/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
[MSSQL 2K] Hvor blev min variabel af?
Fra : stk
Vist : 651 gange
100 point
Dato : 18-09-02 12:33

Hej NG.
Nedenstående procedure arbejder sig op gennem en træ vha. OrgUnit og
OrgUnitSup. Den øverste OrgUnit's OrgUnitSup felt indeholder null.
Så længe proceduren kører i while løkken, skrives variablen @OUPath fint ud,
men efter løkken bliver den ikke skrevet ud.
Hvor blev @OUPath af?

CREATE PROCEDURE GetOUPath
@OrgUnit varchar(8)
AS
DECLARE @OUPath varchar(256)

SELECT @OUPath = "ou=" + @OrgUnit
print "Stating path: " + @OUPath

WHILE NOT ISNULL(@OrgUnit, "x") = "x"
BEGIN
SELECT @OrgUnit = (
SELECT OrgUnitSup
FROM Organization
WHERE OrgUnit = @OrgUnit)
SELECT @OUPath = @OUPath +", ou=" + @OrgUnit
print @OrgUnit + " added to path"
print @OUPath
END

print "OUPath: " + @OUPath

c",)
Stefan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 11:36

stk wrote:
>
> Hej NG.
> Nedenstående procedure arbejder sig op gennem en træ vha. OrgUnit og
> OrgUnitSup. Den øverste OrgUnit's OrgUnitSup felt indeholder null.
> Så længe proceduren kører i while løkken, skrives variablen @OUPath fint
> ud,
> men efter løkken bliver den ikke skrevet ud.
> Hvor blev @OUPath af?

Hvad mener du med "bliver ikke skrevet ud"? Kommer den sidste
print-linie slet ikke, eller indeholder den kun "OUPath: "? Det sidste
vil være korrekt adfærd. NULL er ikke en værdi, det er en tilstand, der
indikerer, at der ikke *er* nogen værdi. I hvilket tilfælde det mest
fornuftige er ikke at skrive noget ud.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 12:01

> Hvad mener du med "bliver ikke skrevet ud"? Kommer den sidste
> print-linie slet ikke, eller indeholder den kun "OUPath: "? Det sidste
> vil være korrekt adfærd. NULL er ikke en værdi, det er en tilstand, der
> indikerer, at der ikke *er* nogen værdi. I hvilket tilfælde det mest
> fornuftige er ikke at skrive noget ud.
Den sidtse print bliver ikke udført. Hvis jeg udvider den til
print "OUPath: " + ISNULL(@OUPath, "NULL")
skriver den 'OUPath: NULL'. Ergo er @OUPath lig null, men hvorfor? Og mere
væsentligt: hvad skal jeg gøre for at den ikke bliver null men beholder
værdien fra while løkken?

stefan

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-02 12:05

Lidt uddybende info:
Hvis jeg angiver en OrgUnit på niveau fem, opbygger while løkken den
korrekte sti i @OUPath, men efter while løkken er @OUPath null.

stefan

Godkendelse af svar
Fra : stk

Dato : 18-09-02 14:55

Tak for svaret Stefan Kristensen.