/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Modenhed?
Fra : Dirty_joker
Vist : 1662 gange
50 point
Dato : 11-04-05 16:44

Hey..
Jeg er ikke helt sikker! Men hvad er modenhed? Hvad mener man når man siger det?
Og hvordan bliver man det??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 16:49

Nudansk ordbog siger:
Citat
moden [ZmoOðSn; bøjn. ZmoðOnS] adj. -t, modne 1. som er færdigudviklet d bananerne er meget modne · da æblerne var modne, blev de plukket e modenhed e fuldmoden · kønsmoden · overmoden · som er klar til noget d han er moden til indlæggelse · tiden er moden til handling · være moden til at gifte sig e byggemoden · giftemoden · plukkemoden · saneringsmoden · skolemoden · (om en person) som ikke længere er ung d en moden kvinde · en mand i den modne alder · som er fornuftig el. fremmelig = TJENLIG d eleven er moden til at komme i gymnasiet · så ung og alligevel så moden · en moden beslutning · moden overvejelse

Jeg mener at dette citat besvarer alle dine spørgsmål. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 16:51

Læg specielt mærke til ordene: færdigudviklet, klar, ikke længere ung,

Kommentar
Fra : klars

Dato : 11-04-05 17:08

Hej Dirty_joker

Det er helt klart, at det der står i ordbogen er det korregte, men det nok ikke det fulde svar, på hvornår og hvordan man bliver moden,
Det kan vel siges på en anden måde. Den dag, du er klar til at tage ansvar for dine egne handlinger, da er du også moden.
At man så ikke bliver moden, på alt, på en gang. Det er en anden sag.

MVH
Klars

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-04-05 17:31

Hvorfor lige lægge mærke til ordene færdigudviklet, klar, ikke længere ung?!

Modenhed er mange ting - og det afhænger slet ikke af alder.
En fireårig kan være moden af sin alder, hvis han/hun er længere fremme i udviklingen end sine jævnalderende. Ligeledes kan ét spædbarn være mere moden end et andet osv.

Modenhed, når vi taler mennesker - handler i høj grad om, hvordan vores mestringsevne og selvfølelse er. Dvs, tør vi vise følelser, kan vi magte tilværelsen og ikke blive skræmt af det uventede. En sund selvfølelse er vores viden om, og oplevelse af, hvem vi er. Hvor godt kender vi os selv, og hvordan forholder vi os til det vi ved. Kan vi kommunikere, mærke, hvile i os selv?! Kan vi acceptere realiteterne, og går vi ind i et fint samspil med andre mennesker, så er man godt hjulpet hvad modenhed angår.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 17:43

Creamy skriver "moden af sin alder". For at forstå dette udtryk er det vigtigt at kende betydningen af selve ordet "moden", og det er det der er beskrevet i mit citat. Og som svar på Creamy's spørgsmål: "Hvorfor lige lægge mærke til ordene færdigudviklet, klar, ikke længere ung", vil jeg sige: Fordi det er disse ord der i Ordbogen beskriver begrebet. At nogle ord ofte bruges i andre sammenhænge, er kun et udtryk for at sproget udvikler sig. Men hvis man ikke kender et ords oprindelige betydning, har man heller ikke mulighed for at forstå hvordan det udvikler sig.
Eksempel: En halvmoden eller umoden frugt kan godt være moden af sin alder hvis den har haft gode vækstforhold i forhold til andre frugter af samme art. Men det gør den ikke moden.
Ergo: At være moden af sin alder betyder ikke at man er moden, eller har opnået modenhed.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-04-05 18:07

KlogeÅge
Betragt det som at jeg ikke orker/gider dine dumsmarte bemærkninger!

Kan blot konstatere, at du igen igen har formået at fortælle en spørger, at Arne har altid ret, hvilket spørger nok selv kan vurdere.

De 50 point har ingen betydning for mig. Fik blot lyst til at hjælper en bruger på vej i forståelsen af ordet modenhed. Sørgeligt at Arne aldrig kender sine begrænsninger.

FLUEBEN!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 18:17

Jeg mener da bestemt også at det er Dirty_joker der bestemmer hvilken kommentar der er bedst. Men når der kommer direkte vildledende kommentarer, føler jeg også en forpligtigelse til at påpege disse.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 11-04-05 18:38

I denne tråd fornemmer man med det samme modenhed blandt to af trådens råd-givere
En føler sig jo selv tusse gammel og ved at svulme af kloghed til sammenligning..

Hvis det var mig--- og det er det jo ikke der skulle vælge. Så har Arne svaret først..

Memuel

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-05 19:54

Tja, modenhed kan også være evnen til at diskutere sagligt, uden at gå og smække med døren, når man bliver modsagt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-05 21:05

Jeg vil mene at man er moden, når man lærer at forstå og rette sig efter kandus regler

arne.jakobsen du har tidligere i en anden tråd skrevet at Nudansk ordbog ikke kunne bruges til noget som helst, har du glemt det

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 21:23

ans - jeg mener at du optræder meget umodent ved at blive ved med at trække ting ind i dabatten, der er mange måneder gamle. Netop det forhold, at du IKKE lærer af dine erfaringer, fortæller at du "på trods af din alder" er meget umoden.

Og at du henviser til Kandu-reglerne, gør da på ingen måde dit argument, hverken bedre eller rigtigere.

Din seneste overbeskidning (sammen med Creamy) af FrankSP, er heller ikke et udtryk for at hverken DU eller Creamy opfører jer specielt modent.

