/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er det rigtigt?
Fra : kpm10
Vist : 897 gange
200 point
Dato : 07-04-05 09:11

Hej

Jeg er ved at lave min carport om til garage, det er lidt af et projekt men det skrider fint frem. Men nu har jeg lige købt en ledhejseport og skal have støbt en sokkel, bla. til at holde de stolper som porten skal monteres på og fordi at ligeudenfor porten skal der være en rende med rist over så vandet kan løbe derned i.

Men for ikke at skal blande alt for meget beton havde jeg tænkt på at gører som jeg har forsøgt tegnet nedunder. altså først beton ca 40cm herefter 2 x 2 Leca blokke hvorefter at de skal pudses på over siden. Så har porten noget lukke ned på, jeg har noget gøre stolperen fast i, og jeg har noget at støbe renden ned i!

NB. der skal ikke støbes gulv inde i garagen, men lægges fliser!

__________ ________________
   II----- -------II Jord niveau
   II Leca II
   II===== ==== II
   II II I
   II____ II_____ I
   I^^^^^^^^^I
   I^^^Beton^^^I
   I¨^^^^^^^^^I
   80-90Cm nede

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-05 09:52

http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=734 her er lidt hjælp

http://www.voresbolig.dk/vejledning_byggeri.pdf endnu mere inspiration

Umiddelbart ser det da ok ud, men hvorfor ikke bare støbe. Så slemt er det da heller ikke, at røre sådan en gang smadder sammen. Silvan (vistnok) og andre trælaster lejer da blandemaskiner ud. Og så er det bare at bestille en omgang betonmix (sten og sand blandet), hente en trailerfuld cement. Blandingsforholdet står på posen (afhængig af hvor stærk du vil have betonen).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-05 09:55
Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 07-04-05 10:00

Jo det er også fint nok, men det gjorde jeg nemlig sidste weekend! der støbte jeg og murede den ene af murene op......og jeg vil egentlig være træt af at skulle have vognmanden ud igen og ned og leje en blandemaskine igen, det er nu nok mest dovenskab, men også fordi jeg ved af bitter erfaring at det er netop sådan nogle ting der får økonomien til at løbe løbsk i sådan et projekt!

Men det er er alt ialt min egen skyld for jeg skulle bare have støbt det i sidste weekend da jeg havde det hele til det.....men på det tidspunkt tænkte jeg ikke lige så langt og troede først jeg ville købe en port om nogle måneder....

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 07-04-05 10:04

jep det ser rigtigt ud

held og lykke

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-04-05 10:12

Hvis du bruger fundablokke, skal du ikke bruge så meget beton og du kan spare lecablokkene.

Jes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-05 10:16

Og husmandstricket kan være at fylde støberenden med store marksten, det drøjer også slemt på betonen. Men gør det ikke hvis du har 1% ide om at skidtet skal fjernes på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 07-04-05 11:15

Den med stenene er fin...blev også brugt i weekenden....

Men nu har jeg leca blokkene, så der er vel ikke som sådan nogen fordel i at bruge fundablokke????

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 07-04-05 11:22

Så kan du vel bruge fundablokke på de 40 cm, så skal der ikke bruges mere beton end du kan blande i hånden.

Jes

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 07-04-05 11:25

Jo men hvis man bruger fundablokke skal der så ikke støbes under dem? eller det er måske ikke så meget?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 07-04-05 11:27

Har lige fundet noget om det på nettet! Genialt!!!!

Kommentar
Fra : bne

Dato : 07-04-05 13:49

Har selv et større projekt til weekenden - 50 mtr * 70 cm knækfliser lagt i beton....
Så hvor på nettet fandt du noget genialt ???

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-04-05 16:02

I selve porthullet vil jeg afslutte med 8-10 cm. beton over lecablokken, det er for 2 ting, - dels hvis det trænger fugt ned i lecablokken, vil den om vinteren forvitre, og dernæst vil den også blive nedbrudt/slidt, hvis ikke du har noget bærende over til at tage punktbelastningen fra dit køretøj/bil.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 07-04-05 23:09

hvis du skal have fliser både ude og inde hvorfor vil du så overhovedet have en sokkel i portåbningen???
Og da slet ikke een med lecablokke for oven. Det kan ikke holde. Bare lad fliserne gå hele vejen fra din indkørsel og ind i garagen.
hilsen og god arbejslyst
Niels

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 08-04-05 08:19

Jeg har ikke fliser i indkørslen!

Fordi jeg skal have sådan en rende til at tage vandet og den skal støbes ned, og for det andet bliver sådan nogle fliser skæve med tiden hvorefter at porten ikke vil lukke tæt mere!

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 10-04-05 23:24

hej igen
I dette tilfælde ville jeg lade soklen være i ren beton, en lecablok der vil med tiden forvitre (selvfølgelig kan man dække med en del beton og det hjælper da meget)
MEN jeg ville ikke gøre det!!
Kan du ikke få byttet lecablokkene med fundablokke hvis nu din rende er blevet noget bred i det foroven