/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gode naboplanter til jordbær
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 3196 gange
250 point
Dato : 08-04-05 10:55

Hvilke planter er gode naboer til jordbær, så jeg kan bruge dem i mellemrækkerne på mit højbed?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-04-05 11:32

Citat
Hvis man vil udnytte den megen plads det første år, hvor jordbærrene fylder meget lidt, kan man i oktober sætte hvidløg som mellemkultur. En anden mulighed er at så jordkløver mellem jordbærrækkerne ved plantningen. Jordkløver overvintrer grøn og visner ned efter blomstring midt på sommeren. Den holder på den gode jordstruktur om vinteren og giver bedet et godt tilskud af organisk materiale. Når man klipper den ned eller hakker den om, kan man bruge toppen til jorddække.

Kål er en dårlig naboplante
Sæt derimod aldrig kål mellem jordbær, de trives ikke sammen.

fra denne side http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/72.html

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-04-05 12:37

Ekko, ekko. Min bog om den økologiske køkkenhave siger også hvidløg som mellemkultur. Mine egne efaringer er sporadiske, men i det mindste ser det ikke ud til, at planterne generer hinanden.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-05 13:20

Hvidløg! Uhada! Jeg kan ikke fordrage hvidløg
Jordkløver? Er det ikke blodkløver du mener Ans?
Blodkløver er kvælstofsamlende, det er alle kløverarter, så de giver de muligheder Ans nævner, Ærter og bønner har de samme egenskaber men de skygger noget mere end hvidløgene. Jordbær har et stort kvælstofbehov derfor er forslagene om kløver, ærter eller bønner gode, så du må selv sortere forslagene, det har også betydning hvorstort mellemrum du har mellem jordbærrækkerne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-04-05 21:56

Jeg ved der findes mindst en bog , der fortæller hvilke planter der er gode naboer, og hvidløg er blot eén af dem.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-05 23:27

Salat er da en mulighed, gulerødder og rødbeder sået tyndt, parrer vel også, så nu har du noget at eksperimentere med.
Jeg tror gerne at hvidløgene holder snyltere væk. Jeg holder mig i hvert fald langt væk fra hvidløg

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-04-05 23:30

Nåe grunden til at kål er en dårlig naboplante, er at den bruger meget nærin, og skygger meget

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-04-05 08:37

fint nok, jeg bad om gode naboplanter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-05 12:45

Du har så også fået et par stykker

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-04-05 18:29

Jeg VED at der er flere, og jeg er godt klar over at det ikke er et let spørgsmål. økologer vil måske kunne svare.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-05 19:37

Vist er der fier men hvad er formålet med de naboplamter? At udnytte jorden? At tilføre jorden næring? At skygge så der bliver mindre ukrut? Hvad tænker du på?
Hvis det er for at udnytte jorden og samtidig tilføre jorden næring, så er det da den med ærter eller bønner, der ewr bedst. vi må vide hvad dit formål er?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-04-05 21:21

Jeg er ved at omlægge mine jordbærbede, og jeg har hvidløg i mellemrækkerne nu, men jeg spiser ikke selv hvidløg, men jeg kan huske at der er flere ting der med fordel kan plantes sammen med jordbær; enten fordi de beskytter mod skadedyr, eller giver en bedre smag, eller giver næring,eller en ekstra afgrøde, eller tiltrække bier, så de kan få en god bestøvning. Så derfor spurgte jeg meget generelt.; det kunne jo være at nogen af i andre kunne huske hvad der står i listen, som jeg læste for nogle år siden i en bog jeg havde lånt på biblioteket.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 250 point
Dato : 09-04-05 22:16

Porrer og Zitaorløg +Sharlotteløg, har næsten samme virkning som hvidløgene, og så har de den fordel at de kan spises. Men ingen af løgsorterne tiltrækker bier.
Jeg har dog kun enkelte år hvor det har regnet hver dag i blomstringsperioden, haft lidt dårlig bestøvning af jordbærrene, de allerfleste år har bestøvningen været perfekt - store saftige bær.
Problemet med at finde planter der tiltrækker bier er at jordbærene blomstrer før de allerfleste planter. Det er ikke meget ved at tiltrække bierne i juli når jordbærrene er færdige med at blomstre. Hvdkløver blomstrer dog i juni, men den kan jo kun gøre nytte som kvælstofsanler, den er flerårig og den breder sig noget. Jeg synes nu nok at lave ærter og bønner er egnet til jordforbedring - og spisning.
www.havenyt .dk kan du finde mange artikler om jordbær og økologi.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-05 22:27

Mit link virker ikke fordi jeg har trykket på mellemrumstasten Sådan her: www.havenyt.dk Redaktøren hedder Karna Maj, og er ivrig økolog.

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-05-05 20:21

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-05-05 20:34

Selv tak - håber du får glæde af jordbærrene