/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Rykkergebyr
Fra : Lionje
Vist : 605 gange
50 point
Dato : 10-04-05 18:25

Er der en jurist, der kan svare mig på følgende:
Må jeg i min virksomhed udsende en rykkerskrivelse med rykkergebyr, 5 hverdage (bankdage) efter forfaldsdatoen på fakturaen og er er gebyret derefter retsligt gyldigt?
På den originale faktura står: "Forfaldsdato" og "Hvis beløbet ikke er indbetalt rettidigt, pålægges der et gebyr på 125,- kr"
På forhånd tak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-04-05 18:37

Det juridiske er måske i orden. Som forbruger har jeg aldrig blevet afkrævet et rykkergebyr, og jeg ville da aldrig benytte en en foretning der gør, hvis du vil beholde din kunde så lad vær, 125 kroner for et brev der vel koster 4.50 at sende! Husk det skyldes sikkert kun en forglemmelse at den ikke er betalt. Hvis jeg fik en sådan opkrævning ville jeg betale det skyldige beløb plus en rimelig rente og porto, oh lade firmat bruge sin juridiske ret til at anvende retssystemet, og fotælle dem jeg kendte om mit syn på urimelige rykkergebyrer

Accepteret svar
Fra : fame

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-05 18:38

Du kan læse her

http://www.forbrug.dk/sogning/

Når den erhvervsdrivende sender et rykkerbrev
Den erhvervsdrivende kan sende dig rykkerbreve og kræve rykkergebyr,
hvis du ikke betaler til tiden.
Den erhvervsdrivende må højst kræve gebyr for 3 rykkerbreve
vedrørende det samme krav.
Hvert rykkerbrev må højst koste 100 kr. i gebyr. Gebyret er momsfrit.
Den erhvervsdrivende kan ikke kræve gebyr for et rykkerbrev, hvis der ikke er gået 10 dage siden sidste rykkerbrev.
Rykkerbrevet skal være fremsendt med rimelig grund.

Kommentar
Fra : fame

Dato : 10-04-05 18:40
Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 10-04-05 18:51

Mange tak til "fame"

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 10-04-05 18:51

Tak for svaret fame.