/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lille hund i taske
Fra : ekelin
Vist : 2210 gange
220 point
Dato : 07-04-05 11:20

Jeg påtænker at købe en lille hund ,jeg kan have i en taske når jeg skal rundt, jeg har søgt efter et sted der fortæller noget om hvor man må komme ,butikker ,supermarkeder ,tivoli , osv. er der nogle der har erfaring med det ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-04-05 11:24

tjah - en ting er sikkert - du må ikke have hund med hvor der handles/serveres fødevarer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-05 11:25

Der findes ikke anderledes regler for hunde i tasker, end de almindelige regler, hvor butikker m.m. forbeholder sig ret til at nægte adgang for hunde.

mvh dova

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 07-04-05 11:29

Men du har da den fordel at en hund i taske kommer gratis med bus og tog (hvis der altså er et menneske der bærer tasken!) - vi andre må betale børnebillet for den.
mvh flemming

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 07-04-05 11:39

flemming48 - du må kun have hund i snor med i følgende busser linje 30, 32 33, 34 og 36 samt buslinjer med numre fra 80N og derover - med andre ord på Amager, uden for Københavns city og i natbusser.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 07-04-05 12:00

Tak for oplysningen - det skal jeg huske når jeg kommer på de kanter. Her ovre i Vejle-området er der ikke den slags restriktioner.
mvh flemming

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 07-04-05 12:36

Det med hund i taske er en rigtig dejlig ting, men i fødevarebutikker går den ikke.
Vi har haft vores med i mange restauranter også steder hvor hunde ellers ikke er velkommende, vi har naturligvis spurgt først og når man har hørt og set hunden i sin taske har vi fået ja rigtig mange steder.
Så reglerne er egentlig de samme som for hunde i snor men i praksis er det meget nemmere at have hunden med i en taske.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-04-05 20:48

I går så jeg en lille hund i en taske på en rollator i Netto.... Måske er det ikke lovligt, men der er nok ikke rigtig nogen, der nænner at sige noget, -hvis man da ikke lige render ind i en centervagt eller en politibetjent...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-04-05 21:13

Birgitta det er levnedsmiddelkontrollens direktiver - og hvad ville du sige til en eller anden madvare med hundehår (de kan flyve skulle jeg lige hilse og sige )

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-04-05 21:53

Det er bestemt nemmere at have en lille hund med rundt end een, som ikke kan transporteres i en taske. Men lige præcis de ting som du nævner, kan ikke lade sig gøre. Tilgengæld kan du komme med bus, tog og fly uden de store problemer, det er i sig selv meget vigtigt. Om du skal placere Fido i en snor udenfor Netto er jo nok til at leve med. Man kan få mindre transporttasker til hunde i den størrelse som er rigtigt gode.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-04-05 14:24

Nåh, nej. Det fremgik ikke særlig klart af mit indlæg, at jeg bestemt helt personligt er IMOD at hunde medbringes i fødevarebutikker. Jeg skriver bare, at det nok er ulovligt.. Men når der stikker sådan et lille chihuahua-hovede op af en taske, der står forneden på en rollator, og den gamle dame fortæller, hvor venlig hendes lille hund er, -ja så nænner JEG altså heller ikke at sige noget om, at det er ulovligt, -uanset hundehår eller ej..
----Forøvrigt har jeg da sikkert masser af hundehår i mine egne fødevarer herhjemme, miritdk...

Men tilbage til spørgsmålet: Hvor MÅ den lille hund (ifølge loven) komme? Hvad med Tivoli? --Jeg har også søgt på nettet for at finde ud af, hvad der står i loven angående adgang for hunde, -for det må da stå et eller andet sted, i en eller anden lov? Det står ikke i hundeloven, -ikke i levnesmiddelloven, ---hvor står det så?

