/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Seagate 160GB "nulstiller" sig selv
Fra : rastamus
Vist : 619 gange
140 point
Dato : 03-04-05 13:06

Jeg for nylig købt en seagate 160GB som jeg har sat i en ekstern Harddisk boks. En uge efter formatteringen skete der det højst ulykkesagelige, at min Windows XP pludselig så disken som "Ikke-formatteret". Det lykkedes mig heldigvis at redde det vigtigste data med programmet "GetDataBack". Efter en ny formattering, virkede disken fint en dags tid. Derefter skete det samme igen.

Nu er jeg efterhånden MEGET træt af at bruge tid på at redde og flytte data rundt. Er der nogen der har prøvet noget lignende og ved hvad årsagen kan være? Det er som om disken nulstiller sig selv umotiveret.

Er disken defekt, er det nogle defekte filer som spolerer filstrukturen, er det virus eller er det formatteringen der er årsag til problemerne.

Det skal siges at jeg bruger Partition Magic 8.0 til at formattere med og at jeg formatterer som FAT32.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-04-05 13:13

Tror mest på at det er fordi det er en extern disk! Måske er det harddiskboksen defekt på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-05 13:48

Tror ikke det er en deffekt på harddisken. Jeg har selv formateret 2 stk eksterne hardiske, (uden at være ekspert), det er godt nok ikke Seagate HD, men begge Maxtor 160 GB, men det skulle ikke have noget at sige.Mine, den ene er tilsluttet USB 2,o port og den anden i 1394 high speed, - uden probelemer. Bruger Windows XP. Følgende fremgangsmaåde blev brugt i Windows egen guide:
Først finder dit styresystem en ny USB enhed og installerer den automatisk; Klik på start og højreklik på ´denne computer´ Vælg administrator og senere ´diskhåndtering`. Så kan du se de genkendte tisluttede drev. Find den eksterne harddisk, som p.t. er alkoleret og højreklik i det skraverede felt. Vælg ny partition og følg guiden. Tryk ´næste´, højreklik ved ´disk1´, vælg ínitialiseret´, vælg ´primær partition´. Vælg inddeling af HD´s størrelsen. Tryk næste. Læs event. informationer og tryk ´udfør´, dernæst starter formateringen. Bagefter er den klar til brug.
Muligvis vil det lykkes for dig, ved at formatere igen.

Kommentar
Fra : rastamus

Dato : 03-04-05 14:20

Til tedd: Hmmm, måske har du ret - harddiskboksen er også ny. Det er denne jeg bruger: http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=154571 og jeg bruger FireWire interfacet. Er der andre med eksterne harddisk bokse, der har oplevet lignende problemer?

Til akle: Tak for dit detaljerede svar. Jeg har ikke brugt guiden i XP fordi der her ikke er mulighed for at formattere i FAT32 (der er kun NTFS). Grunden til at jeg gerne vil have formatteret disken som FAT32 er, at jeg på længere sigt gerne vil kunne tilslutte disken til MAC OS, og det kan jeg så vidt jeg ved ikke hvis den er formatteret som NTFS.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-05 16:49

Ja, du har ret, man kan ikke gå tilbage til Fat32 fra NTFS. Jeg bruger formaterne NTFS, regnede i første omgang med, det var dér dit problem lå, men når du skal bruge MAC på et senere tidspunkt, er det forsåeligt med FAT32.
Håber du får løst dit problem.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-04-05 00:30

Hej rastamus.

Hvis du har mulighed for det så prøv (midlertidigt) at instalere disken som internt drev i en PC. Hvis den fungere uden problemer her er det ikke disken. Men er der også problemer her er der ingen tvivl.

Jeg har foresten oplevet noget tilsvarende helt tilbage i 1991. Dengang man brugte de gamle MFM og RLL diske var det god latin at foretage en såkaldt low-level formatering inden den egentlige partitionering og formatering. Dette var en meget langvarig proces. Men da IDE-diskene kom frem fik man også nogle diske som ikke kunne low-level formateres på samme måde som de gamle. Men Men inden det var gået op for mig havde jeg naturligvis fået low-level formateret et par stykker af de nye diske på gammeldags vis. Herefter havde diskene fuldstændigt de samme symptomer som din, forskellen var blot at dataene forsvandt hurtigere, nemlig efter ca en time. Diskene var reelt ødelagte efter dette.

