/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
glafiber arbejde
Fra : mrdon
Vist : 2488 gange
100 point
Dato : 19-04-05 22:03

hej jeg er ejer af en ældre speedbåd, som har været lidt utæt den tager ca.10-15liter vand ind i timen jeg troede først det var bundproppen som skulle have en ny pakning , men det var det ikke.
Jeg fyldte båden med vand og kunne derefter konstatere at der dryppede vand ud under bunden på båden ca ø40cm , den har ikke været imod noget for maling og glafiber ser pænt ud.
Mit spørgsmål er så kan jeg slibe det utætte område ned og give det en gang glafiberspartel og maling kan det stoppe utæthederne og holder det tæt, eller skal den på værksted og have nyt glafiber på den sidste løsning er lidt en bekostelig affære

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-04-05 22:13

Du kan godt forsøge med glasfiberspartel, men det vil være mere holdbart med epoxy filler. Du skal være opmærksom på om der er småhuller i glasfiberen da der så kan være tale om glasfiberpest.
Du bør nok få en kyndig person til at vurdere den konkrete skade.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-04-05 22:29

Hvis det er osmose (glasfiberpest) vil der sikkert være flere områder med vandblærer, og er der det, så syntes jeg at du skulle overveje at give den en gennemgribende behandling, for så bliver det kun værre, og behandling af dette kan du godt udføre selv, men det vil være for gennemgribende her at fortælle hvordan, søg gerne hjælp andet steds, - det ved alle som færdes på lystbådehavne, hvordan gøres. Men er det kun et enkeltstående tilfælde som du benævner, vil jeg da begynde på den måde, som du selv benævner, men mener du glasfiberspartel uden glasfibertråde i, vil jeg bruge en med trådene i, og se om det er ok, nu lyder det ikke til at det er en båd som kræver de store foranstaltninger for at få på det tørre, for tør det skal den være, og gerne med en varmeovn eller -pistol.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-04-05 23:49

Du siger at maling og glasfiber ser pæn ud???? Det må du lige uddybe.
Har du fjernet bundmalingen? for du kan vel ikke se glasfiber eller gelcoat gennem den? håber i øvrigt ikke at det er glasfiberen du kan se.
Hvor stor er båden? og fremstår den som klink- eller kravelbygget?
Kom lige med disse oplysninger, så skal jeg prøve at hjælpe dig.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 20-04-05 11:32

hej jeg kan lige sige at det er en 16fod speedbåd. Jeg har ikke slebet malingen af og det mærkes ikke som om der er nogle vandblærer , jeg kan se at der er 2 steder der kommer vand ud fra. de ligger ca 10cm fra hinanden. svar til spårgsmål jeg kan godt se glasfiberentrådene igennem maling eller i hvertfald ane dem

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-05 12:04

Uanset hvad så er du nødt til at slibe ned til selve polyesteren for at få noget til at binde, men sliber du for dybt ned er du nødt til at bruge glasfiberarmeret polyesterspartel hvor du så afslutter med epoxyfiller og til sidst gelcoat.
Noget kunne tyde på at polyesteren/glasfiberen er for tynd på det pågældende sted hvilket slet ikke er unormalt på mindre både og hvis den så har fået lov til banke godt i bølgetoppene kan det jo nemt revne, men stadig få lige en erfaren til at besigtige det før du går i gang for det er svært at råde om noget man ikke kan se.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 20-04-05 14:30

Hej Don

Er der røg er der ild og hvis du får vand ind er der også et hul/revne.
Kan du komme til fra den indvendige side vil du få det pæneste resultat.
Husk glasfiber er ikke tæt, men det er top/gelcoaten der gør den tæt.
Hvis du har spørgsmål vedr at støbe i fiber kan du bare sige til.
Jeg er pt ved at skifte bund i min jolle og har en del erfaring med fiber
arbejde for almindelige mennesker.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 20-04-05 14:41

Hej Don

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 20-04-05 14:42

Ja så mangler vi bare linket

http://www.ungsejl.dk/TipogTrim/vedligehold/vedligehold_glasfiber.htm

Det er en udemærket vejledning vedr. rep af fiber og gelcoat.

Kommentar
Fra : mrdon

Dato : 20-04-05 15:53

hej igen jeg har lige snakket med en sagkyndig han siger at det er simpelthen slid og at belægningen er blevet for tynd så der skal slibes og lægges et tykkere lag på og det er vist ikke så dyrt igen ca 2000kr. Stykket hvor den er utæt passer med at det er der vægten ligger når den planer. han skal have 300kr for at lappe hullerne men ca. 2000kr. for at lave hele bunden så det er nok bedst at få lavet det hele en gang for alle.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-04-05 17:01

Lyder fornuftigt!

Godkendelse af svar
Fra : mrdon

Dato : 21-04-05 08:50

Tak for svaret BjarneD.