Hvis man må have en taskehund med på en restaurant, hvorfor så ikke i en butik?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 18-04-05 04:49

Hvad i alverden har en hund at gøre i en taske, og hvorfor skal den pines med at komme i Tivoli. Det er da utroligt så mange måder folk finder på at mishandle deres hunde på, hvis man holder af sin hund, må man sørge for at den kan leve sit liv så tæt naturen har bestemt for den, og tit, meget tit, må man opofre sig for den. Da jeg i sin tid havde hvalpe til salg, betingede jeg kontraktligt at få adgang til at kontrollere hvalpens forhold i dens nye hjem, og var det ikke tilfredsstillende, tog jeg hvalpen med mig hjem, men ikke i en taske.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 220 point
Dato : 18-04-05 14:14

VRØVL!! Hvis man holder af sin hund, så skal man lave så mange ting som muligt sammen med den! Også selv om det indebærer lejlighedsvis transport i taske!

Det er så MIN mening!!

Og JEG ville synes, at det var mishandling at rive en hvalp fra dens nye ejere bare fordi de transporterer den i en taske!!

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-04-05 00:18

At kunne sammenfatte sit indlæg i et eneste ord som overskrift, er beundringsværdigt.

Godkendelse af svar
Fra : ekelin

Dato : 19-04-05 11:19

Tak for svaret Birgitta.
   Du forstår hvad jeg mener ,jeg bor nær København og vil gerne have den med på tur OSV.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-05 14:23

Tak for accepten af mit svar. Jeg håber, at du finder en rigtig dejlig lille hund. Husk, at den skal lære at sidde i taske, køre i bus, tog eller i cykelkurv og alt sådan noget allerede fra den er 8 uger. Du skal ikke vente, til den er voksen.

kogaljy, det er synd for dine hunde, at du anser det at lave ting sammen med dem for noget vrøvl. Men det er så DIN mening. Selv om jeg har en ganske anden holdning til omgangen med hunde. Men jeg takker dig da for dine rosende ord om mine journalistiske evner, -selvom du misforstod budskabet.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-05-05 08:44

Kære Birgitta

Du må ikke ha´ hund med i Tivoli.

I Tivoli er der én dag om året, hvor folk med hunde må mødes med deres vovser.

Du kan læse om det på www.Tivoli.dk

Men jeg bruger dén politik, at hvis der ikke står noget, formoder jeg, min hund må komme med. (det er osse en taskehund).
Selvfølgelig ER der steder, hvor det er logisk, at man IKKE må ha´ hund med.

På restauranter spørger jeg, inden jeg bestiller bord.

I toget vælger jeg altid at købe både billet og pladsbillet til min hund - hvorfor skal hun ha´ ringere rejseoplevelser end jeg?
Jeg køber altid 2 pladser over for hinanden - helst gangplads.
Så har hun større bevægelsesfrihed på gulvet.
Hvis jeg ikke har pladsbillettil hende, har hun jo heller ikke gulvplads - for der er den anden passagers fødder jo!

Sædet bruger jeg så til hendes taske.

Ja, jeg hører ofte folk UDEN pladsbillet brokke sig - men dét lader jeg gå ind ad det døve øre og ud gennem det andet. DSB har netop vogne, hvor hunde gerne må være, og andre passagerer har friheden til at vælge vogne, hvor der ikke må være hunde.
Og de kan jo bare (som jeg) købe en pladsbillet! *sss*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 21:11

Hej, sannie.
Jeg må selv købe børnebillet til min Silke fordi hun nu er for stor til at have i en taske. Og når der er mange mennesker med, så lader jeg hende så vidt muligt sidde på gulvet ved det inderste sæde, mens jeg sidder på det yderste sæde. Der kan da godt være nogen af de stående passagerer, der kikker langt efter det tomme sæde. Men alternativet med en hund ude i mellemgangen mellem en masse stående passagerer er jo heller ikke så smart. Og der er jo en del mennesker, der bare ikke tør komme i nærheden af en hund. Jeg er selv ret stor og langbenet, så hun kan ikke sidde foran mit sæde. ---Og hun har jo betalt for en billet.
--Det er især omegnsbusser, vi bruger.
Da hun var lille sad hun i taske på et sæde. Der følte hun sig i sikkerhed. Men dengang kørte vi kun med busser med få passagerer.
Hun elsker at køre med bus.