/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan bygger jeg fundamentet til mit d~
Fra : tinz007
Vist : 15102 gange
20 point
Dato : 12-04-05 23:32

Har dags dato endeligt modtaget mit drivhus, 12,1 kvm Juliane, aluminiumsprofil og glas. Nu skal jeg så "bare" anlægge fundamentet, som jeg indtil videre antager skal bestå af en nedgravet isolerende ramme i en dybde af ca. 70-80cm (påsat evt. vandfast finér? (for sten/beton isolerer ikke?) og 30mm flamingo?) samt evt en sokkel der løfter huset måske 15 cm? De nedgravede rammer skulle bestå af trykimprægneret reglar, den vandfaste finer og så isolerende flamingo... aarh, men der er så mange "hvis'r og måsk'r" i materialevalg og bygningsmetode - jeg er helt på bar bund!! Er der nogle der har nogle links, litteraturhenvisninger på løsningsmodeller til bygning af fundamentet til mit drivhus (MED isolering) - for jeg skal vist bruge en hel gør-det-selv procedure, trin for trin. Hvilke materialevalg har I anvendt til Jeres drivhusfundamenter (med isolerende virkning)... og hvorfor?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 23:46

Selv om du bruger vandfast eller imprægneret træ, dur det altså ikke at grave ned.
Holdbarheden begrænser sig kun til max 1½-2 år før det er rådnet væk.

Hvis du mener det er nødvendigt med en isoleret sokkel, skal du over i noget med sokkelsten af leca .
Og selve bunden i drivhuset, holdes jo varm og frostfri i forvejen af drivhuset, og burde ikke være nødvendig at isolere.

Hvilket gulv har du tænkt på i huset?

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-04-05 00:34
Kommentar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 00:40

GodMORGEN
Jeg har fået ideen (vandfast finer og flamingo) fra en nyervervet majd kortfattet/overfladisk bog om drivhuset, ja jeg ved at naturmaterialer jo omsættes hurtigt, så hvis jeg bruger finérpladen vil den skulle erstattes efter kort årrække (og så skal jeg ud og grave igen - det gider MAN ikke) - det er fordi at i teksten fra bogen nævnes lige kort at hvis jeg bruger sten el lign (leca?) ja så opstår der en kuldebro fra drivhusets omliggende jord, over i mit drivhus' jord (ja de nærmest anbefaler træ..forstår jeg ikke så) ? Og jeg vil bare gerne have nærved og næsten "perfekte" kår for tidlig plantning i drivhuset! - eller der er måske ikke den store forskel på et isoleret og et ikke-isoleret drivhus (under jorden)?
Når du nu si'r "gulv", ja så har jeg på fornemmelsen at jeg kan finde på at misforstå dig....... jeg havde tænkt mig at ligge nogle trædefliser af beton og natursten og så ellers køre aw naturel, grave øverste 40 cm af min havejord, fylde med kompost og så ellers fræse det sammen til en lind grød. Så slipper jeg måske også for de diabolske padderokke der er ved at invadere køkkenhave-regionen
Hvis leca så er sagen, Hvordan gør jeg så i praksis? Graver en ramme svarende til soklen og fylder dem i uden nærmere stabilisering? Og hva med overgang mellem leca og så aluminiumsrammen på mit drivhus? (Tak for respons - glæder mig til svar imorn - nu er det helt sikkert sengetid!! Nattenat)

Kommentar
Fra : jclj

Dato : 13-04-05 02:09

Du graver 20 cm brede leca blokke ned så drivhuset står midt på blokken, over blokken lægger du en 30mm trykimprægneret planke som fastgøres med fladjern i enderne. vil du yderligere isolere som jeg mener er unødvendig kan du bruge 10 mm flamingoplader, så kan du også bruge drivhuset til vinteropbevaring af kartofler og gulerødder som du graver ned. Lecablokkene skal kun lige være jævn med jordoverfladen hvorpå den trykimprægnerede ligger, planken skal nok holde de næste 20 år.

