/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
"Låst fast"
Fra : refi
Vist : 442 gange
200 point
Dato : 15-04-05 14:15

Skulle der mon være nogle der har en god ide.......

Problemet er følgende:
Min datter har TDC-kabeltv og Webspeed.
Fra stikket i væggen er forbindelserne som følgende.
På vægstikket er monteret en "dåse" der fordeler signalet til tv og webspeed.
Fra dette stik går et antennekabel til radio og et til VHS. Ydermere er et kabel til kabelmodem.
Derefter går kablet fra VHS til TV.
Alt virker tilsyneladende perfekt - men,men,men
Hvis du på fjernsynet slår over på videokanalen (36) er billedet fra videoen MEGET sneet og væltet.
Fjerner man så indgangsstikket fra antennen så er billedet perfekt, men så kan man jo ikke se fjernsyn.
Alle kanaler på kabeltv er perfekte, selvom de går gennem videoen (scartstik bliver brugt til DVD).
Umiddelbart virker det som om antennesignalet forstyrrer videoen.
Det er sikkert blot en bagatel - men jeg kan ikke komme på ideen (og TDC kan man jo ikke finde i disse dage).
Alt virker som sagt perfekt - blot kan man ikke se video (eller optage) uden at fjerne stikket fra væggen.
Har jeg mon overset noget ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 14:38

Hæ, det skulle vel ikke være en Sony Video.

jeg har lidt samme problem, men mærkeligt nok kun på DR, og har ikke haft problemet før jeg fik den S..... Sony Video.
Jeg opgav, og piller antennestikket ud af videoen når jeg skal se video, og når jeg skal se DR med ordentligt billede, sætter jeg antenneledningen direkte i fjernsynet.

Så en perfekt løsning på dit problem, har jeg desværre ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 15-04-05 14:43

Den "dåse" der sidder i væggen der fordeler mellem tv og pc kan finjusteres.

Siden det er TDC der leaser deres udstyr, så er det vist også såvidt jeg ved gratis at få det justeret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-05 14:46

Nej - det er ikke en sony men en Funai.
Løsningen med at pille stikket ud kan selvfølgelig bruges når man vil se bånd - men man kan jo ikke optage uden antennesignal.
Alle 35-40 kanaler er PERFEKTE blot ikke gengivelse fra video, og en finjustering hjælper ikke.
Billedet er jo også perfekt når stikket bliver pillet ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-05 14:49

"joniaya"
At den kunne justeres vidste jeg ikke (det vil blive prøvet senere i dag).
TDC leaser IKKE disse ting ud. De er til evig eje ved tilmeldingen.
Men som sagt er de jo ikke til at råbe op i disse dage.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 15:39

Så er der en anden mulighed, nemlig at videokanalen ligger for tæt på nogen andre TV-kanaler, så det er "splattersignal" fra en anden kanal,der går ind og forstyrrer.

Det kan man som regel justere på videoen, sådan at hvis man f.eks. hellere vil have kanal 39 til videokanal, så stil TV på kanal 39, start videoen, og så er der bag på denne, en lille knap der kan drejes med en skruetrækker, og det gør du så mod + (eller mod - hvis kanalen er mindre end 36 som du bruger nu), indtil der er fint videobillede på TVet.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-05 15:54

"dova"
Det var også min første tanke, men det er jo TDC der selv anbefaler kanalen (36) og der er desværre heller ingen stilleskrue på videoen.
Jeg har tjekket omkringliggende kanaler og de nærmeste er 2 derfra.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-05 20:51

Jeg ved ikke om jeg helt har styr på de forklaringer som er her oven for.
Vil det sige at du afspiller videoen over antennekablet? - I så fald kan du ikke prøve at afspille over scart stikket til TV???
Den UHF sender som sidder i din video, kan trimmes til en anden kanal. Så prøv om du ikke med fordel kan flytte den til en anden kanal (frekvens), da den sikkert kollidere eller skaber interferens med en anden kanal, som du modtager et TV-program over.
Check dine TV kanalers kanalnummer, om der er en der ligger tæt på den som videoen afspiller over.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-05 21:05

"severino"
Ja.... Video og TV er serieforbundet - Sådan brugte hun det også i sin tidligere bolig, da var hun bare ikke på kabeltv.
Som tidligere meddelt:
Scartstikket bliver brugt til DVD - Det hjælper jo heller ikke på optagelser - kun på afspilning.
Men det er korrekt at billedet under afspilning er perfekt hvis jeg både bruger antennekabel og scart.
Men det er optagelser der så driller (den bruger jo en AV kanal hvis jeg bruger scart)
Videoen kan IKKE trimmes til en anden kanal (så skal jeg da skille den ad)
Den kolliderer ikke med andre kanaler da alle er TDC´s opgivne kanaler og den nærmeste ligger 2 derfra.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 15-04-05 21:39

Hvis du ser bag på denne video, så skulle der gerne i nærheden af antennestikkene, være et lille hul, hvor der sidder en skrue. På kabinettet skulle der gerne være markering af det kanalområde du kan stille denne UHF sender.
Jeg tror stærkt på at det er denne sender der sammen med en af TV kanalerne skaber disse forstyrelser.

Men muligheden er jo også at du optager fra TV'et via SCART kablet, så du får det reneste signal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-05 22:00

Ja det sidste er nok den bedste løsning med mindre det også giver forstyrrelser.
Jeg har tidligere på et andet fjernsyn brugt et dobbeltscartstik så begge dele kørte via scart, men det gav forstyrrelser hvis man ikke pillede det ene stik ud.
DER ER SOM SAGT INGEN STILLESKRUE PÅ VIDEOEN. (fast kanal 36)
Der er jo ikke meget ide i at bruge scart til optagelse (kan man overhovet det?) så vil den jo kun optage det man ser i TVet.
Jeg vil i første omgang prøve med et dobbelt scart og antennekabel.
Det ved jeg giver en god gengivelse (er prøvet dog uden DVDen), men så vil det jo vise sig om optagelser også bliver gode.
Foreløbig tak til alle - jeg vender tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 16-04-05 12:46

Tak for svaret severino.
Et dobbeltscartstik løste problemet og den bruger stadig tuneren i videoen til optagelse - så lidt nyt lærte jeg da.
Jeg var som sagt IKKE klar over at man også kunne optage via scart.

NU VIRKER DET - UDEN FORSTYRRELSER

Tak til alle og god weekend