/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lydisolering
Fra : sfl17
Vist : 2863 gange
50 point
Dato : 14-04-05 08:43

Jeg har en væg ud til ejendommens opgang, hvor der er en del larm. Desværre fungerer rummet som mit hjemmekontor, så jeg vil gerne lydisolere lidt på den - men med hvad og hvordan gør man det? Min mor påstår, at der findes en eller anden form for skumgummi, der kan bruges ...
S.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 08:48

Niks

Det hedder øgning af vægten.

Skal væggen ud vha reglar 45x95. Isoler med T-bats - 100mm. Pålæg to lag gipsplade med forskudte samling. Spartl også 1 lag. Fug begge lag med acryl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 08:51

Har du en dør, kan du pålægge døren et lag gips på begge sider, eller alterantivt blygummi. Tæt nøglehullet. Monter en tætningsliste.

Ofte kan en lydregulering af trappegangen hjælpe væsentligt. Kan laves vha absorberplader, f. eks øland lydbafler monteret på lofter og vægge (men kun hvor man ikke kan nå dem - de er ikke pillesikret).

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-04-05 08:57

Der findes flere metoder, dog skal du sørge for at det også er sikkert og godkendt. Man kunne feks. sætte flamingoplader op på vægen, det er nemt og billigt. MEN MEN MEN det er ikke tilladt, bla. på grund af brandfaren!!!!
Det rigtige er nok at sætte et skellet op (profiler), isoler med glasuld (100mm), og så sætte gipsplader på.
Det koster sikkert en del, men nu skriver du jo ikke om det er din lejelighed eller en lejet.
Du kan altid henvende dig til beredskabcenteret, i det område hvor du bor, og få at vide hvad der tilladt og forbudt. Der findes forskellige regler, alt efter hvor højt byggeriet er.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 09:03

Flamingo er slet slet ikke godt til at forhindre lydoverhør Viskinge.

...og man skal ikke bruge glasuld, men Rockwool T-bat.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 09:08

Flamingo'en vejer for lidt, og strukturen i det gør at lyder render durk igennem - den absorberer noget nær 0.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-04-05 10:42

Du kan måske bruge bats fra Rockfon
http://www.rockfon.dk/sw13723.asp#516_8463

Jes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 10:56

Rockfon'erne anvender du normalt til dæmpning direkte i rummet. De vil give en del, hvis de monteres i trapperummet.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 14-04-05 11:26

Det er til jeres oplysning en andelslejlighed, så jeg kan ikke tillade mig at mure helt om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 11:30

Nu vil vi jo heller ikke mure.......

Hvad er væggen lavet af?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 11:47
Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 14-04-05 12:02

Du kan få nogle skumgummi plader med æggebakke mønster som isolerer utroligt godt
selvfølgeligt er 3773´s foreslag nok det bedste men det er et stort arbejde og nok også lidt dyrt... skumgummipladerne kan bare sættes op med fx stifter så det bare kan pilles ned senere

http://www.skindladen.dk/butik32.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 12:06

Nej de isolerer ikke utrolig godt, de dæmper (i selv rummet) der er en forskel.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-04-05 12:10

Hvis du beklæder et rum med det stads, får du så kort efterklangstid i rummet, at det er til at få klaustrofobi af. Et overdæmpet rum er efter min mening ikke rart at være i. Man føler sig sært pakket inde.

Vil du eksperimentere kunne man forsøge:

Hvis det er en gipsvæg - læg et ekstra lag gips på

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 14-04-05 13:41

Man plejer at sige at gips dæmper bedst! så hvis du vil være sikker sæt 1-4 lag gips op! det er på samme tid brandhæmmende!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-05 14:04

Nemlig kpm, netop fordi gipsen er tung. Beton er endnu bedre. "Rigtige" lydvægge har jeg været med til at lave med tre lag gips på reglar med isolering imellem reglarne - 10 cm mellemrum, ca en tredjedel fyldt med isolering - trelag gips på reglar med isolering imellem reglarne. Gipspladerne fuges. Alle samlinger forskydes. Ved gennembrydning må huller ikke være ud for hinanden. De to reglarvægge har hver sit underlag. Al gennembrydning fuges med acryl (det er ca dobbelt så tung som silikone).

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 14-04-05 22:59

Tak for svaret 3773.