Det skal siges at det idag reelt er en dødssynd at low-level formatere en moderne harddisk, medmindre man har specialsoftware fra producenten beregnet til formålet og ved hvad man gør.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 04-04-05 08:23

Hej Rastamus

inden du gør noget, så checke lige jumper settings på din harddisk. Normalt kommer alle harddiske med CS som standard (Cable Select) og alle harddiske indsat i eksterne USB bokse SKAL have jumperen i Master.

Jeg tror at fejlen liger der, fordi det er ikke normalt at XP kræver flere gange formattering, med mindre disken er defekt

Lars

Kommentar
Fra : rastamus

Dato : 04-04-05 18:48

Til Soren_Steen_Nielsen: Jeg besluttede allerede i går at prøve at tilslutte disken med et IDE-kabel internt i min PC. Indtil videre har der ikke været nogle problemer med formatteringen, så indtil videre tyder det kraftigt på at den eksterne harddisk boks er defekt på én eller anden vis. Jeg vil dog lige give det et par dage inden jeg konkluderer endeligt. Disken sad i harddiskboksen en uge før fejlene opstod.

Til larsfron: Ja, jeg har hele tiden haften disken til at køre MASTER i harddiskboksen.

Hvis det er harddiskboksen der er defekt, er spørgsmålet så bare hvordan jeg overbeviser Zitech om at det vitterligt ER denne det er galt med. Synes fejlen er en kende subtil.

PS: Jeg er forholdsvis ny herinde i dette forum: Man kan ikke acceptere flere svar på én gang, kan man?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-04-05 21:18

Hvis Zitech er en ordenlig forretning (Har ikke hørt andet) bytter de den på stedet, så det burde der ikke være problemer med! Du kan jo evt. printe det her ud og tage med!

Kommentar
Fra : rastamus

Dato : 17-04-05 22:10

Jeg har fået byttet hardisk-boksen, men problemet vedbliver desværre Jeg har opdaget, at umiddelbart inden disken "nulstiller" sig selv, så kan man se at filsystemet bliver ødelagt, hvis man navigerer rundt i mapperne - mapper og filer får mærkelige navne og filer bliver korrupte. Det er ligegyldigt om der formatteres som FAT32 eller NTFS. Der er intet galt med disken når jeg har tilsluttet den internt i PC'en, så jeg begynder at tro at det er FireWire interfacet i mit audigy-lydkort der er noget galt med. Har nu alligevel prøvet at sætte en anden disk i den eksterne harddisk-boks, for at finde ud af om det har noget med disken at gøre (eller evt. at WinXP ikke kan lide størrelsen på 160 GB???). Indtil videre har der ikke været noget galt med den nye disk, der er på 8GB.... Hvis nogen har oplevet noget lign. hører jeg meget gerne

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-04-05 22:02

Harddiske som er større end 137 GB skal have mulighed for at kunne køre 48 bit LBA. Hvis den harddisk kontroler som den er tilsluttet ikke kan køre dette får man problemer. Normalt er problemet dog ikke større end at man kun ser de 137 GB, og at disken i øvrigt fungere normalt. Menman kan også opleve at man tilsyneladene ser hele disken og i stedet får nogle helt andre problemer. I de fleste tilfælde er det dog kun et spørgsmål om den rigtige driver, så prøv om du ikke kan finde en nyere driver til din boks.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 140 point
Dato : 18-04-05 22:10

Det er naturligvis ikke sikker at du kan fine en Windows XP driver til boksen, da boksen normalt skal kunne arbejde med den driver som er indbygget i XP. Men har du for eksempel en 120 GB disk så bør den kunne fungere uden problemer hvis problemet er manglene kompabilitet med 48 bit LBA.

Kommentar
Fra : rastamus

Dato : 19-04-05 20:07

Hej Soren_Steen_Nielsen: Mange tak for dit svar. Ja, jeg tror du har ret. Har prøvet at oprette 2 partitioner på disken på hver ca. 80 GB, og der har ikke været nogle problemer siden

Godkendelse af svar
Fra : rastamus

Dato : 19-04-05 20:20

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.