/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svamp på havefliserne
Fra : trump
Vist : 1255 gange
65 point
Dato : 19-04-05 14:20

Vores terasse er angrebet af noget der ligner svamp eller lignende. En hel masse lysegrå/lysegrønne runde (ca 1-3 cm) mærker.
Er der nogen der har oplevet/hørt om dette - og ved hvad man evt. kan gøre?

Kommentar
Fra : www.SjovHilsen.dk

Dato : 19-04-05 14:31

Ja .. jeg har set det - jeg ved ikke helt hvad det er, men fik det fjernet med en stor højtryksrenser som vi havde lejet i et byggemarked

et gæt - så er det fuglelort

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-04-05 14:52

ligge den i skygge

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-05 15:02

Kunne det tænkes, at det er det, der hedder "stenlav".

http://images.google.dk/images?hl=da&lr=&q=stenlav&btnG=S%C3%B8g

Det er nok opstået på grund af den megen vand sidste sommer.. Det skal nok renses af ligesom mos og alger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 16:54

Det er en mos/lav-art, og det er noget genstridigt skidt at fjerne, for selv om du får det grønne væk, kan der blive mørke pletter tilbage hvor "rødderne" har hæftet på fliserne.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 65 point
Dato : 19-04-05 17:15

De hedder "lichener" (udtales li ke nårh) eller mere upræcist "lav". Prøv at spørge i betonbranchen, om de har andre forslag end at skifte fliserne ud eller drysse skarpt bakkesand ud over fladen og invitere nabolagets unge til at holde rockbal, så det slides væk. I sig selv skader det ikke, og du kan betragte det som naturens trang til at opfylde nicher, siden I ikke selv har været aktive nok til at slide det af. Du kunne jo også nøjes med at nyde synet af dem, eventuelt liggende på maven med en kraftig lup for at beundre naturens mangfoldighed.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-04-05 20:09

Jeg har samme problem. Har højtryksrenset dem men de kommer igen efter to år. Om det er lav ved jeg ikke, men de er ikke på det stykke der er under udhænget på huset, men det er til gengæld også her der er mest sol.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-04-05 11:30

Betragt lichenerne som patina. Det betaler man ekstra for, når man køber gamle ting.

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 27-04-05 15:04

Tak for svaret pbp_et.