/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tændrør totalt smadret!
Fra : bumsbabs
Vist : 662 gange
150 point
Dato : 22-04-05 13:26

Hej. Jeg har en Aprilia Sonic 2004 som har gået 2200km. Det eneste jeg har gjort ved den er, at jeg har sat en gianelli next udstødning og tp-nardo variator på. Her den anden dag begyndte den at køre meget mærkeligt. Den kørte max 25 og den trak nærmest ikke. Da jeg kom hjem tog jeg tædrøret ud, og det er fuldstendig smeltet og ødelagt. Jeg har aldrig pillet ved noget tænding/karburator/olie osv. De eneste ændringer på scooteren er de nævnte.
Det er svært at beskrive hvordan det ser ud, så jeg har lagt et par billeder ind her: http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=27925 Det er svært at se hvordan det i virkeligheden ser ud, men det er fuldstændig sort og ser lidt smeltet og ødelagt ud. Den øverste elektrode er halvt smeltet væk og der er store aflejringer af et eller andet jeg ikke ved hvad er.
Hvad dælen er gået galt, og hvad gør jeg ved det???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-04-05 13:28

Hvad med bare at skifte det?????

Kommentar
Fra : puchmaxidreng

Dato : 22-04-05 13:40

du skal vel bare have et der kan holde til noget mere varme!

du ved det tal der står på tændrøret det være være 8 eller 9 så kan de holde til mere varme!

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 22-04-05 13:40

Du skal naturligvis ha et nyt. Men nu er det ikke sådan at du køre på noget (”billigt” Olie) eller benzin booster produgt . For det kan tyde på at det er olien den er galt med. Eller også nogle additiver såsom Benzin booster eller formular Benzin typer (Husk altid at benytte ren 95 blyfri).

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 22-04-05 15:28

Ja havde nu egentlig også regnet med at købe et nyt, men ville lige vide hvad der var galt. Synes bare det er mærkeligt for har aldrig pillet ved noget af det. Kører med alm semi-syntetisk olie og blyfri 95. Det kom bare lige pludseligt. Varmeværdien på mit tændrør er 4, så hvor langt skal jeg ca. op? Synes 8-9 lyder lige lovlig voldsomt når den kun kører med 4 nu?

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 150 point
Dato : 22-04-05 16:16

Du få en rener forbrænding med en pot uden begrænsning, derved også en højre temperatur. Så den olie du bruger skal også være af en høj kvalitet, en type der ikke danner belægning ved høje temperatur (Eks. Olie til 2 takts Cross maskiner). Hvis den olie du køre med nu, er af denne type skal du nok op i temperatur vedrørende dit tændrør. Om det skal være 8-9 er måske lidt voldsom, men har kun betydning på prisen.

MV.
Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : bumsbabs

Dato : 22-04-05 16:50

Tak for svaret rpje.