/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Xantia og oliespild
Fra : EiHaBr
Vist : 1653 gange
100 point
Dato : 03-04-05 23:33

Vedr. oliespild på Xantia, der hænger olie bag motorblokken nederst ved/på akselen, og en gang imellem tror jeg det sprøjter op på udstødningsmanifolden, for det lugter efter brændt olie, ved nogen hvorfra olien bliver spildt, er det fra akselerne, gearkassen, eller motorolie, har nogen erfaringer med samme problem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 23:49

Hvis olien er sort er det sikkert motorolie.
Og som regel kommer sådan noget fra utætte pakninger enten i top(ventildæksel) eller sjældnere bund (bundkarspakning)af motor, og så ender det næsten altid nede bag på motorblokken.
Så du må i gang med rengøring, og så prøve om du kan finde ud af hvor det kommer fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-05 00:44

Der kan også være slidte pakdåser hvor akslerne kommer ud af gearkassen, og så kan akslernes rotation slynge olie op på manifolden.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-05 09:58

Det kan jo være så meget og teoretisk set kan olien sprøjtes langt omkring, men du kan jo starte med, at lægge en avis under bilen når den holder parkeret så du kan se hvor der kommer mest olie og så er det ellers bare med at få de hvide handsker på og så starte fra oven og se hvornår handskerne bliver sorte ved berøring. Nå ja en hvid / lys klud eller køkken rulle kan nu også bruges til at "mærke" efter.
I øvrigt er det oftest ventildækselpakningen der lækker på de fleste biler.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-04-05 19:36

Tjek også at dit oljefilter ikke sidder løst.
alimak

Kommentar
Fra : silas

Dato : 08-04-05 16:27

Har haft en xantia der både har været utæt ved ventildæksel parkningen og toppakkningen.
Da ventildæksel pakningen var utæt løb der olie ud på udstødningen og det lugtede fælt.
Ved en utæt toppakning render oilen ned af motorblokken,på min var det både for + bag på motoren,den var også smurt ind i olie på højre side af motoren(der hvor tandremmen sidder)der var ingen olie lugt da udstødningsmanifolden jo sidder højere end toppakningen.
Du kan jo også lugte til olien Hydraulikolie lugter helt anderledes end motorolie,så stik den finger ned i hydrauliktanken og lugt til den.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 18-06-05 23:50

Tak for svaret BjarneD.
Oliespild kom fordi Oliemålepindens pakning var ødelagt.
Tak alligeve for svaret du havde jo ret.