mvh
Jclj

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 13-04-05 06:43

Hvis du vil at drivhuset skal være forsikret mod stormskade, så vil forsikringsselskaberne kun forsikre det såfremt det står på "støbt sokkel". Mit eget står på 35x200 trykimprægneret brædder på kant, og støbt via forankringer, med punktfundamenter, og det har stået i 30 år, og står sagtens 30 år endnu. I dag ville jeg nok sætte det på støbt sokkel, for man ser jo mange drivhuse, som lider stormskade. - Jeg ville så ikke nedgrave mere end omkring 30 cm., det med frosten går under om vinteren betyder ikke noget, til dettes anvendelse, - jeg vil slutte af med en flise i top, på kant, så man får en pæn smal afslutning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 11:19

Da jeg havde drivhus, blev der gravet en smal rende i drivhusets størrelse, lidt beton i, som der så blev sat lecablokke i og derpå stod drivhuset.

I selve bunden skal du ikke isolere, og da slet ikke når du vil bruge jorden.

det jeg mente med gulvet, var at nogen vælger at isolere og lægge fliser i hele huset, og så bruge plantesække, kummer o.s.v. til at plante i, og derfor vælger at lægge fliser i hele bunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 12:10

Til Dova: Ja det var det jeg sagde Tænkte nok at det var et spørgsmål jeg kunne misforstå - nej, jeg ville heller ikke isolere i selve bunden/gulvet, men i en vis dybde i forlængelse af drivhus-fagene.

Okaj, en masse nyt at summe over, så ingen af jer har anvendt en art af isolerende plader (ikke i gulvet, men som forlængelse af drivhusfagene!) - det er taget op til overvejelse slet ikke at anvende isolering så, det er faktisk også ret dyrt (med vandfast finer og flamingo). Flere har brugt lecablokke med succes... jeg undersøger lige priser på dem... Ja har set i et tidligerere, et relaterende emne i Kandu, om hvorvidt forsikringen dækkede støbte/ikke-støbte fundamenter - har en lille have, men netop der hvor drivhuset skal stå, er hækken lav og der er selvfølgelig ingen træer, optimalt for planterne, men også det mest vindudsatte sted i haven selvfølgelig... men det kan jo egentligt også lide stormskade selvom det er støbt? Det ser ikke specielt solidt ud med de der aluminiumsprofiler.... og når først der er støbt, ja så er den udvalgte plads jo nærmest for bestandig, den tanke kan jeg ikke lide (Jeg ved jeg ikke skal bo her til jeg blir gammel) Men jeg støber jo nok lecasten... godt det samme og punktforankringer, feks 6 jernrør støbt i en 80 cm's dybde tror jeg også er en god ide. Og så trykimprægneret træ som forankringselement mellem aluprofil og leca..

Eet lag lecablokke?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 13-04-05 12:39

Mit drivhus stod løst på soklen, og jeg bor et sted hvor det er meget udsat for vind.
Men det eneste der skete på de ti år, var at engang døren ikke var ordentligt lukket, blev der blæst en rude på ca 50x50 cm ud, og den rude blæste ca 15 meter, tværs over gårdspladsen og blev smadret da den ramte huset, og da var det kraftigt stormvejr.

