/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Att.: emesen
Fra : marcussen1
Vist : 327 gange
240 point
Dato : 19-04-05 15:00

Du har før givet mig nogle gode råd m.h.t 'knold....'.
For et par dage siden hjalp du mig en 'syg' HDD med hjælp af 'knold...', og det virkede helt ok. Når jeg går ind på den hjemmeside står der bl.a. ordret: så gør du sådan her
når der nu står a:> skriver du LOWLEVEL tryk på enter
følg det der kommer på skærmen og der sker, er at du nulstller din harddisk ligesom om at du fik den fra fabrikken, dvs at disken er totalt tom.
Det har jeg gjort, og HDD er tom, men når jeg såinst. WIN XP på den, viser et skærmbilled, at den er partitioneret. Den er så faktisk ikke sonm en fabriksny. Hvordan kommer jeg af med den partitionering. Er der en eller anden ting, jeg ikke har været opmærkom på, eller gør jeg noget forkert?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-05 00:07

Gad vide hvad Emesen laver ?
Nå, når han ikke kan komme, må jeg jo prøve.
Husk lige at en lowlevel format snilt kan tage 8-16 timer.

Prøv at hente Powermax her :
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware%20Downloads%2FATA%20Hard%20Drives&downloadID=22
Hvis det ikke er en Maxtor HD du har, virker Powermax måske ikke,
men der sker ikke noget ved at prøve.
Ellers er der et par adresser her.
Seagate : http://www.seagate.com/support/seatools/
IBM - Hitachi : http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
Western Digital : http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&pid=999

Sidst men ikke mindst Active Kill Disk : http://www.killdisk.com/

God fornøjelse.
Gambrinus

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-04-05 17:03

Gambrinus...
foreløbig tak for dine forslag. Jeg har prøvet dem alle, med der er stadigvæk en partition på ca 32 GB. Den ville jeg gerne have væk. Har du evt andre forslag?
Niels

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-05 19:00

Hvilken harddisk er der tale om.
(Fabrikat, størrelse, SATA/PATA)
Er det Powernax du har prøvet ?
"Knold" hvilket program er det ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-04-05 19:18

HDD er en Seagate Barracuda 7200.7 80 Gbytes. Om det er en SATA/PATA står der ikke noget om.
'Knold' er et program, "www.knoldpgtot.aab-net.dk" jeg har fra emesen, og det har virket i andre tilfælde (formatering). Når man i det program bruger lowlevel (det tog ca 3 timer) står der som tidligere sagt, at HDD er formateret og fuldstændig som en fabriksny HDD. Den blev også formateret, men alligevel står der på skærmen, når jeg installerer Win XP igen, at der er en partition på ca 32 GB og det er den jeg gerne vil have slettet.
Ja det er PowerMax, jeg har prøvet.
Niels

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-05 20:19

PATA (Parallel ATA er de "gamle" harddiske med det 40 pol. fladkabel.
SATA (Seriel ATA) er de "nye" harddiske med et smalt serielkabel.
Se her : http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
Du kan jo under installationen af Windows XP slette og oprette partitioner.
Når du kommer til det sted, hvor du skal vælge hvilken partition, du vil installerer XP på,
så giv dig lige tid til at læse, hvad der står.
Du sletter alle partitioner. (Tast L eller S kan ikke lige huske det).
Herefter opretter du en C partition (Tast O) på 10 - 20 GB som du formaterer (NTFS)
og installerer på.
Resten af harddisken kan du partitionerne og formaterer
under Diskhåndtering fra Windows XP.
Gambrinus
Hvorfor var det nødvendigt at low-level formaterer den i første omgang ?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-04-05 21:23

Gambrinus....
Hvorfor var det nødvendigt at .....
Det var et forslag til at få den partition væk, som jeg alligevel ikke fik væk.
Det er muligt at jeg sletter (eller burde slette alle p..) når jeg taster 'L' under install. men ikke desto mindre er der alligevel denne famøse 32 GB partition og kun den, når jeg har install. XP igen. Hvis jeg bare vidste, at alle ca 8o GB var til rådighed, gjorde det så heller ikke noget. Når jeg går ind i diskhåndtering står der kun, at der 32 GB på disken.
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-05 22:23

Er det en gammel pc du har? Kunne være den mangler en bios opdatering? Eller måske er det et gammelt ide kabel du bruger? Eller jumperen er sat forkert på harddisken?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-04-05 22:47

Tedd..............
PCén er fra feb 2005, (ny eller gammel). Jumperen sidder korrekt.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 23-04-05 22:53

Kan en HDD ikke tømmes fuldstændig, findes der ikke et program, der kan klare det? Jeg kunne aller lettest købe mig en ny HDD, så var problemet løst. Men nu er der gået ligesom sport i det, der plejer altid at være een, der har den helt rigtige løsning.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-05 23:11

Tjah! hvor mange GB siger bios den er på?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-04-05 12:39

Jeg har været inde i bios, men der kunne jeg ikke finde noget om hvor mange GB.
Under opstart står der for HDD:
Prim.master 65531 16 63 33820 MB
jeg ved ikke om det siger noget.
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-04-05 13:30

Jo det betyder at bios ikke detekterer din harddisk korrekt! Du skal sætte den til Auto i bios!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-04-05 13:44

Den er sat til AUTO i bios

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-04-05 16:00

Der er et program, der hedder EVEREST, hvor man se indholdet af alt på pc'en. Der står under lagerenheder for HDD:
Formateret kapacitet 80 GB
Uformateret kapacitet 32254 MB.
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-04-05 17:26

Så prøv en autodetect af disken i bios! Den blir jo ikke genkendt!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-04-05 17:40

Gider du lige forklare mig, hvordan jeg foretager en autodetect.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-04-05 18:11

Nu ved jeg ikke hvilken bios du har! Men prøv at markere den hardisk i bios og tryk på Enter! Så kan du skifte parametre og der burde der osse være en autodetect!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-04-05 18:59

HDD står i bios auto
og under opstart står der auto-detecting udfor:
Prim. Ide Master
Prim. Ide slave
Second. Ide Master
Second. Ide slave

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 25-04-05 20:03

tedd..........
jeg har lige endnu engang tjekket jumperen, den sad rigtig, som den skulle, men havde muligvis en defekt. Den udskiftede jeg og geninstallerede Win XP med det resultat, at der nu figurerer følgende i comp.adm. - diskhåndtering:
C: partition 43,03 GB
D: - 31,46 GB
E: - 8 MB.
Så vidt så godt, kan jeg på en eller anden måde komme af med dem, så jeg kan begynde helt forfra på en tom HDD.
Niels

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 240 point
Dato : 25-04-05 22:10

Hvis det er fat 32 må du kunne bruge Knold til at slette partitionerne og formatere harddisken? Hvis det er ntfs burde du kunne bruge winxp install CD'en

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-04-05 19:46

tedd........
undskyld den lange responstid, jeg ar været værk et par dage.
Partitionerne ser således ud:
E: FAT 7 MB
C: NTFS 43.o3 GB
D: FAT 32 31.46 GB
Har du evt. et forslag til at fjerne det hele?
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-05 20:39

Du har jo downloadet Knold! Du kan slette partitionerne med fdisk som ligger på den!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-04-05 21:56

E: FAT ??????
Der er noget galt.
Slet alle partitioner , som Tedd siger og opret C: 10 - 20 GB.
Installer Windows.
Resten af harddisken kan partitioneres og formateres fra Diskhåndtering i Windows XP.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-05 22:01

spørgsmålet er om ikke den fat er hvor alle recoveryfilerne lå på? Medion har en sådan partition mener jeg!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-04-05 22:31

Jeg vil ikke sige, at det er sort tale, men for mig er det temmeligt mørk, hvad mener Gambrinus jeg skal gøre, kan det gøres lidt langsomt. Jeg har forsøgt at slette i diskhåndtering, for derefter at formatere HDD igen med det resultat, at den endu engang viser at der er 2 partitioner. Jeg kyler snart HDD i hovedet på en forbipasserende.
Niels
PS (det gør jeg nok ikke alligevel)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-05 23:37

Prøv at kør den fdisk du har på disketten!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-04-05 12:49

Jeg har en diskette, der stå Fdisk på, er det den du mener, jeg bruger XP, eller er det den der knold, og er der måske Fdisk på den.
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-05 13:21

Mener osse der er fdisk på den Knold Prøv at starte op med disketten og start fdisk! Så får du valget at fjerne partitionerne een efter een!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-04-05 13:46

Følgende muligheder er tilstede på 'knold':
klon af norton
norton commander
lowlevel
scandisk (til fat og fat32)
wipe (en slags lowlevel)
Patition Magic
men ingen Fdisk, jeg prøvede med Fdisk-disketten, med de blev afvist.
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-05 13:58

afvist?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-05 14:00

Mener du kan bruge partition magic tilat slette partitionerne med så?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-04-05 14:04

Afvist skal forståes således, at der står forkert kommando, når jeg skriver Fdisk ud for prompten.
Skal jeg forstå det således, at jeg skal prøve med partition magic?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-05 14:06

Ja prøv den og se om der er en mulighed for at slette partitionerne

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-04-05 14:24

Når jeg startet Partition Magic står der, at det vil tage ca 2½ time med den partition, der på 31GB og 3½ time for den på 43GB. Kan det virkelig passe med så lang tid?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-05 18:32

hvad vil tage så langt tid? At fjerne partitionen?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 28-04-05 18:51

Ja.
Men problemet er løst. Jeg har indtil flere gange været inde i Diskhåndtering for at slette og formatere, men det har som tidligere nævnt ikke hjulpet mig. Denne gang var jeg så derinde igen og prøve, og hvad jeg har foretaget mig anderledes end de andre gange, kan jeg selvfølgelig ikke huske. Men som sagt er problemet løst, og da jeg skulle geninstallere XP igen viste den med det samme, at der nu kun er 1 partition med 80 GB. Men det er sikkert, at det er fra diskhåndtering, der foretaget noget.
Tak til tedd og også til Gambrinus.
Jeg er ikke helt klar over, hvilket svar der er kommet nærmest, så jeg vælger dit svar fra kl. 22:10, 25-04-05

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 28-04-05 18:58

Tak for svaret tedd.
Jeg skrev en lægere redegørelse, den må være smuttet.
Problemet er løst. Jeg havde gentagne gange været inde i diskhåndtering for at slette of formatere, hvilket ikke hjælp mig. Det har jeg nu været igen, men hvad jeg præcist har foretaget mig, kan jeg selvfølgelig ikke huske. Jeg slettede og formaterede igen, og da jeg så geninstallerede XP fra XP-cd'en fortalte den mig at der kun er 1 partition, den på 80 GB. Desværre kan jeg ikke eksakt sige, hvad jeg har foretaget mig. Med tak til tedd og også til Gambrinus.
Jeg valgte svaret fra kl. 22:10, den 25-o4-o5, det var det jeg synes kommer nærmest