Så i denne tråd, kan jeg ikke se at du indtil nu har givet spørgeren en god kommentar. Kun at du som sædvanligt er ude på at skælde andre ud. Og dertil må jeg sige: Fy - Fy - Skamme.

Og lad så Dirty_joker selv bestemme.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 11-04-05 21:48

"Modenhed - blive voksen og hvile i sig selv!!!"

Eller også er det bare en drøm vi alle har, om at vi en dag kender alle svarene, altid er i balance med os selv - som jeg forestiller mig de gamle indianerhøvdinge.............

Men kender også 3 årige, der er betydelig mere modne end andre på samme alder, så noget af det må jo skyldes en påvirkning udefra - Vi er jo mange der må sige som TV2: Vi bliver alligevel aldrig rigtig voksne

Spørgsmålet er da spændende!

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-04-05 21:55

For at sige lidt som Sokrates 'jo mere jeg ved, des bedre kan jeg indse min uvidenhed', så kunne man også beskrive den menneskelige modenhed som evnen til at erkende sin egen umodenhed.

Modenhed er et i menneskelig hensende en subjektiv udtalelse, men som lærer der har omgået menge unge, og dermed også mange umodne, mennesker, vil jeg nok sige at det største tegn på modenhed er evnen til at indgå et kompromis og kunne se flere facetter af en situation. Og så selvfølgelig også at man til tider er overbærende og ser gennem fingre med umodne mennsekers påståelighed og ignorance. det der argument med 'hvorfor må de andre / det kan du selv være' er eksempelvis ofte et ret umodent argument der ikke har relation til ens egen situation, men er hostet direkte op fra id'et - men alligevel er det argumenter man hører lige fra vuggestuerne til den politiske debat.

En ting er sikker: modenhed er IKKE aldersbetinget!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 22:00

Hej Ripley.
Du starter dit indlæg med:
Citat
"Modenhed - blive voksen og hvile i sig selv!!!"

Hvorfor gør du det? når spørgsmålet nu er
Citat
Hey..
Jeg er ikke helt sikker! Men hvad er modenhed? Hvad mener man når man siger det?
Og hvordan bliver man det??

Ripley: Ta' nu lige og svar på det stillede spørgsmål.

Du kan jo sikkert godt.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 11-04-05 22:09

Ja men Arne, Læs da indenad

Jeg mener at man er moden, når man føler sig voksen og hviler i sig selv!

Kan godt se, at jeg ikke svarede på, hvordan man bliver det - og så alligevel skrev jeg vist noget om påvirkning udefra og at vi er nogen, der desværre måske aldrig når det - du må komme med i klubben hvis du vil, det er gratis

Jo jeg kan godt svare, men da fra et rent personligt synspunkt - det er jo det jeg gør, livet handler vel også om holdninger, eller????

Og så er jeg lige færdig med at læse den geniale fortsættelse til "Danser med ulve" og da jeg er et umodent væsen er jeg særdeles påvirkelig

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 11-04-05 22:22

hov, jeg glemte lige en vigtig detalje - evnen til både at indse OG indrømme sine fejl. Både over for sig selv og andre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 22:22

Pyt (og tillykke ) med det. Love AJ

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-05 23:13

Jeg synes Sipelip giver en god beskrivelse af hvad modenhed er. Der mangler måske en beskrivelse af hvordan man bliver det Det blev der nemlig også spurgt om. Det vigtigste er vel også at vide hvd det er. Så ved man hvad man skal stræbe efter.
Altfor voksent og indianerhøvdingagtig synes jeg nu heller ikke man skal være! Jeg forestiller mig os alle sidde med korslagte ben foran vores wigwam hele dagen!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 11-04-05 23:21

arne.jakobsen

Er det så modenhed at henvise til Nudansk Ordbog.

En bog, som du ikke har regnet for noget i tidligere tråde.

Måske du er ved at blive moden, men jeg tvivler.

Dirty_joker

Det er svært at definere.

I nogle tilfælde vil du føle at du har opført dig "modent" , men andre vil sig at det var umodent gjort.

Ja hvem har så ret?

Når du spørger her på kandu vil du få så mange meninger, som der er brugere, der svarer dig.

Hvem skal du så tro på?

Den der har givet dig et "modent" svar eller den, der har givet dig et "umodent" svar.

Ja nu må du selv bedømme, hvor moden du er til at kunne vurdere

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 23:34

ans - Du og jeg har tidligere snakket om ords betydning. I disse forbindelser har jeg ikke altid villet acceptere Nudansk Ordbog forklaringer. Jeg synes ofte at de er for moderne og forsimplede. Men at du dermed postulerer at jeg generelt IKKE accepterer Nudansk Ordbogs forklaringer, er netop Umodent og dumt.

Så lad dette være endnu et eksempel på hvor umodent en ellers moden kvinde kan svare. Jeg ved at det ikke er nogen hjælp for dig Dirty_joker, men sådan er det.

I øvrigt har jeg det skidt med at måtte kalde dig Dirty_joker, Jeg ved godt at det er dit Kandunavn, men kunne du ikke lige fortælle hvad du hedder til fornavn? Poul eller Poula?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-05 23:49

Dirty_joker

Jeg har det fint nok med dit brugernavn.

Det beviser, at jeg er moden nok til at forstå, at du vil være anonym.

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 12-04-05 14:33

Tak for svaret ans.
Den besvarelse kunne man bruge til noget!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-05 16:26

Tak