifte den og se om ikke det skulle afhjælpe problemet.

mvh.
morten

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-05 14:13

Er de vand nok på batteriet?
Og er du sikker på, at generatoren lader som den skal?
Er din kilerem stram nok?
Bilen står ikke bare og aflader, men den kan miste strømmen hvis der er noget der bruger strømmen når bilen står stile.

Umiddelbart kunne det lyde som batteriet er faldet sammen, så kan man lade det op, og kort tid efter, evt natten over, er det tomt for strøm igen.

Har du målt kapaciteten i batteriet, for det kan også skyldes manglende forbindelser i dine kabler på batteriet eller dårlig stelforbindelse, så det føles som ingen strøm, selv om der er nok på.

mvh dova

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 24-04-05 14:15

Hej Morten, det var et hurtigt svar
Skal ladelampen ikke lyse hvis den er stået af ? det behøver den måske ikke at gøre ??
Tak for dit hurtige svar..

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 24-04-05 14:41

Kun et eksempel: Har du været ved at montere radio, for hvis den er forbundet fejl, kan den stå og aflade. - Hvis der er afladning på batteriet, kan du konstatere det ved at afmontere stelkablet, og køre det forsigtigt hen over minuspolen, hvis den gnistrer er der afladning, måske har du afladning til et ur eller lignende, men det giver uundselig gnist, som du faktisk ikke skulle kunne registrere.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-04-05 16:41

Du kan tage en for eks.en 12v- 10w pære og sette mellem minus polen på batteriet og minus ledningen til batteriet. Så kan du se om den lyser sterkt eller svakt eller ikke lyser.Lyser den sterkt så er der noget galt. Så kan du begynde at tage en og en sikring ud, og se om det lyser mindre.Når du har taget ud den sikringen som du kan se at det blev mindre lys i pæren så ved du hva der trækker strøm.Du kan også bruge et ampermeter.Men husk at lukke dørene på bilen når du tester, da kupe belysningen tager noe strøm.
alimak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 16:46

Og så lige batteripolerne.............er de snavsede/irrede/dårlig forbindelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-05 17:36

Nej, ladelampen lyser ikke når generatoren er stået af.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 24-04-05 17:53

En sandhed med modifikationer. F.eks. hvis en diode er defekt, vil lampen lyse op ved øget omdrejningstal, -og hvad sker hvis børsterne er nedslidte? Hva`? -- Og ellers ved jeg ikke hvad ladelampen ellers er til for, hvis ikke det er for at advare for fejl. - Lad dog en autoelektromekaniker se på dit problem, det er kun en lille sag for en sådan, og så har du ikke de ærgelser, for der er da ikke noget næsten værre end ikke at vide om den nu kan starte, eller du måske pludselig ikke har lys på svinet. Og jeg mente en autoelektromekaniker, for ikke alle autoværksteder ved lige så meget om det elektriske. - Ved at læse alle disseher svar bliver man da helt forvirret.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 18:41

Ladelampen virker sådan:
Lyser ved tilsluttet tænding og indikerer at der er forbindelse fra + polen på batteriet
Ved kørende motor (meget lave omdrejninger)kan lade lampen smålyse og indikerer at ladespændingen ikke er høj nok til at lade.
Ved kørende motor 800-1000 omdrejninger vil ladelampen ikke lyse da + spændingen er udlignet eller højere end batteriet

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 24-04-05 18:58

Jeg går udfra at det ikke er en veteranbil, vi taler om.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 19:24

ja det var nok min gamle Volvo jeg tænkte på - så det holder måske ikke idag.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-04-05 23:07

hvis generatoren er stået af, så SKAL ladelampen lyse. Det er heler ideen med en ladelampe. For år tilbage "knækkede" jeg ensretteren i en Morris, og det fik ladelampen til at lyse.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-04-05 23:43

Du fortæller ikke om hvordan du konstaterer at der ikke er strøm på batteriet.
Hvis jeg kommer ud for at en bil ikke vil sætte starteren igang, hvis det ellers er dit problem, så tænder jeg for alle store strømforbrugere, det lange lys, måske også el bagrude blæser og træder på bremsen, kan den klare alt det et øjebik, er der strøm nok til at den skulle kunne starte, og så er det altså i starterkredsløbet at fejlen findes.

mvh Mogens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 13:09

Citat
hvis generatoren er stået af, så SKAL ladelampen lyse.

Det behøver den altså ikke.
Det afhænger af hvilken bil der er tale om.
For det er ikke fordi generatoren ikke virker at lampen måske lyser, men kun hvis der bliver tappet strøm af en vis mængde at lampen viser at batteriet aflades.
Nogen biler (dieselbiler) er kun afhængig af strøm i startøjeblikket, og bruger kun den smule strøm det tager hvis der er lys på bilen. og hvis f.eks generatoren giver en lillebitte smule strøm, kan det vedligeholde batteriet så lampen ikke lyser, men alligevel ikke nok til at der er strøm til at starte bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 19:09

En ladelampe er en skæg ting. (måske ikke nyere biler)
Når man drejer nøglen får den plus på den ene side og minus gennem generatoren/dynamoen på den anden side.
Generatoren/dynamoen leverer plus når den kører og virker - så nu får ladelampen plus på begge sider og vil ikke lyse.
Ved stort forbrug på batterisiden kan ladelampen finde på at lyse/blinke da spændingen samtidig falder og deved virke som minus i forhold til generatoren/dynamoen
Ladelampen vil også lyse/blinke hvis generatoren/dynamoen ikke leverer nok spænding (grundet for stort forbrug)
Årsager til alt dette kan være.
Manglende eller for lidt vand på batteriet
Større kortslutning i systemet
Dårlige forbindelser
Slap kilerem
Regulator defekt
En eller flere af de 9 dioder i generatoren er defekt
"Sammeklappet" batteri

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-04-05 04:36

Jeg har indtrykket af at spørgeren fortæller at batteriet bliver ladet op af en "batterilader",
og derefter står og taber ladningen, så jeg opfordrer tullenulle til at komme med flere oplysninger, iflg. mit tidligere indlæg.
mvh Mogens

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 07:53

kogalejy - ja det er næsten glemt.
Og hvis "svær at starte" er: Klik klik eller træg starterlyd - så kan det være startrelæet som ikke leverer strøm nok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 10:23

"Hvordan kan man måle om en bil står og aflader, den lyser ikke i ladelampen når den kører, lader jeg batteriet op er det lige som den står og mister hele strømmen igen, batt. er næsten nyt."

Sådan var spørgsmålet, og jeg forstår det nu, som om bilen efter kort tid er tom for strøm, og selv om batteriet så lades op, varer det ikke længe før der ingen strøm er igen.

Og så er der to muligheder: sammenfaldet batteri eller defekt generator.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 11-05-05 20:41

Tak for svaret dova.