/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Dobbelt husførelse: Rubrik nr. ?
Fra : maly01
Vist : 2249 gange
100 point
Dato : 23-04-05 23:04

Hvilken rubrik skal man angive fradraget for dobbelt husførelse?
Såvidt jeg kan se må det være rubrik nr. 53?
Men der står også at man i rubrik nr. 53 kun kan angive den del af beløbet der overstiger 4.900,- kr..... Dette stemmer for mig at se ikke overens med at fradraget er på 400,- om ugen, hvilket jo vil sige at der ikke gives fradrag for de første tre måneder?
Hjælp!!!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-05 11:11

Ja, det er nemlig rigtigt.
I følge Håndbogen "Skatten", er "Fradrag for dobbelt husførelse omfattet af 4.900 kroners begrænsningen for visse lønmodtagerfradrag"
Og videre:
"For at opnå fradrag, skal udgifterne i hvert enkelt tilfælde dokumenteres, og fradrag gives kun, hvis der er tale om en direkte merudgift i forbindelse med det indtægtsgivende arbejde.
Desuden kan fradrag kun opnås for den del af udgifterne som overstiger 4.900 kr."

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-04-05 11:29

Som >dova< skriver skal det føres i rubrik 53 med fradrag af de første 4.900 kr.
Jeg går ud fra at du også opfylder betingelsen for fradrag til dobbelt husførelse ?
Fradraget på 400 kr. pr. uge, er ved privat indkvartering, og er udokumenterede udgifter.
Er dine udgifter større, skal du dokumentere det.

Beløbet skrives i rubrik 53, og der er ikke mulighed for fradrag af de første 4.900 kr.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133164&vID=200569&i=57#i133164
Citat
Dobbelt husførelse
Hvis du på grund af dit arbejde midlertidigt må have dobbelt husførelse, kan du fratrække merudgifterne til kost og bolig.

Fradraget for dobbelt husførelse kan anvendes af gifte skatteydere, af ugifte samlevende samt af enlige forsørgere med børn, der ved årets begyndelse ikke var fyldt 18 år.

For at opnå fradrag skal følgende betingelser alle være opfyldt:

Der skal være tale om merudgifter til kost og bolig
Adskillelsen skal skyldes dit arbejde
Adskillelsen skal være midlertidig (op til 2 år)
Afstanden mellem de to boliger skal være så stor, at du ikke med rimelighed kan henvises til dagligt at rejse frem og tilbage.
Hvis du bor ved det midlertidige arbejdssted i privat indkvartering el.lign., kan du fratrække 400 kr. pr. uge uden at skulle dokumentere din merudgift. Hvis du ønsker fradrag herudover, skal samtlige udgifter til kost og bolig dokumenteres.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : maly01

Dato : 26-04-05 13:24

Tak for svaret dova. Selvom det betyder at jeg ikke kan få noget tilbage i skat.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 14:01

Selv tak

Næ, det kære skattevæsen gi'r ikke ved dørene

mvh dova