/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
5 ferie fri dage..
Fra : RaB
Vist : 6534 gange
50 point
Dato : 14-04-05 00:05

Jeg har været på en fabrik i 2 år nu.. og har lige fået nyt arbejde på en anden fabrik starter på mandag. Så vill jeg høre om de 5 ferie fri dage man har sparet op om de følger med når jeg skifter job eller mister jeg dem bare..?? for man for dem jo først her den 1 maj.. og starter den 18 april..

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-04-05 00:09

Hvilken overenskomst arbejder du under ??
På samme måde som feriedage optjener du også ferifridage.

Feriefridagene forsvinder ikke bare ud i den blå luft.....

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-04-05 00:15

Her er der lidt mere om feriefridage http://www.adir.dk/extern/SpmSvar/Feriepenge.html#bm03

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 14-04-05 00:30

jeg er i SID overenskomst

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 14-04-05 00:41

Det er det svar jeg kan finde på 3F (SID)

http://kortlink.dk/3f/qyn
http://fusion.3f.dk/apps/pbcs.dll/oversikt?kategori=FAQ

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-05 00:45

I mange tilfælde kan feriefridage der er optjent i virksomhed A, normalt kun benyttes i ansættelsesforholdet i firma A.
Når du ikke at afholde dine feriefridage i firma A inden et nyt ansættelsesforhold i firma B, er det i nogle tilfælde bare ærgerligt.

Feriefridage optjenes med X stk/år (afhængig af overenskomst/ansættelsesaftale/lokale aftaler) - du skal have haft ufbrudt ansættelse i 9 til 12 mdr. (lidt afhængig af aftalen)

Her er betingelserne for Dansk Handel og Service
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-8382&programId=9708

Så du må slå op i din overenskomst og se betingelserne.

For SiD alias 3F:
Under ”3F_service” på www.3f.dk, ”Medlemsservice” finder du ”Spørg 3F” - der kan du finde yderligere information.

Feriedage er noget helt andet. De følger ferieloven.

mvh berpox

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-04-05 01:00

Så er det med at få penge nu eller holde fri, hvis det kan lade sig gøre ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-05 01:07

Du skal kontakte din lokale sid afdeling via telefon i morgen - feriefridagene kan være forskellige beskrevet afhængig af hvilken overenskomst du arbejder på indenfor sid. Så ring straks i morgen, de hjælper dig hellere end gerne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-04-05 12:56

Man kan normalt selv vælge, om man vil afholde feriefridagene, eller man ønsker dem udbetalt. Hej fra alka

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 01-06-05 16:57

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-06-05 18:32

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe