/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Licitation ved privat hushandel
Fra : goldeneye
Vist : 1254 gange
200 point
Dato : 08-04-05 20:18

Vi er i den situation at vi har givet et licitationsbud på et hus. Vi er skriftligt blevet lovet en tilbagemelding i løbet af i dag, den har vi fået, og svaret var at der først er en afgørelse på mandag.

Imidlertid har vi siden vi afgav bud fundet et andet hus som vi hellere vil have.

Er vores bud stadig bindende?
Kan vi slippe ud af vores bud uden erstatningskrav?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-05 20:31

Det vil jeg tro, da der jo ikke er indgået nogen handel.
I kan/skal omgående meddele at i trækker jeres bud.

http://www.home.dk/setframeset?o_id=52742&orig_servlet_path=/content-frameset.jsp&orig_query_string=o_id=52742&

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-05 20:32

Hvad vil jeg tro ?

Der kan ikke blive tale om erstatningsansvar...det er ikke en købsaftale, men et bud og det kan i annullere.
mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 08-04-05 20:46

Der er tale om at vi har afgivet et skriftligt og underskrevet bud.
Som jeg har forstået det, så er buddet som udgangspunkt lige så bindende så købsaftalen.

Jeg mener bare at når sælger/mægler ikke overholder aftalt tidsfrist så må jeg være frit stillet, men det er bare min sunde fornuft der siger det.

Men hvis jeg meddeler mægler at vi pga. ændrede forudsætninger (dvs. ikke overholdelse af aftalt terminsfrist) ønsker at annullere buddet, så vil vi ikke stå med et økonomisk erstatningskrav overfor sælger, altså det normale 1% krav??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-05 20:55

Ok, jeg ved ikke hvordan sådan et bud afgives.
Jeg troede at der blot blev afgivet en seddel med et beløbsstørrelse og at der derefter blev underskrevet købsaftale, hvis sælger valgte jer. Så simpelt er det åbenbart ikke ?

Hvis det er lige så bindende som en underskrevet købsaftale...så er situationen en anden.
Det vil sige at I i princippet underskriver en købsaftale med et bud ?

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X6963DBB6576B3B7AC1256D640044EC0C
Citat
Sælgers accept – endelig købsaftale

Når købsaftalen er underskrevet af køber, sender ejendomsmægleren købsaftalen til sælger. Først når sælger har underskrevet købsaftalen, er der indgået en bindende aftale for sælger. Som køber kan du endnu nå at fortryde i 6 hverdage efter sælgers underskrift, men det koster 1 % af den kontante handelspris.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-05 21:19

Ja her er der så flere gode oplysninger.

http://www.boligassistancen.dk/Licitation%20og%20udbud.htm
http://www.matador.dk/Love%20mm/flere_k%C3%B8bere.htm

Det kunne da godt være i hurtigst muligt skulle få sendt en besked om at jeres bud er annulleret på grund af for sen
tilbagemelding fra sælgers/ejendomsmæglerens side.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 08-04-05 21:26

Okay, godt med læsestof
Vi må hellere tage fat i mægleren straks i morgen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-05 21:56

Mere og samme sag bl.a. fortrydelsesret ved underskrevet købsaftale/købstilbud.

http://www.robinhus.dk/fakta/koeber/Gode_raad.asp#fortryd
http://www.robinhus.dk/fakta/koeber/koeber_vejledning.asp?k=5

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 08-04-05 22:26

Fint, jeg tog selvfølgelig et advokatforbehold, så det bør ikke blive et problem. Han kan nok finde et eller andet forkert i købsaftalen

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 200 point
Dato : 08-04-05 22:45

Puha....det lyder godt, så står I ikke alene og skal klare evt. problemer.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 08-04-05 22:47

Din stilling kommer fuldstændig an på indholdet af den aftale du har underskrevet.

Retsgrundlaget følger af Lov om omsætning af fast ejendom, § 4, stk. 1:
"...Ejendommen kan dog udbydes med opfordring til at afgive tilbud, men i så fald med oplysning om en skønnet kontantpris."

Du har således ved afgivelse af dit licitationsbud givet et tilbud, der er omfattet af Aftalelovens §§ 1-9.

Som udgangspunkt er afgivne tilbud bindende for tilbudsgiver, jf. Aftalelovens § 1. Herefter følger en række undtagelser, der dog alle kan afviges ved aftale. Det er derfor meget vigtigt, hvad der står i din kontrakt, særligt omkring sælgers frist til accept af tilbud.

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 12-04-05 23:01

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-04-05 23:04

Jeg siger tak

Håber i fik klaret sagerne !!

mvh
jakjoe