For øvrigt kan jeg da fortælle, at sådan et drivhus ikke er så sart.
Da jeg solgte mit, blev i hel tilstand, endda med glasset i, løftet på en trailer og kørt 70 kilometer.
Uden der skete noget som helst med det. Ikke engang en lille revne i nogen af glassene.
Det var et 10 kvm. stort Halls drivhus.

mvh dova

Kommentar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 12:43

Kiggede på link fra Jakjoe til Byggekram, fandt det her:
http://www.byggekram.dk/sw1771.asp
Her er een der vil have isoleret sit drivhus (lige lidt for outreret isolering til mit formål dog), men her er nævnt i svaret, at der for at nå forstsikre lag skal graves en ramme med en dybde på 90 cm, hvori der så bygges fundament op i lecablokke... og denne dybde anbefales altså for at undgå "frosthævninger". Har I med lecablokke, i umiddelbar ringere dybde, oplevet frosthævninger? For huset skal jo helst stå i vater, fra producentens anbefalinger, fordi konstruktionen netop ellers bliver mere udsat/ustabil i stærk-vind-forhold og kan kolapse - er i med?

Kommentar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 13:02

Okaj... så jeg lukker dørene efter mig - iiiiikke smække, bare lukke Jamn, så er det nok ikke så meget vinden jeg skal tage hensyn til, aij, det er jo også en kolosal vægt der kommer på når glassene først sidder der. Jeg tror jeg vælger at støbe et par lag af leca - 29X19X49 CM til 31,50,- - som jo også er en pæn mængde penge, hvis jeg valgte at støbe hele 90 cm's dybde!! Men hvad så med disse "frosthævninger" - de er også overproblematiseret?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 13:17

Jeg har i hvert fald ikke oplevet problemer p.g.a. frosten skulle få soklen til at hæve sig, og hos mig er soklen ikke særlig langt i jorden, der er kun en række sokkelblokke som er sat ned i lidt beton, og sådan, at de rager 5 cm over jordoverfladen.
Og efter jeg solgte drivhuset, stod soklen ubenyttet i nogen år, hvor der så nu er sat en lille bjælkehytte, men det er så en anden historie.

mvh dova

Kommentar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 13:57

Jeg ska' ski' ik' ha' nån bjælkehytte Næh det er bare ærgerligt med al det støbte, i og med at jeg er bevidst om at jeg kun skal bo i lille have en lille årrække (og så skal jeg på landet... og eje en skov el lign.) og så er det da ærgerligt for de stakler der overtager min lille veltilplantede grund - hvor de straks vil søge efter en bar plet til deres kartoffelrækker, de finder den gamle plads til drivhuset/eller fjerner drivhuset - og så: rammer spaden et halvt ton cement! Det er helt sikkert et frygteligt arbejde at få det støbte stads væk igen.
Men jeg tror jeg lige tager et smut på genbrugsplads (med byggematerialer) og ser hvad de kan støve op af lecablokke el lign. (og evt lidt isolerende mat. hvis det findes meget billigt). Tak for hjælpen Dova, jeg lukker ikke spørgsmålet endnu, venter lige til jeg har været i "opfinderboxen" på byggemarkedsterminalen engang i eftermiddag, så vender jeg tilbage - det kan jo være at der dukker flere løsningsforslag/andre erfaringer op i løbet af dagen (når folk kommer fra arbejde - i modsætning til os andre)

Venligst Tine

Kommentar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 17:27

Nåeh der blev ikke tid til tur på genbrug idag! Jeg har besluttet mig for et lag lecablokke støbt stabiliseret med beton, og så en slags svelle, trykimpr. træ som mellemligger, og så måske grave billigt plast-tagplader ned i forlængelse af drivhusvæggen til hindring af ukrudt... og hvem ved, måske nogle flamingo plader.. Tak for hjælpen alle sammen, det gik fra et uoverskueligt og bekosteligt projekt til et langt mere simpelt og overskueligt projekt - tak for vejledningen

Godkendelse af svar
Fra : tinz007

Dato : 13-04-05 17:32

Tak for svaret dova. Det er svært at konkretisere hvilket svar som er mest fyldestgørende...det var jo ikke en matematisk ligning med kun en løsning Men tak fordi du brugte tid på mit drivhusproblem - god sommer, når den kommer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 22:29

Selv tak tinz007
Og god fornøjelse med drivhuset, og ikke mindst afgrøderne når den tid kommer

mvh dova