/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Klikkende DELL Inspiron 6000
Fra : Feodora
Vist : 505 gange
200 point
Dato : 11-04-05 15:00

Jeg har netop investeret i en bærbar Dell. Den afgiver imidlertid en irriterende klikkende lyd med få sekunders mellemrum. Jeg er ret sikker på at lyden kommer når harddisken arbejder. Er dette normalt? Jeg har aldrig haft en bærbar før, og kender ikke lyden af dens harddisk.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 11-04-05 15:15

Hej Feodora. Jeg har selv en IBM ThinkPad R40. Når jer er på nettet checker den hele tiden for forskellige ting og der kommer nogle ganske svage klik-lyde samtidig med at Harddisk-lampen blinker. Det er helt normalt. Men hvis lyden er så høj at den virker irriterende, har du enten en ekstrem følsom hørelse eller også er der noget galt med Harddisken.

Kommentar
Fra : Copemann

Dato : 11-04-05 15:21

Hejza Feodora

den klikkende lyd kommer ikke fra din harddisk den kommer fra opdateringen af din laptop og du skal ryde op på din laptop med alt og hjælper det ikke skal du ringe til dell og snakke med dem

mvh Copemann

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 15:25

Når LapTop'en opdateres er det jo netop Harddisken der opdateres, så jeg vil mene at du vrøvler Copemann.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 15:41

Feodora - Mener du ikke at din hørelse er ekstremt følsom skal du selvfølgeligt så hurtigt som muligt benytte dig af garantien og kontakte forhandleren Dell.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-04-05 22:34

Den lyd du høre, er nok stepmotoren der flytter læse/skrivehovedet ind og ud på harddisken!

(Harddisken er nok lavet på en rusisk terskeværksfabrik i Ukraine!)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 22:41

Ja, selve Hardisken består jo kun af nogle meget små CD'ere og de larmer squ ikke. Det er altså de bevægelige dele af HD'en der larmer. Severino's svar er lige så tåbeligt som Copemann's.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-04-05 23:21

Man skulle ikke tro at du havde set en harddisk inden i Arne!
Men ren faktsik findes der en stepmotor der styre læsehovedet så den kan læse alle sporene på skiverne.
Normalt larmer den ikke, men der kan være visse mærker der ikke er så lydløse.

Så hvem der tåbeligst er så spørgsmålet! - Men du har vel ikke beskæftiget dig med PC'er i så mange år.
(Jeg har dog været med siden 1981)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 23:44

severino - læs min kommentar. At fortælle hvilken del af harddisken der larmer er jo ikke nogen hjælp.

Jeg blev uddannet i 1979, så goddaw do. Respekt for din viden. Men du har altså ikke givet et godt råd i denne tråd der ikke allerede er givet af mig.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-04-05 00:02

OK Arne du virker også lidt gammeldavs, fra ZX81 tiden

Godkendelse af svar
Fra : Feodora

Dato : 12-04-05 07:46

Ok, jeg det er nok mig der er lidt lydsensitiv, men tak for svaret arne.jakobsen.