/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
rensning af læderhjørnesofa.
Fra : janinna
Vist : 5073 gange
100 point
Dato : 08-04-05 16:25

har fået en læderhjørnesofa. som har stået længe på loftet,sofaen er helt dækket af noget der ligner mug,hvordan renser jeg den så den bliver pæn?.hvis det kan lade sig gøre?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-04-05 16:29

Prøv først at tørre/gnubbe så meget som muligt af med en tør klud.
Du kan derefter prøve at vaske den forsigtigt, med sæbespånevand. Ikke for vådt så den bliver gennemblødt.

Og når den så er helt tør, skal den have et godt lag læderfedt eller læderolie.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-04-05 16:32
Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-05 16:33

Der er et råd her, men jeg tror det samtidig er lidt reklame

Citat
Du skriver at du vil rense lædersofaer. Det første er så at bruge TexCare Woolwash. Kom en god sjat Woolwash i lunkent vand, og pisk det godt op, så der dannes en masse skum. Eller lav skum med en svamp. Tag så skummet og fordel ligeligt over hele sofaen. Du må ikke kun pletrense, det er vigtigt at hele sofaen får samme behandling; ellers risikerer du skjolder. Inden at skummet tørrer ind vaskes det af med rent vand uden at gnide. Det gør ikke noget at der stadig er lidt Woolwash tilbage på læderet. Dagen efter, når læderet er helt tørt behandler du det hele med TexCare Leatherlotion. Det smøres på i et ikke for tykt lag, og tørrer til dagen efter. Så skulle resultatet være en renere sofa, tilført fine olier, der modvirker, at den igen hurtigt bliver snavset, og at læderet tørrer ud. Gentag behandling med Leatherlotion efter behov, men mindst hver 6. måned. Leatherlotion har i sig selv en rensende effekt, foruden den plejende virkning.

God fornøjelse.

fra denne side http://www.texcare.dk/faq.htm#14

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-04-05 18:43

pisk sæbespåner og vand med et piskeris og brug skummet på din lædersofa

en god side http://www.moebler.dk/ tryk på vejledning

Godkendelse af svar
Fra : janinna

Dato : 17-04-05 16:51

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : s3adaan

Dato : 27-06-09 20:33

Sæbespåner er helt sikkert også det jeg vil anbefale, ikke mindst fordi det er så billigt.

Af samme grund vil jeg også anbefale dette råd til pleje af lædermøbler:

http://www.vatu.dk/pleje-af-laedermoebler

Mvh, s3adaan