/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Fejl under geninstalering
Fra : Fattig
Vist : 391 gange
200 point
Dato : 23-04-05 13:16

Jeg har fået fat i en gammel Compaq Presaroi 5170, der er uforskammet langsom, derfor har jeg forsøgt at bruge Quick restore for at bringe den tilbage til der var engang, altså da den var ny, Quick restore virker tilsyneladende ok, men der kommer hurtigt en meddelelse hvor der står:
CDR101: Not ready reading drive 0
Abort, retry, fail _ Og så står curseren og blinker, indtil jeg siger ctrl-alt-delete. hvordan kommer jeg videre?

P.S. Hvor mange Mhz er denne Pentium II egentlig på?
Kan der sættes flere ram i? Nu er der kun 64
Er der nogen ide i at udskifte harddisken på 10 MB til en større, eller er der plads til ekstra harddiske?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-04-05 13:36

Du skal kunne se hvor hurtig/langsom denne maskine er inde i computerens egenskaber. Du kan også aflæse det ude i BIOS.
Jo du kan godt komme mere RAM i den, men det er nok noget af de ældre RAM'er du skal have fat i (måske SDRAM).
Du kan også komme en større harddisk i, men det er spørgsmålen hvor stor diske din BIOS kan styre, så her kan der blive tale om, at dele drevet i to eller flere partioner.

Prøv at se i MSCONFIG under START, hvor meget du starter op fra koldstart? - Jo mere der startes jo langsommere vil den komme i omdrejninger.
Hvis du køre et ældre operativsystem, kan du med fordel bruge TurboMem, når den bliver sløv. Så køre du bare programmet, og rydder op i hukommelsen, for alt det som Windows ikke skal bruge mere. - Det er sådan at en del af rammen bruges til "workspace", og så er det at de gamle versioner ikke rydder op efter sig i RAM'en, og derfor kommer i underskud af plads.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 13:37

Jeg husker Pentium II som max 350 mhz
Det er nok win 98 du har kørende og den udnytter ikke mere end 128 MB Ram.
Er din HD slettet eller er den kørende endnu med et styresystem på.
Jeg kan ikke huske om den Compaqmodel har harddisken i siden - for så kan der evt. godt være en HD til.(under CD-drevet)

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 23-04-05 15:41

Det er windows 98 jeg har kørende,harddisken er ikke slettet, jeg havde bare forestillet min at sætte den Quick Restore cd i som fulgte med styreprogrammet fra start. Så er det bare at den kommer med den meddelelse som jeg beskrev i spørgsmålet:
CDR 101: not ready reading drive 0
Abort, retry, fail_

Kan jeg formatere harddisken med format C: og bagefter gore brug af Quick Restore?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 16:03

Du kan ikke bruge Quick Restore hvis du sletter/formaterer din HD.(Crev)
Du kan ikke "justere i bios" hvis du sletter hele din HD for en del af biossystemet ligger på din HD (en lille partition på 1,9 mb) i starten af HD.
Og det undrer mig at Compaq ikke vil læse din Quick Restore, for tilsyneladende booter den fra din CD.
Kan du læse din QR CD når du står inde i windows.

Kommentar
Fra : vivaldis

Dato : 24-04-05 19:30

Hej emesen eller en anden. Det er mig der har ovennævnte problem, men sidder lige nu ved en anden computer.
Hvad menes de med om jeg kan læse QR cd når jeg står inde i windows?

severino, du skriver at jeg skal se i MSCONFIG under start, hvor meget der starter op fra koldstart, hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 19:34

Jo jeg vil vide om du kan se noget på din HD,
eks. i stifinder når du kører med comp i windows

Kommentar
Fra : vivaldis

Dato : 24-04-05 20:01

Ja, jeg kan godt finde QR i stifinder og også se hvilke filer/mapper der ligger på den. computeren virker som den skal, men alt går meget langsomt, derfor ville jeg gerne ha´den reinstaleret.

Mit D:drev: Hedder Compaq DVD-ROM SR - 8583
Det er det drev der kommer med fejlmeddelelsen som der kan læses herunder.

Den komando der kommer frem når jeg sætter QR i og som tilsyneladende virker, hvad betyder denne fejl?
CDR101: Not ready reading drive 0
Abort, retry,fail_

Mit E: drev: Hedder NEC DVD+RW N - 1100A (cd-r/rw)
Hvis jeg sætter QR i dette drev kommer der et lille blink med Compaq der strak forsvinder igen, og så sker der ikke mere.

Hvad kan forsøges?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 24-04-05 20:12

Mulig fejl - forvirring over to drev.
Da det er en Quick Restore så forventes der sikkert de samme komponenter som der var fra starten, og nok helst ikke flere komponenter.
Tag alt fra som ikke er nødvendigt ved indstallation.
(drev skal frakobles med begge kabler.)

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 25-04-05 16:31

Hallo emesen. Hurra!!! Dit sidste tip med at koble et drev fra lykkedes. jeg forøger lige point med 100 og godkender dit svar straks.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 25-04-05 16:35

Tak for svaret emesen. nu er den gamle computer klar igen. Tak for hjælp og tålmodighed.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 18:36

Selv tak og